Afvallen

Als jij, zoals vele van ons, op zoek bent naar de ULTIEME manier om wat kilo's kwijt te raken dan zijn hiervoor vele ingewikkelde en soms ook dure methodes ontwikkeld die je dan voor een bepaalde tijd zou moeten gaan volgen. Dit kun je natuurlijk proberen om te kijken of dit iets voor je is. Maar de kracht zit het hem eigenlijk in de EENVOUD. Oftewel: ''Back to nature''. Het geheim achter afvallen is simpelweg een aanpassing van de stofwisseling. Zodra jij een gezonde stofwisseling hebt dan vliegen de kilo's eraf en heb je veel meer energie. Meer over het metabolisme vind je op de pagina ''Het geheim''.

Eenvoud

In het westerse voedingspatroon is het heel lastig om op een effectieve en snelle manier het lichaam te krijgen waar je altijd van hebt gedroomd. Ten eerste bewegen we te weinig en ten tweede is de voeding totaal onacceptabel voor je lichaam. Dan praten we uiteraard over SUIKER en SNELLE KOOLHYDRATEN. Alles heeft te maken met je bloedsuiker.

Hoe val je dan af? Hoe houd je dat vol? Het antwoord op die, en misschien wel alle vragen is: ''Pas je voeding drastisch aan''. Dan kun je zelfs het moeilijkste bereiken, namelijk vet rondom je middel, taille, billen en bovenbenen. Het gaat namelijk niet om een dieet, maar om een leefstijl die je adapteert. Diëtisten weten waarom!

Periodiek vasten en ketose

Een echt effectieve manier om een vet-verbrandende machine te worden is door het lichaam in staat van ketose te brengen. Dit doe je door de koolhydraat-inname te verminderen en door het doen van periodiek vasten. Het lichaam kent twee verschillende verbrandingsbronnen met betrekking tot de stofwisseling. Hieronder worden de twee verschillende verbrandingsbronnen van de mens, middels een korte video, uitgelegd. Bij periodiek vasten moet je denken aan het eten van voedsel tussen 12:00 uur en 20:00 uur en de rest van de dag niet.

Stap voor stap

Zet de verandering in je leefstijl rustig in gang en bereid stap voor stap uit. Periodiek vasten zal niet voor iedereen gemakkelijk zijn dus bouw de uren rustig uit. Je zult bijvoorbeeld merken dat als je de stofwisseling van je lichaam gaat aanpassen, je effecten gaat merken als licht in het hoofd voelen, duizelig worden of het krijgen van hoofdpijn. Dit komt omdat het brein moet wennen aan de vermindering van ''de indirecte inname van glucose''. Er is dan als het ware een tijdelijk tekort aan glucose in het brein. Dit is totaal ongevaarlijk, de gezondheidsvoordelen die je na deze fase gaat merken zijn zeer groot! Het advies is dus om rustig de voeding aan te passen. Zo zul je wanneer je begint met periodiek vasten, het uitstellen van eten, beetje bij beetje moeten bewerkstelligen. Zelf eet ik de ene dag zes keer per dag en de andere dag maar een paar keer. Alles draait om een goed gevoel. Doe waar jij je fijn bij voelt. Wil je tips over bepaalde diëten? Lees dan deze blog.

Is dit niet heel duur?

Gezien het feit dat je jezelf meer gaat voeden in plaats van vullen ga je in principe minder eten. Dit scheelt dus geld. Aan de andere kant stap je wel over naar zoveel mogelijk vers (biologisch) voedsel. Dit kan soms duurder zijn maar laat je je hierdoor niet weerhouden want de effecten die je gaat merken na de omschakeling van de leefstijl zijn zeer positief. Kies voor voeden in plaats van vullen! Bedankt!

Een gezonde dag

Wanneer je zover bent dat je voor een dag enkel voeding tot je wilt nemen waar je lichaam ook daadwerkelijk om vraagt dan kun je onderstaande schema aanhouden. Dit schema biedt alle benodigde voedingsstoffen die je in 1 dag binnen hoort te krijgen:

  • Als je opstaat begin je de dag met een glas water (met citroen)

  • In de ochtend maak je een groene smoothie (tip: zorg dat je elke smoothie voorziet van fruit, groenten, zaden, kruiden, champignons en olie).

  • Neem op het werk als eerste maaltijd een grote hand (verschillende soorten) noten en besjes (denk bijvoorbeeld aan goji bessen).

  • Neem tussendoor een kopje koffie of thee (zo rond 10:30 uur, is je cortisonniveau in de ochtend het laagst).

  • Daarna eet je een stuk groente (kijk wat je lekker vind, bijvoorbeeld rode paprika, wortelen of komkommer).

  • In de middagpauze neem je een grote salade die voornamelijk bestaat uit groente. Daarbij kun je bijvoorbeeld biologische eieren of gras-gevoerd biologisch vlees of wilde vis nuttigen.

  • Mocht je trek hebben dan neem je tussen 15:00 uur en 17:00 uur een stuk fruit of een gezonde (Zonnatura) reep

  • Als avondeten neem je bijvoorbeeld gekookte broccoli, zelf gemaakte falafelballen of biologisch vlees en gekookte zoete aardappelen.

  • Mocht je in de avond nog zin hebben om iets te eten, neem dan bijvoorbeeld een paar stukjes pure chocolade met een zo hoog mogelijk percentage cacao (gezonde vetten). Daarnaast is een kop thee altijd een goede optie om je lichaam een vol gevoel te geven.

 

Bovenstaand voedingspatroon is niet gebaseerd op periodiek vasten maar is enkel een richtlijn voor de inname van gezonde voeding. Denk eraan dat je veel water drinkt. Dit reinigt, ontgift en doorspoelt je lichaam, wat zeer belangrijk is.