Chronische vermoeidheid

Het immuunsysteem valt de oorzaak aan en dan zwakt het weer af en zo gaat dat steeds door.

Diabetes

Voeding bij diabetes

De beste voeding voor mensen met diabetes
De overheersende opvatting is dat diabetes type 2 een chronische ziekte is die zich progressief ontwikkeld. Er zijn dan ook geen medicijnen die diabetes type 2 kunnen genezen. Met de juiste leefstijl- en voedingsaanpassingen is diabetes type 2 echter wel in
remissie te brengen. Hiermee verdwijnen de klachten die met diabetes type 2 samenhangen weer naar de achtergrond en wordt het risico op complicaties laag gehouden. In dit artikel bespreken we de voedingsmiddelen die geschikt zijn voor het in remissie brengen van diabetes type 2.

Is er een verband tussen voeding en diabetes type 2?
Het aandeel toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten in onze voeding is de afgelopen 6 decennia explosief gestegen. Gelijk aan deze trend is wereldwijd het aantal mensen met diabetes type 2 gestegen. In 1980 had 4,7% van de wereldbevolking diabetes type 2. Momenteel is dat aandeel gestegen naar meer dan 8,5%. Alleen al in Nederland hebben meer dan 1,2 miljoen mensen diabetes type 2.


Hoe ontstaat diabetes type 2?
Aan diabetes type 2 gaat een jarenlange periode van insulineresistentie vooraf. Het lichaam reageert niet goed meer op insuline waardoor glucose onvoldoende uit het bloed wordt opgenomen. Hierdoor wordt de bloedsuikerspiegel te hoog. Insulineresistentie ontstaat door meerdere factoren. Belangrijke factoren zijn het veel en vaak eten van toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten. Deze zorgen voor een verhoogde bloedsuikerspiegel. Maar ook factoren als onvoldoende beweging en roken dragen bij aan het ontstaan van insulineresistentie. De precieze oorzaak van diabetes type 2 is niet bekend, maar duidelijk is dat er een correlatie is met voeding en leefstijl. Voor mensen met diabetes type 2 is het belangrijk dat ze voeding eten die bijdraagt aan een
bloedsuikerspiegel die niet te hoog oploopt en stabiel blijft en voeding die zorgt voor een betere insulinegevoeligheid.


Tip 1: vermijd toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten
Het lichaam moet veel insuline aanmaken als de bloedsuikerspiegel hoog wordt. Dit is een probleem omdat het lichaam niet goed meer op insuline reageert. Hierdoor blijft de bloedsuikerspiegel te hoog en raakt de alvleesklier uitgeput. Het meest belangrijke wat je bij diabetes type 2 moet doen is ervoor zorgen dat de bloedsuikerspiegel niet te hoog oploopt. Als we suikers en koolhydraten eten dan zorgt dit voor een stijging van de bloedsuikerspiegel. Hoeveel de bloedsuikerspiegel oploopt is afhankelijk van de hoeveel suikers of koolhydraten die we eten en het type.


Suikers die tegenwoordig aan veel voedingsmiddelen worden toegevoegd worden vrijwel direct door het bloed opgenomen. Zo zorgen suikers, van bijvoorbeeld frisdrank, gebak of snoepgoed voor een razend snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Zeker als deze in grote hoeveelheden worden genuttigd, zoals vaak het geval is bij frisdrank of gebak. De eerste stap om diabetes type 2 in remissie te brengen is dan ook door dergelijke voedingsmiddelen te vermijden.


Geraffineerde koolhydraten zijn snelle koolhydraten. Dit zijn koolhydraten die het lichaam snel en makkelijk in glucose kan omzetten. Hierdoor is hun effect bijna hetzelfde als die van suikers. Voedingsmiddelen zoals pasta, wit en bruin brood, koek en witte rijst bestaan uit geraffineerde koolhydraten. Het probleem hierbij is dat deze doorgaans ook nog in grote hoeveelheden worden genuttigd. Voor deze koolhydraten bronnen kan het beste naar alternatieven worden gezocht die minder snel tot glucose worden afgebroken. Zo ontstaat er een meer constante en geleidelijke afgifte van glucose aan het bloed.


Bronnen van deze langzame koolhydraten zijn volkoren granen, zilvervlies rijst, quinoa, havermout en volkoren brood. Ook als voedingsmiddelen worden gegeten die langzame koolhydraten bevatten dan blijft het belangrijk om te letten op de portiegrote. Bij diabetes type 2 is het verstandig om een relatief kleiner deel van de calorieën uit koolhydraten te halen en een relatief groter deel uit eiwitten en vetten.


Tip 2: eet meer vezels
Vezelrijke voeding zorgt ervoor dat glucose minder snel opgenomen kan worden. Het is daarom goed om bij iedere maaltijd iets vezelrijks te eten zoals groente, fruit of volkoren granen. De vezels zorgen voor een afvlakking van de pieken in de bloedsuikerspiegel waardoor deze minder hoog oploopt en er minder insuline aangemaakt hoeft te worden.


Tip 3: eet meer eiwitten
Eiwitten laten de bloedsuikerspiegel maar een heel klein beetje stijgen en zijn daarom beter geschikt voor mensen met diabetes type 2 dan koolhydraten. Een voordeel van eiwitten is dat ze langzamer verteren. Hierdoor blijft er langer voedsel in de maag achter en heb je minder snel honger. Dit helpt het aantal eetmomenten te reduceren naar 3 per dag. Veel mensen eten 5 of 6 maal per dag omdat ze momenten hebben waarop ze een tussendoortje eten. Dit zorgt ervoor dat het lichaam constant insuline moet aanmaken waardoor het lichaam insulineresistent blijft.


Goede bronnen van eiwitten zijn noten, vis, vlees, kip, Griekse yoghurt, eieren en kaas. Harde kaassoorten bevatten geen koolhydraten, de zachte soorten wel een klein beetje. Griekse yoghurt bevat maar een klein beetje lactose (melksuikers) omdat deze door de zuurculturen worden afgebroken. Hierdoor is Griekse yoghurt geschikt voor mensen met diabetes. Gewone melk wordt afgeraden. Melk bevat lactose waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt.


Tip 4: eet gezonde vetten
Er zijn meerdere redenen om voldoende gezonde vetzuren te eten als je diabetes hebt. Een argument voor gezonde vetzuren is dat ze geen enkel effect op de bloedsuikerspiegel hebben. Een ander argument voor gezonde vetzuren is dat ze belangrijk zijn bij he
voorkomen van de mogelijke complicaties die samenhangen met diabetes type 2. Complicaties die kunnen optreden zijn hart- en vaatziekten en achteruitgang van het cognitieve vermogen. Met name omega 3 vetzuren bieden hier een goede bescherming
tegen. Vette vissoorten zijn een goede bron van de zeldzame omega 3 vetzuren ALA en EPA die een de beste bescherming bieden.


Tip 5: gebruik olijfolie
Olijfolie is een goede leverancier van gezonde vetzuren en is bijzonder nuttig voor mensen met diabetes type 2. Olijfolie bevat niet alleen gezonde vetzuren maar ook een krachtig antioxidant wat beschermt tegen hart- en vaatziekten. Kies altijd voor extra vierge olijfolie, dit zou volgens sommige het meest gezonde vet zijn dat er bestaat. Meer over extra vierge olijfolie lees je hier.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Happy Healthy.