Wat is gezonde voeding?

Gezonde voeding kun je opdelen in drie categorieën: plantaardige voeding, voeding waarbij een natuurlijk proces aan vooraf is gegaan in de vorm van fermentatie en voeding van dierlijke oorsprong. De eerste vorm van gezonde voeding is eigenlijk een veganistische manier van eten. Sommige mensen eten dan ook enkel en alleen deze voeding. Zelf heb ik dit ook een week geprobeerd en ontdekte naderhand toch wel veel gezondheidsvoordelen. Welke dit zijn, zie je in dit artikel, met bijbehorende vlog. Vleesvervangers heb ik in die week niet gegeten, deze bevatten ten slotte vaak veel toevoegingen, deze kunnen echter wel gezond zijn. Rijst, deegwaren, peulvruchten, aardappelen, graanproducten en brood beschouw ik als ook gezonde voeding. Waarom? Deze voedingsmiddelen bevatten wel veel (snelle) koolhydraten en toevoegingen maar wanneer deze met veel zorg bereid zijn is dit oke. Het probleem bij deze voedingsmiddelen is dat men hier vaak te veel van eet, of dit niet snel genoeg verbrandt. De gezondste bevolkingsgroep op aarde at wel eens brood, maar maakte dit zelf. Zij bewogen daarbij heel veel. Twijfel jij om brood te eten, dan raad ik je aan deze pagina te bezoeken en meer te leren over het hedendaagse brood. Op zijn tijd een aardappel of rijst is geen probleem maar aangezien we tegenwoordig een zittend bestaan hebben is het gevaar dat we onszelf gaan overeten en nooit op het punt komen dat we daadwerkelijk vet gaan verbranden. Het is dus aan jou! Het lichaam is erop gemaakt vet te verbranden en hieruit energie te halen. Een koolhydraat-arm dieet is tegenwoordig steeds populairder aan het worden. Andere bewerkte voeding zoals koek, gebak en snacks horen uiteraard niet thuis in een gezond dieet. Naast deze vormen van voeding zijn bepaalde oliën ook goed voor ons lichaam. Hierbij moet je denken kokosolie en olijfolie. Kokosolie kun je in je koffie, salade of smoothie doen en is uitermate geschikt om in te bakken. Olijfolie is minder geschikt om in te bakken, maar is wel heel gezond.

Plantaardige voeding

Bij gezonde plantaardige voeding moet je denken aan (rauwe) groente, fruit en rauwe en ongebrande noten. Om optimaal van de gezondheidsvoordelen van groente te kunnen profiteren, is het altijd beter om groente rauw te eten, een rauwe paprika is ook nog eens heel lekker. Wel kan ik me wel voorstellen dat je bijvoorbeeld broccoli niet rauw gaat eten, er zijn altijd uitzonderingen op die regel. Fruit is zeer voedzaam met de vele vezels, vitamines, mineralen en andere essentiële voedingsstoffen dat het bevat. Het advies van het voedingscentrum om twee stuks fruit per dag te eten is prima, maar zelf eet ik wel eens meer fruit; ik voel me hier goed bij. Rauwe en ongebrande noten zijn extreem geschikt voor een gezonde darmflora, de stofwisseling en het brein. De hersenen floreren op deze vorm van vet.

Voeding waarbij een natuurlijk proces aan vooraf is gegaan

Een natuurlijk proces in de vorm van fermentatie is een mooi verschijnsel. Gefermenteerde voedingsmiddelen zoals yoghurt, kefir en ongepasteuriseerde rauwmelkse kaas zijn goed voor de darmflora, vanwege de gezonde bacteriën die het bevatten. Daarnaast zitten er veel eiwitten in. Het advies is om altijd te kiezen voor volvette gefermenteerde voedingsmiddelen. Vet uit producten waarbij een natuurlijk proces aan vooraf is gegaan, is zeker niet ongezond.

Voeding van dierlijke oorsprong

Bij voeding van dierlijke oorsprong moet je denken aan vlees, vis en kip. Biologisch vlees, vis en kip bevatten goede vetten, eiwitten en vitamine B12. Als we leren uit het verleden, dan kunnen we van onze voorouders herleiden dat wij deze voeding periodiek tot ons mogen nemen. Naast deze voeding heb je natuurlijk ook nog melk en eieren. Rauwe melk en biologische eieren voeden de mens.

Het advies

Het advies wat ik je wil meegeven, is gebaseerd op het eetgedrag van onze voorouders. Zij aten veel gezond vet, middelmatige eiwitten, weinig koolhydraten en veel essentiële voedingsstoffen uit fruit(pitten) en groente. Helaas is dit voedingspatroon niet zo gemakkelijk na te leven, het is verstandig je eigen gevoel te volgen! Meer informatie over afvallen en gezonde voeding, vind je hier.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square