Chronische vermoeidheid

Het immuunsysteem valt de oorzaak aan en dan zwakt het weer af en zo gaat dat steeds door.

Chronische vermoeidheid

De oorzaken

Bij myalgische encefalomyelitis ofwel chronische vermoeidheid is de bijnier vermoeid en is er sprake van een overstimulatie van de schildklier. Tevens ontstaan er hormonale onevenwichtigheden en is er een overbelasting van de pancreas. Bij een overbelasting van de pancreas gaat het om een abnormaal bloedsuikerlevel. Hormonale onevenwichtigheden zorgen ook voor een verhoging van het glucosegehalte in het bloed, denk hierbij aan het hormoon adrenaline. Dit zegt de meeste mensen niet veel, zij weten enkel dat ze niet vooruit te branden zijn. Bovenstaande symptomen ontstaan altijd door fysieke, emotionele en/of chemische stress. Deze drie vormen van stress hebben allen hetzelfde effect op het lichaam.

Bij stress is er sprake van een chronische cortisol productie. Het lichaam produceert dan meer glucose. De lever verwerkt glycogeen uit glucose en bij een overmaat hiervan wordt het lichaam gevoelig voor de ziekte. Dit is te vergelijken met diabetes type 2. De bloedsuikerwaarden gaan omhoog en de bijnier raakt uitgeput. Stress heeft een negatief effect op de schildklier. De bijnieren moeten hard werken zodat de schildklier terneergeslagen raakt. Dit leidt dan vaak tot vreetbuien wat niet verstandig is. Dit omdat er dan nog meer glucose in het lichaam moet worden aangemaakt.

In elk geval van chronische stress zijn dit de oorzaken:

  • Teveel gifstoffen van bewerkte voeding, antibiotica, medicijnen en omgevingsgifstoffen in het lichaam

  • Te weinig slaap

  • Te weinig beweging

  • Te weinig essentiële voedingsstoffen

  • Geen gezond zenuwstelsel

  • Een virale infectie

Chronische vermoeidheid en de stofwisseling

Een gevolg van chronische stress is een verslechtering van de stofwisseling waarbij er op een inefficiënte manier energie wordt opgewekt. De stofwisseling heeft essentiële voedingsstoffen nodig zoals aminozuren, mineralen, vitamines en vet. Deze stoffen, zoals veel gezond vet, zal de stofwisseling goed doen, maar veel (bewerkte) koolhydraten absoluut niet. Bij een overmaat aan gifstoffen, suikers en toevoegingen en een tekort aan essentiële voedingsstoffen zal de stofwisseling vertragen waardoor vermoeidheidsklachten ontstaan. Dit ga je pas op lange termijn merken. Het tegenovergestelde is ook waar want wanneer je je gaat ontdoen van bewerkt voedsel en je je gaat voeden met hetgeen het lichaam voor gemaakt is, dan zal de stofwisseling verbeteren. Dit ga je na een tijdje merken doordat je veel meer energie krijgt. Stress heeft ook effect op de zuurstofhuishouding (ademhaling) wat tot chronische vermoeidheid kan leiden. Zuurstof is een van de factoren die de stofwisseling beïnvloed.

Chronische vermoeidheid en ketose

Chronische vermoeidheid en ketose gaan absoluut niet samen. Bij ketose zul je geen pieken in de bloedsuikerspiegel krijgen waardoor een belangrijke oorzaak van chronische vermoeidheid is uitgesloten. Bij een ketogeen dieet eet je veel gezonde vetten en eiwitten die het bloedsuikerniveau nauwelijks beïnvloeden. Een belangrijke oorzaak van chronische vermoeidheid is de zogenaamde insulineresistentie. Dit ontstaat wanneer er veel insuline aangemaakt moet worden om de glucose uit het bloed op te nemen. Wanneer de lever hiervoor minder gevoelig wordt praat je over insulineresistentie. Men eet dan simpelweg (te vaak) veel bewerkt voedsel en met name koolhydraten. Wanneer je stofwisseling draait op ketose dan is hier geen sprake van. Bij ketose maakt het lichaam namelijk energie vrij uit vet in plaats van uit glucose. Er hoeft simpelweg minder glucose uit het bloed opgenomen te worden. Bij ketose praat je over een onuitputtelijke bron van energie. Alles draait om de brandstoftank van ons lichaam. Werkt deze niet naar behoren, dan zul je de effecten, zoals het eerder moe worden, hiervan gaan merken. Meer informatie over de stofwisseling en ketose vind je op deze pagina op de website.

De oplossing en het advies

​90% van de serotonine, ofwel het hormoon waardoor je je goed voelt, wordt gemaakt in de darmen. Gezonde darmbacteriën zijn essentieel. Een gezonde darmflora krijg je door een bepaald voedingspatroon in je leven te implementeren welke je hieronder ziet: 

Chemische stress

  • Stop met het eten van bewerkt voedsel en dan met name suiker.

  • Eet een plantaardig dieet.

  • Eet gezonde vetten.

  • Eet gefermenteerde groente.

  • Zorg voor voldoende vitamine D door zoveel mogelijk buiten te zijn en de voordelen van de zon tot je te nemen. Vitamine D produceert serotonine in het brein en verhoogt de groei van zenuwen in het brein

  • Eet vitamine K2 uit eieren, boter, zuivel en kaas.

  • Eet Omega 3 uit vis. Dit is de meest belangrijke voedingsstof voor een optimale breinfunctie.

  • Zorg dat je voldoende magnesium uit bijvoorbeeld amandelen, bananen en avocado binnen krijgt

Je zou kunnen zeggen dat je met bovenstaand voedingsadvies praat over een detox. Dit is belangrijk want je wilt je ontdoen van gifstoffen en je lichaam weer opbouwen met voedingsstoffen.

Daarnaast zijn de volgende factoren ook van belang voor een gezond energieniveau:

Chemische stress

  • Vermijd vaccinaties. Wilde virussen worden in het lichaam gespoten waardoor ontstekingsreacties ontstaan

  • Vermijd antibiotica. Antibiotica zit helaas ook in veel voedsel van tegenwoordig

  • Vermijd medicatie. Medicatie wordt ingezet om het intelligente signaal van het lichaam te verlagen. Met andere woorden wordt niet de bron aangepakt maar gaat het symptomen tegen

Fysieke stress

  • Beweeg meer. Krachttraining en met name hoge intensiteit training zorgt voor een boost van het metabolisme

  • Zorg voor voldoende rust

  • Zorg voor een gezond zenuwstelsel. Dit beïnvloed namelijk elke functie in het lichaam. Zit jij de hele dag gebogen achter je laptop, dan loop je kan op een verslechtering van jouw zenuwstelsel. De chiropractor opereert op het zenuwstelsel en kan je hierbij helpen

Emotionele stress

  • Aanhoudende woede, angst of andere negatieve emoties zorgen voor een uitputting van het lichaam. Dit komt door een verstoorde hormoonhuishouding. Denk hierbij aan een abnormale afgifte van adrenaline en cortisol. Probeer deze zaken op te lossen

  • Doe wat je aan je stress op het werk

Chronische vermoeidheid en mijn moeder

Mijn moeder had absoluut te maken met chronische vermoeidheid. Later bleek dat ze maagkanker had en naar mijn idee bestaat er zeker een relatie tussen deze twee ziektes. Mijn moeder werkte iedere ochtend en nadat ze klaar was, was ze doodop en moest ze gaan slapen. Waar ik achter ben gekomen is dat zij te maken had met alle drie de vormen van stress. Ze had te maken met chemische stress want ze at veel bewerkt voedsel en met name veel suiker. Daarnaast had ze last van fysieke stress want ze sliep slecht en deed niet aan sport. En daar komt bij dat ze te maken had met emotionele stress op het werk omdat ze het niet altijd even goed naar haar zin had. Dit praktijkvoorbeeld bevestigd bovenstaande informatie en advies voor chronische vermoeidheid.