Het geheim

Alle nieuwe geheimen worden periodiek geplaatst in het menu onder BLOGS . Like daarnaast de Facebook pagina om zeker te zijn dat je geen geheim over het hoofd ziet of mist! Oja, Twitter is ook handig trouwens.

De detox

Steeds vaker hoor je de term ''detox'' en dit is niet voor niks. In mijn ogen is een ontgiftingskuur essentieel voor een gezonde darmflora. Het overgrote deel van het immuunsysteem wordt tenslotte bepaald in je darmen! Let op: de kans op kanker is nihil, tot verwaarloosbaar, wanneer het immuunsysteem optimaal is. Groente en fruit hebben een ontgiftingswerking met de benodigde antioxidanten. Een detox doe je door je lichaam af te laten kicken van het aangeleerde voedingspatroon. Zelf heb ik ervaren dat je het beste kan detoxen door je eetmomenten te veranderen en het lichaam enkel en alleen te geven waar het om vraagt. Zelf ben ik verschillende challenges aangegaan om te testen hoe het lichaam hierop reageert. Daarnaast kwam ik erachter dat wanneer je gaat periodiek vasten en je alleen eet wat moedernatuur ons geeft, je dan alle gifstoffen en overtollig vet via je ontlasting kan kwijtraken. Wil jij ook detoxen, dan raad ik je aan mijn challenges te bekijken in dit Youtube-kanaal. Elke challenge wordt in de vorm van een vlog en/of blog op deze website geplaatst onder het kopje BLOG. Kan een kankerpatiënt baat hebben bij een detox? Het advies is om niet zomaar alles om te gooien, een goede voorbereiding kan middels een bekwame arts. Zelf heb ik het gedaan door mij educatief goed voor te bereiden.

twee Frambozen
Hoe vaak en wat moet je per dag eten voor een gezonde stofwisseling?

Zelf ben ik gefascineerd geraakt van de vele meningen over dit onderwerp. Dit is absoluut een reden ter discussie. Maar de vraag is: wie heeft er gelijk? Deze vraag kun je enkel en alleen beantwoorden als je inzicht hebt in de werking van de stofwisseling. We moeten leren uit het verleden, maar vroeger leefde men heel anders. Kan dit dan wel een maatstaf zijn voor het advies over deze kwestie? Voor het geadviseerde aantal eetmomenten per dag, kun je meer leren in dit artikel. Ben je benieuwd hoe je zou moeten leven om gezond oud te worden, dan raad ik je aan dit artikel te lezen. Ben je daarnaast ook geïnteresseerd over mijn visie van een gezond dieet, dan raad ik je aan om dit artikel door te nemen. Wanneer je je leven gaat beteren is het altijd verstandig dit te doen onder begeleiding van een professional.

Logisch nadenken is key
Het Bewijs van de geneeskracht

Men denkt in het hedendaagse leven te weinig na voor zichzelf. Als iedereen logisch na zou denken op het gebied van een gezonde leefstijl, dan zouden de supermarkten van nu, als ook het gros van de artsen er iets anders uitzien, evenals de vele medicijnen die worden voorgeschreven. Tegenwoordig wordt de helft van de bevolking ziek en in bijna alle gevallen wordt de bron hiervan helaas niet aangepakt.

Heel opmerkelijk is het als je weet dat ziektes als obesitas, diabetes en kanker van tegenwoordig welvaartziektes worden genoemd. Deze ontstaan dus door onze welvaart. En wat is er nou zo veranderd in de welvaart? Voeding en onze schone natuur. Als iemand kanker krijgt, wat zal dan vaak een van de belangrijkste reden zijn in het krijgen ervan? De voeding. Dit gegeven wordt kraakhelder onderbouwd in The China Study. Hierin is te lezen wat een westerse voedingskeuze met een mens kan doen. Daarnaast is het een gegeven dat er tal van mensen hun ziekte als diabetes en kanker hebben behandeld door hun leefstijl abrupt aan te passen. Google heeft veel mooie artikelen over ziektes, zoals kanker. Voornamelijk op deze website vind je echt goede brandschone educatie! Waarom een geneeskrachtig onderdeel in een omhulsel, als je ook de hele plant kan eten? Een operatie, chemo en bestraling zijn ook handige behandelmethoden. Uiteraard is een beetje nuance wel gepast. Mijn hoop is mede gebaseerd op een samenwerking tussen de witjassen en de jungleliefhebbers

Op internet, in wetenschappelijke studies en in documentaires is de laatste tijd de geneeskracht van de natuur beduidend naar voren gebracht. Zo hebben bijvoorbeeld kurkuma en broccoli kankerwerende stoffen in zich en biedt gember een verlichtend effect op misselijkheid. De natuur zit zodanig geniaal in elkaar dat bepaalde vruchten en noten in verband staan met ons menselijke lichaam. Neem bijvoorbeeld de walnoot, deze heeft een erg positief effect op de hersenen. En wat blijkt nou, de walnoot is als het ware een kopie van ons brein, deze ziet er net zo uit. Volgens de signatuurleer, die in de oudere plantengeneeskunde werd toegepast, vertellen de uiterlijke kenmerken van een plant iets over de geneeskrachtige werking van het menselijk lichaam.

Het feit dat veel mensen dit niet beseffen, komt omdat men dit niet verteld wordt, en dan met name door een arts. Puur omdat een geneesheer hier vrijwel niets over leert tijdens de studie. Daarnaast zijn we bijvoorbeeld opgevoed om groenten te koken en bakken, terwijl veel van deze planten in pure en rauwe vorm het meest ''voedbaar'' zijn. Tot slot is het beste advies om te leven zoals onze voorouders dat deden, waarbij we enkel en alleen voeding tot ons moeten nemen in de puurste vorm!

De kracht van je immuunsysteem

Je immuunsysteem is erop gericht je te beschermen en behoeden tegen ziektes. Dit immuunsysteem wordt gebouwd door zijn brandstof, oftewel de voeding. Waarom is dat zo? Omdat gebleken is dat de overgrote meerderheid van het immuunsysteem wordt bepaald in je darmen. Daarnaast blijft een goed immuunsysteem intact als de mens voldoende beweegt, ontspant, ontgift en rust. Wanneer je lichaam een ''aanval'' wil elimineren, kan deze dat doen door een hoge temperatuur te ontwikkelen; je bent dan ziek. Op dit moment merk je er ook daadwerkelijk iets van. Vaak merk je bij veel ziektes aan het begin echter niks, het sluipt er dan eigenlijk langzamerhand in. Het immuunsysteem is dusdanig sterk dat het zelf ziektes als kanker weer kan terugdraaien en dus genezen. Het is altijd dit lichaamsmechanisme dat jou geneest! Echter dien je er dan wel voor te zorgen dat je jouw lichaam in staat stelt om de werkzaamheden uit te kunnen voeren.

Het domino effect

Alles begint bij voeding. Dat is waar je lijf op draait. Wanneer je de juiste bouwstenen hebt, zal de rest daarna volgen. Wanneer je jouw lichaam geeft waar het om draait, krijg je meer energie en zal je meer de neiging krijgen om te gaan bewegen, zodat je die energie ook weer kwijtraakt. Als je meer energie krijgt en deze gaat verbruiken, ga je je ook beter voelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de endorfine die in het lichaam vrijkomt na een tijdje sporten. Daarnaast zul je je stress beter kunnen reguleren wanneer je je goed voedt (en daarmee ook indirect ontgift). Neem bijvoorbeeld het fenomeen ''Depressie''. Bij depressie heeft de persoon nergens meer behoefte aan en wordt passief. Bij een leefstijl met meer beweging wordt men actief en zal men meer zin krijgen om activiteiten te gaan ondernemen. Allemaal het gevolg van een verbeterde voedingsstijl. Hedendaagse ziektes zijn zowat allemaal gelinkt aan een slechte leefstijl met daarin te weinig vitamines en mineralen, een overmaat aan gifstoffen en/of een te veel aan stress en negatieve emoties. Wanneer je de bron aanpakt en begint bij voeding dan zul je versteld staan van het verschil wat je merkt in vergelijking met vòòr die tijd. Wat echter veel mensen doen, is naar de dokter gaan, daar aangeven wat de klachten zijn, hiervoor pillen voorgeschreven krijgen, zonder dat de dokter ook maar vraagt naar de leefstijl van de afgelopen tijd. Hiermee pak je natuurlijk niet de bron aan, maar de arts doet zijn best.

Ziektes genezen met voeding

De spontane genezing

Veel mensen hebben al eens verhalen gehoord over de ''spontane genezing''. Maar hoe kan dat dan? Het geheim achter deze plotselinge genezing zit het hem in het zelfhelende vermogen van het lichaam en de voeding die hierin een grote rol heeft speelt. Twee jaar later is het volgens de dokter ineens een ''medisch wonder'' geworden. Zoals jij nu ook wel zal denken: dat is geen wonder, maar gewoon zoals het menselijk lichaam werkt, zolang deze maar in staat wordt gesteld om zichzelf te genezen. Door voeding en andere chemische stoffen die we hedendaags binnen krijgen, functioneren we niet meer optimaal. De een ervaart dit in autisme en de ander in een depressie. Wat het ook mag wezen, de oorzaak moet worden aangepakt.

Slechte voedingskeuzes

Om een beeld te schetsen over de effecten van slechte voeding en hoe deze weer om te keren zijn, wordt hieronder een korte toelichting gegeven over bewerkte voeding.

Geraffineerde koolhydraten, plantenziektes en suiker

De feiten over geraffineerde suikers mogen niet onder stoelen of banken worden gestoken. Het is verslavend en je gaat je bij een overmaat hiervan als het ware anders gedragen en voelen. Geraffineerde voedingsmiddelen zoals suiker en geraffineerde koolhydraten ontwrichten ons lichaam, onderdrukken bevorderlijke darmflora en leiden tot verteringsproblemen. Daarnaast kunnen deze het verlangen naar een ongezonde voeding erg doen toenemen, evenals het risico op chronische ziekten. Dit is eigenlijk heel logisch aangezien deze koolhydraten stofjes in de hersenen aansturen die tot genot leiden. Bovenal wordt het wel gevreesde stresshormoon opgewekt door suiker. Kinderen kunnen hier erg last van hebben als dit te lang aanhoudt, met agressiviteit en hyperventilatie als gevolg. Daar komt ook nog eens bij dat suiker de mineraalbalans in je lichaam verstoort, wat de opname van calcium en magnesium moeilijker maakt. Zo kunnen we nog wel even doorgaan met de negatieve effecten van suikeropname door het lichaam. Meer over de effecten van suiker op het lichaam zie je in deze video. De jaarlijkse inname van suiker is de afgelopen 50 jaar gestegen van 1 kilo naar 50 kilo per persoon per jaar, wat uiteraard een spijtig gegeven is. Bewerkte voedingsmiddelen bevatten in veel gevallen toevoegingen die in relatie staan met obesitas. Hiertoe behoren onder andere mononatriumglutamaat (E621), high-fructose siroop en kunstmatige zoetstoffen. E621 zorgt er bijvoorbeeld voor dat het gevoel van verzadiging wordt onderdrukt, waardoor je maar blijft eten. Geraffineerde koolhydraten zoals ontbijtgranen, donuts, wafels, vele soorten brood, rijst en pasta worden snel afgebroken tot suiker, wat komt door de hoge glycemische waarde van deze producten. Dit heeft als gevolg dat de insuline- en leptineniveaus stijgen, wat kan bijdragen aan insulineresistentie. Dit fungeert als primaire oorzaak voor bijna alle chronische ziektes, inclusief gewichtstoename.
 

De gemiddelde consument heeft geen idee wat hij of zij eet. Als je ziek bent, moet je weer gezond worden. Wat doe je als je ziek bent? Stoppen met eten zodat het lichaam in de zogenaamde ketose-stand belandt. Daarna zal het lichaam weer opgebouwd moeten worden met o.a. veel groente en fruit zodat je er weer snel bovenop komt. Waarom doen we dit dan niet als we andere ziektes krijgen zoals diabetes of kanker?

Stemmingswisselingen, geheugenproblemen en depressies zijn vaak het resultaat van een dieet met zwaar bewerkte voedingsmiddelen. Het is zelfs zo dat de grootste concentratie serotonine, welke betrokken is bij de stemming, depressie en agressie, wordt aangetroffen in je darmen en niet in je hersenen! Je darmen en hersenen werken namelijk nauw samen; ze beïnvloeden elkaar. Dat is dus de reden dat de gezondheid van je ingewanden zo’n diepgaande invloed hebben op je mentale gezondheid en andersom. Het eten van bewerkte voedingsmiddelen, die je darmflora kunnen schaden, kunnen een diepgaande negatieve invloed hebben op je stemming, mentale gezondheid en gedrag.

Voeding heeft een helende werking, zowel mentaal als fysiek

Er zijn steeds meer mensen met kanker die zichzelf behandelen met gezonde ''plantaardige'' voeding. Er zijn in het verleden tal van documentaires verschenen waarin de kracht van het nuttigen van veel fruit en groenten tot verbluffende resultaten hebben geleid. Bij gezond eten verlaag je ook het risico op toleranties, met andere woorden: dit is niet (altijd) genetisch bepaald. Als je praat over toleranties, dan gaat het met name over de gevoeligheid voor (geraffineerde) gluten en geraffineerde zuivel. Dit wordt in wetenschappelijk onderzoek ook regelmatig gelinkt aan astma, eczeem, spastische darmen, vruchtbaarheids-, mentale- en gedragsproblemen.

De bewerkte voedingsmiddelen die we allen eten

Het overgrote deel van de westerse bevolking eet veel bewerkt voedsel. Denk hierbij aan (volkoren) tarwe producten als brood, pasta, taart, bloem en rijst. Let hierbij op dat er veel toevoegingen in zitten, die gevaarlijk kunnen zijn. Deze voeding slaagt er in principe niet voldoende in om ons volledig te voeden. Hetgeen wat men eet, is zowat volledig geraffineerd. Het zijn ''lege'' koolhydraten die het lichaam gaat omzetten in suiker. Als deze niet worden verbrand, wordt dit omgezet in lichaamsvet. Als men dit maar blijft eten, dan brandt onze brandstoftank enkel en alleen op koolhydraten (suikers) in plaats van op vet. Dit was vroeger bij onze voorouders en de meest gezonde bevolkingsgroep op aarde wel anders!

Tarwe nu en in de toekomst (planten kunnen ziek worden door de bestrijdingsmiddelen en wij eten dit op)

Wat je hedendaags veel hoort, is de zogenaamde ''gluten-intolerantie''. Stemmingsstoornissen, inclusief agressie, boosheid, pesten en prikkelbaar gedrag, komen veel voor bij glutenintolerantie.’ Is dit eigenlijk wel een glutenintolerantie of een plantenplaag? Het functioneren van onze darmen heeft een direct effect op ons brein, wat verklaart dat geraffineerde granen vaak een negatief effect kunnen hebben op het darmstelsel. Daarnaast kan de veroorzaakte insulinepiek een verstoring in het hormoonstelsel bewerkstelligen. Er bestaan hormonale kankersoorten die hiermee in verband worden gebracht. Het is goedkoop om hedendaagse granen (zoals brood) te eten en hiermee de calorieën binnen te krijgen, maar het kan je wel voeden. Dit eten we dan ook in hoge mate, mede omdat het overal te koop is.

 

Is dit wel zo verstandig? Evolutionair gezien is aan te twijfelen, gezien het verband tussen het aantal calorieën en het verbruik. Bij bepaalde bevolkingsgroepen werd het heel vroeger wel verbouwd. Waar het verbouwd werd, werd dit op de meest gezonde manier gedaan om zichzelf hiermee te voeden. Dit was dan een puur product en dus geen slap aftreksel zoals die nu bestaat. Tevens bewogen zij veel meer dan wij, met ons zittend bestaan. De balans tussen de inname van koolhydraten en het verbruik ervan was dan ook perfect. Dit is tegenwoordig zeker niet meer zo, kijk maar naar alle ''bier'' buikjes

.

Het menselijk lichaam is er simpelweg niet op gebouwd om (veel) ''geraffineerde'' graanproducten te eten. Volwaardig voedsel, daar vraagt het lijf om. Geraffineerde koolhydraten en dan met name het hedendaagse tarwe, wordt de laatste tijd veel in verband gebracht met ziektes van het brein zoals dementie en Alzheimer. Dit wordt onderbouwd in het boek ''Grain brain'' van David P. Perlmutter, wat in 2013 uitgebracht werd. Wees je er ook van bewust dat alle geraffineerde koolhydraten zoals pasta’s, (wit) brood en witte rijst zowat hetzelfde effect hebben op het lijf. Een hap croissantje is eigenlijk een hap suiker. Het brein houdt van deze glucose, dit is ook de reden dat we het zoveel eten. Helaas is dit op lange termijn niet de beste keus.

Ondanks alles is het belangrijk dat er een goede balans is met een gevarieerd voedingspatroon. De geraffineerde granen van tegenwoordig, en in mindere mate vlees, worden niet zo goed verteerd en laten heel wat afvalstoffen achter, die voor de uitscheidingsorganen een belasting vormen. Door jarenlang verkeerde voeding te eten, raakt het lichaam het te veel aan afvalstoffen steeds moeilijker kwijt en gaat ze deze opstapelen in het bindweefsel, gewrichten, vet en vocht. Dit zal bijdragen tot overgewicht en ziektes. Wanneer je dagelijks geraffineerde producten als brood eet, is de kans groot dat jouw gezondheid daar nu al onder lijdt of gaat lijden.

 

Uit onlangs verschenen onderzoek is gebleken dat zuurdesembrood vele malen gezonder is dan het meeste brood dat je tegenwoordig in de supermarkt vind. Dit is gemaakt op de wijze waarop ze het vroeger deden. Vroeger waren sommige dingen inderdaad beter!

Het geheim van ketose (metabolisme)

Het lichaam kent twee verschillende verbrandingsbronnen: glucose en ketose. Zodra het lichaam beschikt over te weinig koolhydraten (suikers/glucose/glycogeen) schakelt de stofwisseling over van koolhydraatverbranding naar vetverbranding. Vetverbranding is voor het lichaam de meest schone verbrandingsmanier. Bij het verbranden van glucose komen bijvoorbeeld meer vrije radicalen vrij dan bij het verbranden van ketonen. Het lichaam laten overschakelen van stofwisseling kan echter wel wat vervelende bijwerkingen met zich meebrengen. Aangezien het lichaam zo gewend is geraakt aan de glucoseverbranding, zal het een flinke aanpassing moeten bewerkstelligen. Dit zou je kunnen merken aan bijvoorbeeld duizeligheid en hoofdpijn. Na ongeveer zo'n 2 dagen, na het volgen van een koolhydraatarm dieet, begint het brein de ketonen te verbranden om het lichaam van energie te voorzien. Voordat het lichaam de switch heeft gemaakt, ben je zo'n 1 á 2 weken verder. Eén van de manieren om in ketose te komen, is door periodiek te gaan vasten, hierover wordt hieronder meer verteld. Meer informatie over ketose zie je in het door mij ontwikkelde diagram en de bijbehorende video. Deze informatie is ook handig voor diabetespatiënten. Wanneer je je leven gaat beteren is het altijd verstandig dit te doen onder begeleiding van een professional.

De kracht van (periodiek)vasten

Periodiek vasten is benodigd. Het is natuurlijk belangrijk WAT we eten, maar heb je er wel eens aan nagedacht of het uitmaakt WANNEER we eten? Zou dit een bepalende rol kunnen spelen voor onze gezondheid? Naar het uitstellen van eten, is de laatste jaren veel onderzoek gedaan. Het uitstellen van eten heeft bijvoorbeeld als eerste voordeel dat je vet verliest omdat het lichaam moet zoeken naar reserves. Er is bij verschillende onderzoeken op muizen met tumoren naar voren gekomen dat wanneer de muizen 3 dagen geen eten kregen de kanker beduidend minder werd. Uiteraard bleven de gezonde cellen intakt. Hieruit zou je kunnen concluderen dat mensen met kanker baat kunnen hebben bij periodiek vasten. In mijn optiek is vasten ook een soort van ontgiften, wat zeer belangrijk is in de behandeling tegen de meeste ziektes. Bij periodiek vastenm kun je denken aan een strikte periode van 8 uur waarin je eet. Je kiest er dan voor om tussen 12:00 uur 's middags en 20:00 uur 's avonds te eten en de rest van de dag te vasten. Het lichaam krijgt nu simpelweg meer tijd om het eten te verwerken en hier energie uit te halen. Daarnaast kan het lichaam dan uiteindelijk ook energie halen uit de vele (vet)reserves die het heeft opgebouwd. Nogmaals: Wanneer je je leven gaat beteren is het altijd verstandig dit te doen onder begeleiding van een professional.

Blijf op de hoogte van de nieuwste geheimen

Om ervoor te zorgen dat jij gezond blijft en zelfs gezonder wordt, vind je op deze website frequent nieuwe artikelen. De Facebookpagina van De brandstof van je lichaam is altijd up-to-date, dus like hier deze pagina. Daarnaast worden er telkens nieuwe korte video's op het Youtube-kanaal geplaatst. Voor een optimale boost van jouw gezondheid houd je deze website in de gaten en kun je je abonneren op het dit videoplatform. Klik hier om de video's te bekijken.