Je breinfunctie verbeteren met voeding en leefstijl

Je breinfunctie verbeteren

Veel mensen, zo rond de 60% van de bevolking, zijn bang om zijn of haar geheugen te verliezen. Die angst zou minder moeten zijn als je meer kennis vergaart over de functie en de verbetering daarvan met leefstijl en voeding. Je brein is in staat om nieuwe hersencellen en nieuwe connecties tussen deze cellen aan te maken, wat erop duidt dat je je breinfunctie kunt verbeteren. Dit heet met een dure term: neuroplasticiteit. Wat veel mensen denken, is dat als je breincellen verliest, deze deze dan voor altijd weg zijn. Dit blijkt niet waar te zijn. We kunnen hersencellen laten ''herboren''. Wanneer je je brein niet voldoende voedt met hetgeen het nodig heeft, zul je daar de effecten van merken. Je zult je dan moe en ellendig gaan voelen, waardoor je de hele dag geen zin hebt om wat te gaan ondernemen. Wanneer je je breinfunctie verbetert, verbeter je eigenlijk alle zintuigen in het lichaam. Hierdoor ga je beter gaat horen, ruiken en voelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Je brein regelt alles

Wist je dat rugklachten eigenlijk breinproblemen zijn? Wanneer we de fysiologie in het lichaam aanpakken, pakken we ook de andere problemen aan. Het lichaam kan ontstekingen verminderen en herstelt dat daarna.

 

Neurale plasticiteit

De functie van je wervelkolom heeft effect op de functie van je brein. Daarom zijn chiropractors zo effectief met hun behandeling. De behandeling van de chiropractor heeft dus effect op jouw breinfunctie. Wanneer de geleider van jouw brein op een positieve manier wordt gestimuleerd, heeft dat direct effect op een hoger leer- en kennisniveau. Het mooie van dit alles, is dat dit ook met voeding en leefstijl kan worden bewerkstelligd. Naast deze voordelen kent het ook nog andere voordelen, zoals:

- Een verbetering van het geheugen, de concentratie en de motorneuronen (vitale connecties voor het functioneren van een mens)

- Een verbetering van de balans, besluitvorming, aandacht en intelligentie. Er worden dan simpelweg meer goede signalen verstuurd naar het brein.

 

Periodiek vasten

Periodiek vasten is een patroon van eten waarbij je in een strikte periode voeding tot je neemt. In de overige uren ga je vasten. De meest populaire variant van periodiek vasten, is het patroon waarbij je tussen 12:00 uur 's middags en 20:00 uur 's avonds eet. Wat je dus eigenlijk doet, is het overslaan van het ontbijt. Dit patroon van eten is eigenlijk een kopie van de eetgewoonte van onze voorouders. Zij hadden namelijk niet ieder moment van de dag de beschikking over eten dat wij nu halen in supermarkten, restaurants, et cetera. Het blijkt dat wanneer je een tijd niks eet, je dan grote effecten bereikt in de chemische omzetting van stoffen in het lichaam. Hierdoor zal het lichaam optimaal gaan functioneren. Wanneer je dit patroon zult integreren in je leven, zal het lichaam een optimale functionele machine worden. Dit is eigenlijk de manier waarop wij allen zouden moeten leven, gezien het verleden. Drie maaltijden per dag, plus snacks tussendoor, is evolutionair gezien abnormaal volgens de nationale academie van de wetenschap. Wat door diëtisten vaak gezegd wordt, is dat je om de twee uur moet eten om je stofwisseling stabiel te houden. Het vreemde is dat hier nergens onderzoek over te vinden is op het internet.

 

De voordelen van periodiek vasten op het brein

Periodiek vasten activeert een stof genaamd: de hersendragende neurotrofische factor. Deze stof activeert hersenstamcellen. Daarnaast geeft het een boost aan de neuroplasticiteit, ofwel het vermogen van het lichaam om nieuwe connecties in het brein aan te maken. Bij neuroplasticiteit is de hersendragende neurotrofische factor vereist. Bij periodiek vasten wordt deze stof dus aangemaakt, maar dat geldt ook bij beweging (sport). Periodiek vasten blijkt de bovengenoemde stof te verhogen van 50% tot 400%. Het grootste gedeelte van deze toename bevindt zich in de hippocampus, wat zorgt voor een hoger niveau van leren en een beter geheugen. Je genereert daarmee meer stamcellen in het brein en zult dan beter kunnen leren, denken en concentreren. Er zijn zelfs onderzoeken gedaan bij muizen met alzheimer, waarbij ze deze muizen lieten periodiek vasten. Het resultaat van dit onderzoek was dat het geheugenverlies werd vertraagd naar zes maanden. Dat komt neer op een reductie van het geheugenverlies van twintig jaar bij de mens. Een mens zal dus langer zijn geheugen behouden door het doen van periodiek vasten.

 

Een ander voordeel van periodiek vasten, is dat het de connectie tussen de zenuwen en de spieren verbetert. Hoe kan dat dan? Dit komt door de toename van de hersendragende neurotrofische factor. Wanneer je daarbij ook regelmatig gaat bewegen, zul je minder kans hebben op het verliezen van spiermassa.

 

Ketonen als brandstof

Periodiek vasten heeft als gevolg dat je lichaam ketonen gaat gebruiken voor energie. Dit gebeurt zo’n acht uur na een maaltijd. Eet jij direct na die acht uur, dan zul je nooit je vetreserves gaan verbruiken. Een diëtist die zegt dat je om de twee uur moet eten, heeft hier dus geen kaas van gegeten. De verbranding van ketonen is een schonere manier van energieopwekking dan de verbranding van glucose. De eerste bron van energie is bloedsuiker, deze wordt het eerst aangesproken. Als deze bloedsuiker, ofwel glucose, is opgebrand, wordt het glycogeen gebruikt. Het glycogeen zit in je lever en je spieren. Wanneer dit ook is verbrand, zijn er enkel nog je vetreserves. Je lever zal dan dat vet verbanden, waardoor er ketonen ontstaan voor energie. Het mooie van dit alles, is dat deze verbrandingsmethode op ketonen een geheugen beschermend effect heeft. Het stimuleert je breinfunctie.

 

Autofagie

Autofagie is een proces in het lichaam waarbij cellen worden opgeschoond. Hierbij worden alle slechte disfunctionele delen uit het lichaam verwijderd, waardoor het lichaam weer kan herstellen. Dit is de manier waarop het lichaam zichzelf fris en gezond houdt. Colin Champ, een bestralingsoncoloog uit de universiteit van het Pittsburgh medisch centrum, zegt zelfs dat autofagie de foute delen in het lichaam opschoont, kankergroei stopt en metabolische ziektes als obesitas en diabetes tegen gaat. Autofagie (met alle bovengenoemde gezondheidseffecten) wordt op een hoog niveau gestimuleerd door periodiek vasten, waarbij je zelfs langer kunt leven. Hierbij wordt het hersenweefsel opgeschoond en worden er nieuwe cellen aanmaakt.

 

Beweging

In de Amerikaanse krant van de neurologie werd verkondigd dat beweging de ouderdomsgerelateerde inkrimping van de hersenen doet afnemen. Daarnaast zorgt dit voor de groei van nieuwe hersencellen. Ook resulteert dit in een toename van herkenning en geeft het een boost van de neuroplacticiteit. In het boek ‘’Spark’’, staat dat beweging vecht tegen dementie, het leervermogen vergroot en het geheugen verbetert. Het is zelfs zo dat het nooit te laat is om meer te gaan bewegen. Men geniet dan toch nog van deze brein beschermende voordelen. Helaas lijdt een zittend bestaan tot brein inkrimping, geheugen verlies en cognitieve problemen. Wanneer je weinig fysieke inspanning doet, zul je een kleiner brein hebben. Tot slot zorgt beweging voor de aanmaak van brein stamcellen, wat essentieel is voor een gezond bestaan.

 

Hoge intensiteit interval training

De hersendragende neurotrofische factor wordt het meest getriggerd door hoge intensiteit interval training. Dit betekent dat deze vorm van sporten de breinfunctie verbetert. Bij hoge intensiteit interval training zul je veel intervallen doen tussen, tot het uiterste gaan en dan weer rusten. Zo zou je bijvoorbeeld een minuut kunnen rennen en daarna een minuut kunnen wandelen. Essentieel hierbij is dat je tijdens het rennen tot het uiterste gaat. De voordelen van hoge intensiteit interval training, zijn dat je snel vet gaat verliezen, je meer spiermassa opbouwt, het groeihormoon gaat aanmaken en je ouderdom gaat vertragen. Deze vorm v