Vasten | Informatie en veelgestelde vragen

Vasten kent veel mogelijkheden in verschillende vormen. Het lichaam is zeer gebaat bij een goeie vastperiode. Zo kun je periodiek vasten (tussen 20:00 uur en 12:00 uur de volgende dag niet eten) of langdurig vasten waarbij je 24 uur tot 48 uur niets tot je neemt (zie onderstaande video voor mijn ervaring met een dag niet eten). Meer informatie over de voordelen van een dag niet eten, vind je in dit artikel. Tegenwoordig ken je Fruitvasten, bottenbouillon vasten, vet vasten, sap vasten, etcetera. De eerste vraag die dan ook gesteld wordt is of je wel calorieën mag innemen tijdens het vasten. Bij vasten moet je denken aan het eten van helemaal niets in een bepaalde periode. Het antwoord op deze vraag is dan ook dat je totaal geen calorieën (geen eten en drinken met toevoegingen) mag innemen in de vastenperiode. Dat geeft de beste gezondheidsvoordelen voor het lichaam. Ook zijn hier de beste onderzoeksresultaten uit gekomen. Vasten kan dan ook een manier zijn om in ketose, een van de twee verbrandingsbronnen van het lichaam, te komen. Meer informatie over ketose vind je hier en hier.

Wat mag ik drinken tijdens een vastenperiode?

Aangezien je geen calorieën mag nuttigen tijdens deze periode zijn sappen bijvoorbeeld niet toegestaan. Wat wel toegestaan en zelf aan te raden is; is zwarte koffie en (groene of kruiden) thee. Als er maar geen creamer, boter, suiker en andere toevoegingen in zitten. Koffie stimuleert autofagie en breekt de glycogeen af voor het aanmaken van energie. Daarnaast zorgt het zwarte goud ervoor dat de vet-verbrandende machine eerder wordt getriggerd zijn werk te doen en zullen de voordelen van vasten eerder worden bereikt. Water is tot slot uiteraard toegestaan om te drinken tijdens de vastenperiode. Honger krijgen tijdens het vasten is geheel normaal en zal het hoogst zijn in periodes dat je normaal eet. Wanneer je honger hebt, dan is het advies om water met celtic/ Himalayan zout te drinken en wat te gaan wandelen.

Wat moet ik eten na een vastenperiode en mag ik hierbij sporten?

Na periodiek vasten dien je gezonde volwaardige voedingsmiddelen te eten die het lichaam voedt in plaats van vult. Er is hierbij geen specifiek protocol benodigd. Bij langdurig vasten is het advies om gemakkelijk te starten met kleine porties. De organen (waaronder de maag) zullen na deze vastenperiode dan ook krimpen. Bottenbouillon is zeer aan te raden na deze periode. Daarna kan er een salade met zoete aardappel en voldoende eiwitten genuttigd kunnen worden. Allereerst dienen kleine porties worden genomen en dit kan daarna worden uitgebouwd naar volwaardige maaltijden. Het lichaam dient weer te wennen aan de voeding die het binnen krijgt omdat het even duurt voordat alles weer goed verteerd kan worden. Het is dan ook een groot misverstand om de vastenperiode te onderbreken met een grote maaltijd. Sporten mag zeker in een vastenperiode, dit is dan zeker ook aan te raden omdat zo de energievoorraden opraken en het lichaam in ketose komt. Daarnaast wordt het menselijke groeihormoon aangemaakt tijdens het vasten en dit is zeer bevorderlijk voor spieraanmaak en spierherstel. Spieren worden nu opgebouwd en er zal geen spierverlies komen. Wanneer je niet aan fitness doet, dan is wandelen ook een goede manier van sport.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square