Is donkere chocolade werkelijk waar gezond voor jou?

Wie verlangt er nou nooit naar een donkerbruine cacao delicatesse? Als je wist wat het met je geest, lichaam en smaakpapillen doet, zul je vast vaker de neiging gaan krijgen om eens chocolade te gaan nuttigen. Chocolade, zoals we die vandaag kennen, is afkomstig van de plant genaamd cacao, die groeit in laaghangende peulen in tropische delen van de wereld. Oude mensen weten al af van de intense uithoudingsvermogenbevorderende eigenschappen van cacao. De bonen, in ruwe vorm en op andere manieren, worden al honderden, zo niet duizenden jaren gegeten door culturen waar cacaobomen groeien. Het is echter pas ongeveer de afgelopen vijftien jaar zo dat de moderne wetenschap de enorme genezende voordelen heeft verworven die cacao op tafel kan brengen. Zo suggereer ik niet dat je alle chocoladestukjes, brownies en snoeprepen die je in de winkel hebt gekocht moet eten, hier is een nuance in aan te brengen.

 

De kunas

In de vroege jaren 2000 begonnen onderzoekers van de Harvard Medical School de voordelen van cacao te onderzoeken door te kijken naar een van de oudste culturen die nog bestaan. De Kunas hebben generaties lang op Caribische eilanden voor de kust van Panama gewoond. Interessant is dat ze een aantal van de laagste percentages van hartziekten wereldwijd hebben. Onderzoekers van Harvard University die ze in 2005 bestudeerden, vonden dit vreemd omdat ze toen en nog steeds erg arm zijn. De meerderheid van Kuna-individuen heeft geen toegang tot conventionele medische diensten zoals ziekenhuizen, klinieken of individuele artsen. Wat de onderzoekers echter vonden, is dat het dieet van een typische Kuna-persoon gemiddeld elke dag ongeveer vier tot vijf kopjes vloeibare cacao bevat, vergelijkbaar met een gezonde versie van onze "warme chocolademelk".

 

Vijf voordelen van het eten van chocolade

Hieronder worden vijf voordelen van de consumptie van chocolade opgesomd:

  • Chocolade is een krachtige antioxidant

  • Chocolade is gezond voor het hart en kan het metabolisme in evenwicht brengen

  • Chocolade kan de immuunfunctie versterken

  • Chocolade helpt de hersenen en de stemming (dit is algemeen bekend)

  • Chocolade kan kankerbestrijdend zijn

 

De beste manier om chocolade te consumeren

De manier waarbij je er voor kiest om te genieten van deze gezonde snack ligt grotendeels aan je smaak Graag laat ik je kennis nemen van onderstaande vier basistips:

  1. Blijf weg van melkchocolade. Melkchocolade bevat vaak meer boter, melk en andere zuivelproducten dan chocolade en een flinke hoeveelheid suiker. Uiteindelijk zal deze optie je meer kwaad dan goed doen. Als het gaat om voeding, blijf dan bij pure chocolade of pure cacao “bonen”.

  2. Houd het hoog op cacao en laag in suiker. Wandel door het gangpad van de supermarkt en je zult zien dat er talloze opties zijn voor donkere chocolade met weinig of zelfs geen suiker en bevat ook veel cacao. Een goed percentage is volgens experts ongeveer 56 tot 70%. Voor een optie zonder suiker, probeer een aantal van de smakelijke chocoladereepmerken die stevia of monniksfruit bevatten in plaats van suiker.