Soja | Een magische boon of een gezondheidsverpester?

Is soja de meest veelzijdige boon ter wereld?

Zelf schrijf ik graag over (groene) groenten en fruit op deze website. Soja is niet echt onder groenten te schalen, maar het biedt wel veel voordelen voor jouw gezondheid, zou je denken. Soja bevat onverzadigd vet en veel plantaardig eiwit. Daarnaast bevat het de voedingsstoffen vitamine B1 en ijzer. Soja is een handige keuze voor vegetariërs. Let op: soja wordt hedendaags veel bewerkt waardoor het maar de vraag is hoeveel goede voedingsstoffen er over blijven. Volgens velen zijn sojabonen de meest veelzijdige, natuurlijke, hartvriendelijke, gezondheidsbevorderende, vetpreventieve, groeibevorderende voedingsmiddelen die god ons ooit gegeven heeft. Zelf ben ik niet zo gelovig maar de soja boon moet toch ergens zijn begin gevonden hebben op deze aarde. In de supermarkt staat het vol met sojaproducten waaronder soja-eiwit, soja-ontbijtrepen, sojaburgers, soja-ijs en sojadranken. Maar komt dit ten goede van de gezondheid van de mens?

Is soja veilig?

Artsen, atleten, voedingsdeskundigen, boeren, overheidsfunctionarissen en gerespecteerde bedrijven vertellen ons allemaal hoe veilig en heerlijk soja voor ons is en over de talloze voordelen voor de gezondheid ervan. Ze vertellen ons dat het zo uitstekend en zo veilig is dat het niet eens als ingrediënt in veel bewerkte voedingsmiddelen hoeft te worden vermeld. Is soja ook daadwerkelijk veilig voor consumptie? Over de hele wereld zijn miljarden hectares bestemd voor de teelt van sojabonen, waardoor miljoenen boeren die met genoegen een "tarief" betalen aan de bedrijven. Helaas zijn bedrijven zich al tientallen jaren bewust van het bewijs dat de inname van soja kanker veroorzaakt, botten vernietigt en onze hormonale systemen verwoest. De waarheid achter de schaamteloze commerciële integratie van sojabonen in ons dieet is een verontrustend verhaal over fraude, hebzucht, propaganda, onderdrukking, onverantwoordelijkheid van bedrijven, corruptie, slechte wetenschap en politiek opportunisme. Het blijkt een heel proces om soja te maken, wat niet ten goede komt van de boon. Daarnaast vinden er veel toevoegingen plaats om het product aantrekkelijker te maken. Dit is geen goed nieuws voor onze gezondheid.

Is soja vergif?

Een van de vele marketingtrucs voor soja is dat het isoflavonen (oestrogeenachtige stoffen) bevat. Wat je op het nieuws niet zult horen, is dat wetenschappers al jaren weten dat isoflavonen in sojaproducten de schildklierfunctie kunnen onderdrukken, waardoor ze een auto-immuunziekte van de schildklier en zelfs schildklierkanker veroorzaken. Wetenschappers weten al meer dan een halve eeuw dat soja de schildklier negatief beïnvloedt. Onderzoek in Japan kwam tot de conclusie dat de dagelijkse consumptie van slechts één ons sojabonen in de loop van negentig dagen een vergroting van de schildklier veroorzaakte en de schildklierfunctie onderdrukte. Al in de jaren 50 werden fyto-oestrogenen (oestrogeenachtige stoffen afkomstig van planten) in verband gebracht met verhoogde gevallen van kanker, onvruchtbaarheid en leukemie. Volgens Dr. William Wong: "Soja is vergif, punt!" In zijn artikel getiteld "Soja: het gifzaad", beschrijft Dr. Wong verschillende redenen waarom soja vergif is. Twee van de isoflavonen (genisteïne en daidzeïne) die soja bevat, zijn in feite ingebouwd in insecticiden voor de sojaboon. Hij vraagt: 'Als ze insecten doden, zijn ze dan goed voor de mens?'

Willen we meer bewijs?

Alsof we meer vernietigend bewijs nodig hebben, bevat soja ook fytinezuur. De aanwezigheid van fytinezuur in soja vernietigt de geloofwaardigheid van de beweringen van de fabrikant dat soja een goede bron van calcium is en osteoporose helpt voorkomen volledig. Dit is waarom: fytinezuur de opname van alle mineralen, vooral calcium schaadt. Aangezien soja meer fytinezuur bevat dan welk ander graan dan ook, verwijdert soja je lichaam eigenlijk van calcium en andere essentiële mineralen. ''Soja zuigt de voedingsstoffen letterlijk uit je lichaam'', aldus Wong! Soja is geen compleet eiwit, omdat het de essentiële aminozuren methionine en cystine mist. En soja-eiwit is moeilijk te verteren omdat het aanzienlijke hoeveelheden trypsineremmers bevat. Onthoud dat trypsine essentieel is bij de vertering van eiwitten, en kankercellen worden beschermd door een eiwitcoating waardoor ze "onzichtbaar" worden voor het immuunsysteem. Soja bevat ook hemagglutinine, een bloedstollingbevorderende stof die ervoor zorgt dat rode bloedcellen samenklonteren. Deze geclusterde bloedcellen kunnen de zuurstof niet goed absorberen voor distributie naar de lichaamsweefsels, wat het hart kan beschadigen en tot kanker kan leiden. In sommige verwerkte soja producten wordt ook nog eens aluminium aangetroffen dat tien keer hoger is in formules voor soja voor zuigelingen dan in op melk gebaseerde formules. Dit komt de gezondheid niet te goede.

Zijn gefermenteerde soja producten wel acceptabel?

En net toen je dacht dat het niet erger kon worden, ontdekte een recente studie van Japanse mannen (woonachtig in Hawaï) dat het consumeren van twee of meer wekelijkse porties tofu verband hield met de ontwikkeling van dementie! Maar eten de Chinezen en Japanners niet veel soja? Het antwoord is "nee, dat doen ze niet." En de meeste sojaproducten die ze eten, zijn gefermenteerd (tempeh, tamari, natto en miso). Lang geleden ontdekten ze dat fermentatie ervoor zorgde dat het eiwit gemakkelijker verteerd werd en dat het fytinezuur, de gifstoffen en de "antinutriënten" vernietigd werden. Daarom zijn gefermenteerde sojaproducten acceptabel, maar slechts in kleine hoeveelheden. Voor degenen die vragen of biologische soja veilig is, zegt Ty Bollinger van The Truth About Cancer: ''nee, alles behalve dat''. Daarnaast zegt Wong dat men weg moet blijven bij soja.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square