Lijnzaad | Het kleine gezondheidsboostertje

Je kent ze wel die bruine kleine vliesjes waarin een hoop gezondheidsvoordelen verborgen zitten. Hier praten we over lijnzaad. Zelf doe ik ze weleens in een smoothie. Ook wordt het in brood gestopt om de smaak wat te verbeteren. In de afgelopen jaren heb je vast en zeker gehoord dat lijnzaad goed voor je is. Daarbij begrijp ik dat je vast nog niet weet waarom dat zo is, maar het mogen duidelijk zijn dat lijnzaad in een gezond dieet thuis hoort. Lijnzaad is het zaad van een vlasplant waarbij de vezels zijn geweven om linnen stof te maken en de olie (ook wel lijnolie genoemd) wordt gebruikt voor houtafwerking. Het zijn echter de zaden die de hoofdrol spelen van deze mooie, sierplant. Lijnzaad geeft soms een milde, nootachtige smaak wanneer het aan voedsel wordt toegevoegd, maar andere ingrediënten overschaduwen de smaak gemakkelijk. Hierdoor kun je het toevoegen aan recepten zonder de smaak echt te veranderen. Onderstaande foto is een verzameling van zaad en niet enkel en alleen lijnzaad.

Wat maakt lijnzaad zo gezond?

Lijnzaad heeft een verbazingwekkende hoeveelheid voedingsstoffen en is de beste bron van plantaardige omega-3-vetzuren. Omega-3-vetten zijn gezonde vetten waarvan is aangetoond dat ze het cholesterolgehalte in het lichaam verlagen. Andere bronnen van omega-3 vetzuren zijn onder meer vette vis en walnoten. Lijnzaad bevat ook negen aminozuren die, wanneer ze samen verschijnen, een compleet eiwit vormen zoals die in zuivel en vlees. Het hoge vezelgehalte (ongeveer 3 gram per eetlepel) is enorm gunstig voor je algehele spijsvertering. De voordelen van lijnzaad maken het een zogenoemde ''superfood'' dat je kunt toevoegen aan je dieet om ziektes te voorkomen. Lopende onderzoeken zoals die aan de Universiteit van Illinois tonen aan dat deze sesamzaad-grote korrels een ernstige ziekte kunnen voorkomen. De omega-3-vetzuren die erin zitten bieden een sterk beschermend voordeel voor ons lichaam.

De gezondheidsvoordelen van lijnzaad

1. Het beschermt tegen hartziekten

Het menselijk lichaam kan op zichzelf geen omega-3 produceren en je moet een overvloed aan deze waardevolle verbindingen hebben voor veel cruciale functies. Het consumeren van voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega-3, zoals in lijnzaad, vermindert het risico op het ontwikkelen van cardiovasculaire problemen. Sommige onderzoeken bewijzen zelfs dat hartaandoeningen, mede door lijnzaad, omkeerbaar zijn.

2. Het werkt preventief tegen osteoporose

Vrouwen na de menopauze lopen het grootste risico op verlies van mineralen, dichtheid en sterkte van hun botten. De bevindingen van een onderzoek bij het National Research Centre in Caïro, Egypte, tonen aan dat omega-3-vetzuren in lijnzaad de botten beschermen en botdemineralisatie en verlies van dichtheid voorkomen.

3. Het werkt anti-kanker

Regelmatige consumptie van lijnzaad kan het lichaam beschermen tegen darmkanker, prostaatkanker en borstkanker. Omega-3-vetzuren voorkomen dat kankercellen aan gezonde cellen blijven kleven. Als zich kankerachtige tumoren proberen te vormen, stoppen de lignanen in het lijnzaad de vorming van nieuwe bloedtoevoer die de tumorgroei voedt. Met andere woorden, ze verhongeren de tumor van hun toevoer van zuurstof en voedingsstoffen. Als kankercellen niet aan deze basisvereisten kunnen voldoen, kunnen ze zich niet vermenigvuldigen en verspreiden.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square