Het immuunsysteem, de stofwisseling, de darmflora en kanker | Het verband

Het metabolisme is absoluut mijn favourite topic als het om gezondheid gaat. Naar mijn idee zijn de constantheid van het bloedsuiker (het insulineniveau), de darmflora en de stofwisseling in het lichaam, de belangrijkste aandachtspunten voor optimale levenskwaliteit. De constantheid van het bloedsuiker wordt eigenlijk bepaald door de stofwisseling. Laat dit nou net de punten zijn, die een groot effect hebben op het immuunsysteem en ziektes. Aangezien ik fan ben van natuurlijke remedies, hoop ik erachter te kunnen komen hoe deze ziektes kunnen worden behandeld en voorkomen. Het is wel duidelijk dat het immuunsysteem de meest bepalende rol speelt in het verkrijgen en het verslaan hiervan. Aangezien deze voor 90% wordt bepaald in de darmen, is een gezonde darmflora essentieel. Zonder een gezonde darmflora, geen gezond immuunsysteem. Zij staan dus in nauw contact met elkaar, snap je? De stofwisseling speelt hier ook een grote rol in. Wist je trouwens dat het immuunsysteem de stofwisseling kan versnellen? Dat is een mooi gegeven, want de stofwisseling zorgt ervoor dat vijandige indringers en gifstoffen uit het lichaam worden verwijderd. Dit zal dan weer een boost van het immuunsysteem geven. Het lijkt op een wisselwerking van beiden, waarbij zij in balans moeten zijn. De darmflora is nog wat lastiger te begrijpen. De balans van goede- en slechte bacteriën moet goed worden begrepen. Er zijn professionals die hier alles vanaf weten, alleen is het probleem dat er verschillende meningen zijn. Wellicht leiden er meer gezonde wegen naar Rome?

Hoe versnel ik mijn stofwisseling voor een beter immuunsysteem?

Bij een goede werking van de stofwisseling, wordt er relatief veel energie in het lichaam vrijgemaakt. Dit resulteert in een optimalisatie hiervan, want energie is gezondheid. We worden dan simpelweg minder snel ziek. De vraag is dan: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik minder snel ziek word? Hieronder staat puntsgewijs beschreven hoe je dit kunt bewerkstelligen:

 

  • Eet voldoende eiwitten. Dit voor het behoud van spieren, een versnelling van de stofwisseling, het verlies van vet en het beter kunnen reguleren van stress.

  • Eet regelmatig groene groentes voor de benodigde vitamines.

  • Eet veel gezonde vetten. Deze leveren bij de verbranding hiervan twee keer zoveel energie, dan bij de verwerking van koolhydraten en proteïnen.

  • Vermijdt bewerkte koolhydraten (met toevoegingen), suikers en andere door de mens misbruikte producten als gefrituurd voedsel.

  • Drink voldoende water. Dit verbetert het metabolisme, vanwege de ontgiftingswerking.

  • Slaap voldoende. Dit laadt jouw batterij weer op.

  • Ga aan hoge intensiteit training doen. Dit heeft effect op de snelheid van het metabolisme

  • Drink groene thee. Het versnelt de spijsvertering.

  • Eet je laatste maaltijd vóór 20:00 uur.

  • Eet kruiden. Denk hierbij aan kurkuma en gember.

  • Nuttig uien. Deze versnellen de spijsvertering.

  • Eet voldoende vezels uit bijvoorbeeld fruit, voor een vol en verzadigd gevoel.

  • Reguleer emotionele- en lichaamsstress.

 

Dit soort lijstjes vind ik altijd lastig om na te streven. Mij eigen ervaring is het eten van veel vet, middelmatige eiwitten en weinig koolhydraten. Waar ik veel over gelezen heb, is dat het verminderen van calorieën de ketose-toestand nog verder opvoert. Dit heb ik getest en lijkt zo te zijn. Het energieniveau stijgt dusdanig ver dat dit, in mijn ogen, wel een boost aan het immuunsysteem zal moeten geven.