Een gezonder leven met selderij

Selderij smaakt van nature een beetje tam, waarmee ik bedoel dat het niet zoveel smaak heeft. Kook je het dan wordt het al beter. Zelf heb ik selderij geconsumeerd in mijn driedaagse sappen challenge. Hierbij vond ik de smaak van selderij overheersen en vond het dan ook niet lekker. Toch kent selderij veel gezondheidsvoordelen. Als je denkt dat selderij alleen goed is voor het verlagen van de bloeddruk, dan heb je het mis. Als je al van selderij houdt in jouw dieet, verlaag je jouw risico op kanker. Selderij bevat verbindingen die kankercellen helpen afstoten! Je leest het goed, het eten van selderij is ook een natuurlijk preventief middel tegen kanker. De uitgebreide gezondheidsvoordelen van selderij zullen jou misschien verrassen. Deze plant staat al sinds de 9e eeuw bekend om zijn geneeskrachtige eigenschappen. Het behoort tot de familie Apiaceae (ook bekend als Umbelliferae) waaronder peterselie, wortelen, venkel, koriander, pastinaak en komijn ook vallen. Selderij bevat flavonoïden, welke van nature voorkomen in plantpigmenten die werken als antioxidanten en de capaciteit hebben om vrije radicalen in het lichaam te bestrijden. Want oxidatie in ons lichaam willen we geen van allen. In de Chinese geneeskunde gebruikt men de plant om jicht en sommige artritische aandoeningen te behandelen. De selderijplant is van nature rijk aan vitamines en mineralen zoals: A, C, K, foliumzuur, molybdeen, kalium, vezels en andere gezonde componenten. Hieronder staan de zes gezondheidsvoordelen van selderij.

De zes gezondheidsvoordelen van selderij

1. Het vervangt verloren elektrolyten.

Deze met water beladen groente is een uitstekende drank na het sporten omdat hij de elektrolyten in je lichaam vervangt. Het is ook een rijke bron van kalium en natrium, waardoor het een milde zoute smaak heeft. Een portie selderijsap in één kopje bevat slechts 65 calorieën, waardoor het voedzaam is.

2. Het brengt jouw pH-waarden in evenwicht

Selderij is een van de vele natuurlijke alkalivormende voedingsmiddelen. Het eten van selderij verlaagt het zuurgehalte van het lichaam en helpt je een evenwichtige pH te behouden.

3. Het verlaagt het cholesterol en de bloeddruk

Selderij is een goede bron van vezels. Vezels helpen het cholesterolgehalte te verlagen. Selderij bevat ook ftaliden, een stof die de afscheiding van gal sappen stimuleert die het LDL-cholesterol verlagen. De pthaliden ontspannen de arteriële wand en verwijden de bloedvaten, waardoor het bloed zonder onderbreking kan stromen.

4. Het voorkomt constipatie

Omdat selderij vezels bevat, helpt het constipatie te voorkomen. Als je een kopje selderij bij jouw maaltijd of tussendoortje opneemt, kan dit ongeveer 2 gram vezels plus 97 gram water opleveren.

5. Het verbetert de nierfunctie

Selderij heeft reinigende eigenschappen die de algehele nierfunctie verbeteren. Regelmatig en frequent plassen helpt bij het verwijderen van gifstoffen in het lichaam en voorkomt de vorming van nierstenen.

6. Het behandelt zenuwaandoeningen

Selderij dateert uit Hippocrates en wordt gebruikt om zenuwaandoeningen te behandelen. Als je lijdt aan slapeloosheid of angst, zorg dan voor een kopje selderijsap voor een rustgevend en kalmerend effect op jouw zenuwen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square