Onze kijk op rauwe en ongebrande noten

De populariteit van rauwe en ongebrande noten

De populariteit van rauwe en ongebrande noten lijkt niet zo groot te zijn in onze hedendaagse samenleving. Wanneer je naar de supermarkt gaat, zie je een hele schap vol met bewerkte noten. Voor ieder wat wils: gesuikerde pinda's, gezouten cashewnoten, gebrande amandelen, gefrituurde hazelnoten, et cetera. Blijkbaar houden wij niet van puur natuur en moet de mens dit weer zo nodig misbruiken. Tijdens mijn studie marketing-communicatie heb ik geleerd hoe je ervoor kan zorgen wat men koopt, hier praat je dus over manipulatie. Waarom willen wij ervoor zorgen dat mensen de ongezonde variant van een product te kopen? Wie heeft het verzonnen om een noot in olijfolie te bakken? Waarom een hele schap vol met bewerkte noten? Wanneer je in de supermarkt een stukje verder loopt, zie je een klein schapje met wederom veel bewerkte noten, maar als je goed zoekt, vind je ook rauwe en ongebrande noten. Rauwe en ongebrande noten zijn werkelijk een feest voor de smaakpapillen! Maar zo denkt niet iedereen er over. Zou hier misschien een reden voor kunnen zijn? 

 

Onze smaakpapillen

Onze smaakpapillen krijgen het in deze tijd zwaar te verduren. Hier merk je niet veel, van want dat heb je jouw lichaam aangeleerd. Wanneer je zo gek bent als ik en je gaat detoxen, zul je merken dat rauwe en ongebrande noten eigenlijk helemaal zo slecht nog niet zijn. Wanneer je je gaat voeden met hetgeen je lichaam op gebouwd is, zul je na loop van tijd merken dat jouw smaakpapillen gaan veranderen. Het lichaam herstelt als het ware van de toen zo'n lekkere gebrande en gezouten smaak. Wat je eerst zo heerlijk vond, vind je nu toch minder lekker. De echte nootsmaak ga je na loop van tijd meer waarderen. Gelukkig maar, want rauwe en ongebranden noten is zeer gezond!

 

De gezondheidsvoordelen van de rauwe en ongebrande noot

Rauwe en ongebranden noten bevatten veel calorieën. In één bakje van 170 gram zitten zo'n 1000 calorieën. Zelf eet ik zo'n bakje zo op, maar is dit wel zo verstandig? Noten bevatten veel eiwitten en veel vetten. Gezonde vetten maken niet dik, dat is mijn overtuiging. Meer hierover zie je in dit artikel. Maar een overmaat van iets is natuurlijk nooit gezond. Eiwitten maken daarnaast ook niet dik, het lichaam heeft hier zeker wat van nodig. Het brein floreert op gezonde vetten; dit brein bestaat namelijk voor 70% uit vet. De stofwisseling is ook gek op vet, hier kan namelijk veel energie uitgehaald worden. Uit vet haalt het lichaam meer energie dan uit glucose van koolhydraten, zetmeel en suikers.

 

Past de rauwe en ongebrande noot in mijn dieet?

Als je wil afvallen dien je je te houden aan een strikt plan. Dit plan varieert zo'n beetje per persoon, want er zijn zoveel diëtisten. Welk plan is nou het beste? Ik kan je daar meer over vertellen en dat heb ik deels gedaan op deze pagina. Het komt erop neer dat gezond vet zeker in een dieet past en dat dit in mijn ogen zelfs zou moeten. Het is aan jou of jij dit prettig vindt en dit wil implementeren in jouw leefstijl. Wanneer je gevarieerd eet, op de manier waarop onze voorouders dat deden, zit je op de goede weg.

Tags:

Share on Facebook
Share on Twitter