De gezondheidsbenefits van de tomaat

Naast groene groenten zoals spinazie en broccoli kent rode groenten ook vele benefits ofwel voordelen voor de gezondheid. De tomaat is mooi rood van kleur en sappig van smaak. We kennen varianten zoals cherry tomaatjes of gewoon de robuuste rode soort. Tomaten behoren tot een groep planten die 'nachtschade' wordt genoemd. De nachtschadefamilie staat ook bekend als Solanaceae; alle planten in deze categorie produceren een alkaloïde verbinding genaamd solanine. Solanine is een natuurlijk insectenwerend middel. Sommige mensen vermijden nachtschade omdat wordt gedacht dat ze de ontsteking vergroten. Veel professionals bevelen ze daarentegen toch aan als onderdeel van een ontstekingsremmend dieet. Geloof het of niet, de gezondheidsvoordelen van tomaten voor de bestrijding van ziektes zijn behoorlijk legendarisch en worden ook volledig door de wetenschap ondersteund. Lees verder over wat de tomaat te bieden heeft, inclusief zijn ziektebeschermende eigenschappen. Hieronder staat een lijst met gezondheidsvoordelen van tomaten. Volgens recente studies kunnen tomaten aanzienlijke voordelen hebben.

  • Tomaten verbeteren de hartgezondheid

  • Ze zorgen voor een goede bloeddrukregeling

  • Ze zorgen voor een jongere huid en mooi haar

  • Er vindt bij een inname van tomaten een betere botgezondheid plaats

  • Ze verbeteren de stemming en verlagen depressie

  • Ze beschermen, net zoals chloropyl, tegen de schadelijke UV-stralen van de zon

  • Ze helpen bij gewichtsverlies en vetopname

  • Ze helpen DNA-schade voorkomen

  • Ze zorgen voor preventie van kanker en bieden een mogelijkheid om kankersoorten zoals prostaat, alvleesklier, long, endometrium, borst en maag te genezen

Wat maakt tomaten zo gezond?

De sleutel tot al deze gezondheidsvoordelen is het rijke gehalte aan fytonutriënten van de tomaat, evenals het vitamine- en mineraalgehalte. Is een tomaat dan eigenlijk geen vrucht? Ja, eigenlijk wel. Hij bevat een bloem en zaden, hoewel sommige experts het een groente noemen. Maar dit doet niks af aan de gezondheid ervan. Of ze nu rood, geel of paars zijn, tomaten zijn een rijke bron van veel voedingsstoffen zoals vitamine C, vitamine E, vitamine K, kalium, koper, mangaan, foliumzuur en vezels. Het is een bepaald soort carotenoïde, lycopeen genaamd, dat tomaten echter hun kankerbestrijdende voorsprong geeft. Een Canadese studie uit 2005 wees uit dat "een dieet dat rijk is aan tomaten en op tomaten gebaseerde producten met een hoog lycopeengehalte het risico op alvleesklierkanker kan helpen verminderen." Zie zie je maar weer waar deze rode ''vrucht'' toe in staat is! Andere antioxidanten zoals alfa-liponzuur, choline, bètacaroteen en luteïne zorgen voor nog meer voeding en bescherming tegen ziektes. Ten slotte bevatten tomaten slechts ongeveer tweeëndertig calorieën per kopje, waardoor ze een goede keuze zijn voor diegenen die op een gezonde manier calorieën willen verminderen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square