Wat je eet ben je zelf!

Het bekende gezegde ''Je bent wat je eet'' maar dan omgedraaid.

Je moet je realiseren dat alles wat je in je mond stopt een direct effect heeft op jouw lichaam EN geest. Dit merk je uiteraard in het bijzonder wanneer je alcohol en voor vele (veel) koffie nuttigt. De directe effecten van broccoli merk je bijvoorbeeld niet, alhoewel deze er wel degelijk zijn. Dit is een van de redenen dat onze ''goede'' voeding zeer onderschat en ondergewaardeerd wordt. Het ene mens ziet er mooier uit dan de andere, dat heeft dan zeker te maken met de brandstof die je in jouw brandstoftank gooit.

Een goed uitgebalanceerd voedingspatroon met o.a. voldoende fruit zal er voor zorgen dat al onze zintuigen, organen, de huid en de geest in zijn uiterste vorm kunnen werken. Zo zal een goed voedingspatroon er bijvoorbeeld voor zorgen dat je zicht optimaal is. Met andere woorden: is het achteruit gaan van je zicht gelinkt aan een slecht voedingspatroon? Laat de discussie maar losbarsten. Als je mensen hoort klagen over bepaalde kwaaltjes dan is de kans groot dat de kwaaltjes veroorzaakt zijn door een slechte levensstijl met een voedingspatroon die daarin niet optimaal is. Klinkt gezond toch?

Onze voorouders hadden als eerste levensdoel: het voeden van zichzelf. Het avontuur naar voeding was hun bestaan en hun doel. Tegenwoordig is het evolutionair gezien nog steeds de eerste levensbehoefte, echter geven maar weinig mensen hier nog de prioriteit aan die het verdiend en eten we alles wat ons voorgeschoten wordt. Door de drukte, hectiek en stress wordt voeding als minder belangrijk gezien, wat leidt tot junkfood, voorgefabriceerd voedsel en andere slechte gewoonten. Daar komt ook nog bij dat stress voor het lichaam dusdanig slecht is, dat het lichaam uitgeput raakt en eigenlijk daarmee nog verder ondervoedt wordt.

Ontspanning en voeding gaan hand in hand. Wanneer je voedingspatroon goed is maar je hebt veel stress dan zul je de consequenties hiervan ook gaan ondervinden, ondanks dat je voeding zo goed is. Dit zal andersom ook zo zijn. Al is het wel zo dat als je je dusdanig goed voed, de stress ook beter te reguleren is. Je zult je simpelweg minder druk maken over de dagelijkse problemen

Ziektes

Er zijn de afgelopen jaren tal van ziektes ontstaan die in principe bijna allemaal te voorkomen waren. Klik hieronder op ''Ga naar de volgende pagina'' om hier meer over te leren.

gezondheidsvoordelen van groente en fruit

Dat de gemiddelde westerling te weinig groente en fruit eet mag wel duidelijk zijn. Maar als je je verdiept in de gezondheidsvoordelen die groente en fruit je te bieden hebben dan is dit eigenlijk niets anders dan heel erg onlogisch. Sterker nog, de mens is gemaakt om deze gezondheidsvoordelen tot zich te nemen. Het lichaam kan veel van deze essentiële vitaminen en mineralen namelijk niet zelf aanmaken. Word je dan niet dik van fruit en is het wel verstandig om dat veel te eten? Zie het in dit artikel. Wil je misschien weten waarom bijvoorbeeld de aardbei zo intens gezond is, lees dan dit artikel.

Onder het kopje ''VLOGS & VIDEOS'' in het menu van deze website zul je o.a. meer leren over de gezondheidsvoordelen die ieder afzonderlijk stuk groente en/of fruit jou te bieden heeft en worden er video's geplaatst over de werking van het lichaam en de manier waarop deze acteert op ziektes. Zie als voorbeeld hiernaast de video over het geheim van de aardbei. Daarnaast post ik periodiek een challenge om mijn gezondheid te verbeteren en jou daarover te informeren! 

Wat is gezonde voeding?

De eerste vuistregel van gezonde voeding is simpel: volwaardige, onbewerkte voeding uit de natuur. Hierbij moet je denken aan groente, fruit, pitten, zaden en rauwe noten. Daarnaast is dierenvlees gezond mits het niet ''bewerkt'' en ''beïnvloed'' is en op de juist manier is gevoerd. De derde vuistregel is voeding dat een natuurlijk proces heeft meegemaakt, zoals fermentatie. Fermentatie is zeer gezond! Hierbij denk aan zuivel, maar er kan ook gefermenteerd worden met bijvoorbeeld groente. Volle kaas van rauwe melk, vette kwark, yoghurt en vette melk zijn voorbeelden van gezonde voedingsproducten van dierlijke afkomst. De vierde vuistregel is de balans. Er zijn voedingsmiddelen die verzurend werken en producten die dat niet doen. Vlees is een voorbeeld dat verzurend werkt. Dit is geen probleem, totdat het de overhand gaat krijgen. Vandaar dat ze ook zeggen dat teveel vlees niet gezond is. Wissel af met vlees, kip en vis en probeer hierbij zoveel mogelijk biologisch te eten. Dit verkleint de kans op een overvloed van inname aan antibiotica en andere toevoegingen.

Ongezonde voeding is eigenlijk het gros van wat we kunnen kopen bij de supermarkt. Hierbij gaat het dus om alles wat bewerkt is en waar toevoegingen bij zitten. Uitzonderingen daargelaten zoals bepaalde soorten rode wijn.

Mijn persoonlijke visie op gezonde voeding is voeding die men at toen er nog geen supermarkten bestonden. Groente-, fruit- en notenboeren hadden het in die tijd goed voor elkaar, en terecht! Voor de rest is het prima eens vlees, kip of vis te eten. Dit bestaat uit gezonde vette, eiwitten en andere stoffen waarop jouw lichaam floreert. Uiteraard draait alles om een uitgebalanceerd voedingspatroon met veel variatie. Dit neem niet weg om eens per dag te variëren van voedingssoort. Hiermee bedoel ik dat het best gezond kan zijn om de ene dag alleen noten te eten en de andere dag alleen fruit of groente. Zelf heb ik dit ervaren tijdens een challenge die ik heb gedaan. Meer over deze challenge zie je op mijn Youtube kanaal.
 

Zelf associeer ik gezondheid graag met muziek. Hier wordt ik rustig van, waardoor het cortisol-niveau omlaag gaat, minder stress dus! De meest fantastische muziek die ik heb gemaakt wil ik jullie graag laten horen.

Kokosnoot | De brandstof van je lichaam

Klik op bovenstaande afbeelding om naar een fantastische artikel over de kokosnoot te gaan.

Het geheim achter de aardbei