Is veel fruit eten verstandig?

Word je van veel fruit eten dik?

Dit is absoluut een interessante discussie. Eigenlijk zegt en denkt bijna iedereen dat je van veel fruit dik wordt. Waar is dit op gebaseerd? Op gevoel, wetenschap, geschiedenis van ons eetgedrag of praktische voorbeelden? Het voedingscentrum adviseert om twee stuks fruit per dag te eten. Velen zeggen dat het niet verstandig is om meer dan deze limiet binnen te krijgen. Ze beweren dat je van fruit dik wordt. Dit omdat het veel fruitsuiker bevat en je er dus van aankomt. De vraag is: zou de natuur zo in elkaar zitten dat het je dik maakt? Dik wordt vaak geassocieerd met ongezond, maar fruit is zeker niet ongezond. Een overmaat van iets lijkt altijd ongezond, maar geldt dat ook bijvoorbeeld voor vijf stuks fruit per dag? Wanneer we voldoende bewegen is er toch niks aan de hand? Stel, onze voorouders hadden in een periode van een maand niks anders te eten dan fruit, kwamen zij hier dan van aan?

Een ervaringsdeskundige

In deze voorgaande blog, vertelde ik over de BananaGirl. Zij had problemen met haar gezondheid en is gaan experimenteren met bananen. De BananaGirl is gemiddeld tien bananen per dag gaan eten, voor een periode van 10 jaar. Het opmerkelijk is, is dat zij niet aankwam, maar juist afviel. Daarnaast is ze ook weer helemaal gezond geworden. Fruit, waaronder de banaan, blijkt namelijk te beschikken over dusdanig veel gezondheidsvoordelen, dat het zelfs een uitmuntende werking heeft op de stofwisseling. Uit dit voorbeeld zou je kunnen herleiden dat fruit niet dik maakt, maar is dit niet wat te kort door de bocht?

 

De Hunza's

Mijn favourite bevolkingsgroep, de Hunza's, leven zeer gezond en worden het oudst van alle mensen op aarde. Zij hebben een voedingspatroon met veel vers en rauw voedsel, eigenlijk voornamelijk vegetarisch. Wat zij heel veel eten, is fruit zoals abrikozen. De Hunza's bewegen wel veel dus zij zullen niet snel aankomen, maar het feit dat zij veel fruit eten en toch heel gezond zijn, is opmerkelijk te noemen. Je zou zeggen dat het eten van veel fruit een negatief effect moet hebben op de bloedsuiker en je hier bijvoorbeeld een insulinetolerantie van kan krijgen. Niks is minder waar want zij worden vrijwel nooit ziek.

 

Insuline-piek

Sommige voedingsmiddelen, zoals witbrood, zorgen bij inname hiervan voor een hoge insulinepiek. Dit omdat het weinig vezels bevat. Fruit daarentegen, bevat veel vezels en zorgt voor een minder hoge insulinepiek. Daarnaast voedt fruit jou en witbrood eigenlijk niet. Is het aannemelijk dat wij enkel en alleen dik worden van voeding die er niet voldoende in slaagt ons te voeden? En is het daarbij aan te nemen dat toevoegingen en bewerkingen in voedingsmiddelen ons doen aankomen? Daarbij ben ik van mening dat de natuur, wanneer je niet gaat overeten, ons niet dik maakt, tenzij wij hier iets van maken wat we zelf hebben verzonnen (bijvoorbeeld friet of brood). Tot slot is het zo dat zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals aardappelen vroeger minder gegeten werden, omdat ze onder de grond zitten en rauw niet te eten zijn. Waarschijnlijk komt het erop neer dat onze gedachte over voeding, in de loop der tijd, is veranderd en we niet meer weten waarom we nou dik worden.

Tags:

Share on Facebook
Share on Twitter