Je breinfunctie verbeteren met voeding en leefstijl

Je breinfunctie verbeteren

Veel mensen, zo rond de 60% van de bevolking, zijn bang om zijn of haar geheugen te verliezen. Die angst zou minder moeten zijn als je meer kennis vergaart over de functie en de verbetering daarvan met leefstijl en voeding. Je brein is in staat om nieuwe hersencellen en nieuwe connecties tussen deze cellen aan te maken, wat erop duidt dat je je breinfunctie kunt verbeteren. Dit heet met een dure term: neuroplasticiteit. Wat veel mensen denken, is dat als je breincellen verliest, deze deze dan voor altijd weg zijn. Dit blijkt niet waar te zijn. We kunnen hersencellen laten ''herboren''. Wanneer je je brein niet voldoende voedt met hetgeen het nodig heeft, zul je daar de effecten van merken. Je zult je dan moe en ellendig gaan voelen, waardoor je de hele dag geen zin hebt om wat te gaan ondernemen. Wanneer je je breinfunctie verbetert, verbeter je eigenlijk alle zintuigen in het lichaam. Hierdoor ga je beter gaat horen, ruiken en voelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Je brein regelt alles

Wist je dat rugklachten eigenlijk breinproblemen zijn? Wanneer we de fysiologie in het lichaam aanpakken, pakken we ook de andere problemen aan. Het lichaam kan ontstekingen verminderen en herstelt dat daarna.

 

Neurale plasticiteit

De functie van je wervelkolom heeft effect op de functie van je brein. Daarom zijn chiropractors zo effectief met hun behandeling. De behandeling van de chiropractor heeft dus effect op jouw breinfunctie. Wanneer de geleider van jouw brein op een positieve manier wordt gestimuleerd, heeft dat direct effect op een hoger leer- en kennisniveau. Het mooie van dit alles, is dat dit ook met voeding en leefstijl kan worden bewerkstelligd. Naast deze voordelen kent het ook nog andere voordelen, zoals:

- Een verbetering van het geheugen, de concentratie en de motorneuronen (vitale connecties voor het functioneren van een mens)

- Een verbetering van de balans, besluitvorming, aandacht en intelligentie. Er worden dan simpelweg meer goede signalen verstuurd naar het brein.

 

Periodiek vasten

Periodiek vasten is een patroon van eten waarbij je in een strikte periode voeding tot je neemt. In de overige uren ga je vasten. De meest populaire variant van periodiek vasten, is het patroon waarbij je tussen 12:00 uur 's middags en 20:00 uur 's avonds eet. Wat je dus eigenlijk doet, is het overslaan van het ontbijt. Dit patroon van eten is eigenlijk een kopie van de eetgewoonte van onze voorouders. Zij hadden namelijk niet ieder moment van de dag de beschikking over eten dat wij nu halen in supermarkten, restaurants, et cetera. Het blijkt dat wanneer je een tijd niks eet, je dan grote effecten bereikt in de chemische omzetting van stoffen in het lichaam. Hierdoor zal het lichaam optimaal gaan functioneren. Wanneer je dit patroon zult integreren in je leven, zal het lichaam een optimale functionele machine worden. Dit is eigenlijk de manier waarop wij allen zouden moeten leven, gezien het verleden. Drie maaltijden per dag, plus snacks tussendoor, is evolutionair gezien abnormaal volgens de nationale academie van de wetenschap. Wat door diëtisten vaak gezegd wordt, is dat je om de twee uur moet eten om je stofwisseling stabiel te houden. Het vreemde is dat hier nergens onderzoek over te vinden is op het internet.

 

De voordelen van periodiek vasten op het brein

Periodiek vasten activeert een stof genaamd: de hersendragende neurotrofische factor. Deze stof act