Laat voeding jouw medicijn zijn | Top 7 meest gezonde voedingsmiddelen die iedereen binnenkrijgt

Deze blog heeft zowat betrekking op ons allemaal. Bijna iedereen leeft zo gezond mogelijk en de voedingsmiddelen die hier worden beschreven staan bijna bij iedereen in de keuken. Voor de dagelijkse gezondheid is voeding heel belangrijk. De vitamines en mineralen die in voedsel worden aangetroffen, zijn cruciaal voor de goede werking van het lichaam en elk systeem dat het bevat. Het is vaak bewezen dat het voedsel dat je consumeert een directe impact heeft op je totale lichaamsgezondheid. Door de juiste brandstof van je lichaam toe te voegen aan andere gezonde levensstijlkeuzes zoals regelmatige lichaamsbeweging en veel water, vergroot dit jouw kansen om langer en sterker te leven. Nieuwe studies gericht op de voordelen van het gebruik van voedsel als medicijn hebben het afgelopen decennium fascinerende ontdekkingen gedaan. De resultaten van het laboratoria over de hele wereld laten ons zien dat je niet alleen jouw algemene gezondheid kunt verbeteren om ziekten te voorkomen, je kunt ze zelfs bestrijden en daarom de quote: ''laat voeding jouw medicijn zijn''. Hieronder zie je de top 7 meest gezonde voedingsmiddelen die iedereen zowat binnenkrijgt.

1. Rauwe knoflook De reden waarom rauwe knoflook zo gezond is heb ik al eens beschreven in een van mijn blogs, lees dit hier. Het is een natuurwapen tegen ziektes! Samen met de andere familieleden in de alliumfamilie, zoals uien, prei en sjalotten, bevat knoflook krachtige antioxidanten zoals allicine, waarvan bewezen is dat het vrije radicalen uit je lichaam verwijdert en oxidatie tegengaat. Het verhoogt ook de immuniteit, is rijk aan voedingsstoffen, verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte, verbetert de hersenfunctie en is een natuurlijke ontgifter.

2. Broccoli

Ook de kracht van dit groene gezondheidsmonster heb ik al eens beschreven, zie hier het artikel. Naast de gezondheidsvoordelen die ik beschreven heb in dat is dit kruisbloemige groente rijk aan fytochemicaliën en de antioxidanten glucoraphanin en indole-3-carbinol, waarvan is bewezen dat ze het risico op baarmoederhals-, borst-, maag- en prostaatkanker verminderen. Broccoli is van nature ontstekingsremmend, goed voor je botten en hart, en rijk aan voedingsstoffen. Dit groene kanon is uiteraard een geweldige aanvulling op een gezond dieet. Aangezien fytochemicaliën hittegevoelige enzymen zijn, zijn de voordelen van broccoli het beste rauw of geblancheerd. Hierbij hoor ik je denken: ''rauw''? Dat kan toch niet? In een smoothie kan het rauw en daarnaast is stomen een goede optie.

3. Groene thee

Drink groene thee voor een goede gezondheid. Wil je hier meer over weten, bekijk dan dit artikel. Omdat ik geen dubbele informatie wil verspreiden, beschrijf ik in het kort de gezondheidsvoordelen. Groene thee kan het risico op hartaandoeningen verminderen en het verlaagt de bloeddruk. Daarnaast verkleint het ook de kans op kanker.

4. Aardbeien

De aardbei is absoluut mijn favorite vrucht. Wat is de reden dat de aardbei zo intents gezond is? Dit kun je hier lezen. Onderzoekers ontdekten dat aardbeien de groei van kankercellen vertragen, je lichaam beschermen tegen hartaandoeningen, ontstekingen verminderen, geheugenverlies voorkomen en je helpen de vetreserves van je lichaam te verbranden. Aardbeien en andere donkergekleurde bessen zitten boordevol smaak, zodat je niet eens merkt hoe gezond ze zijn.

5. Spinazie

Spinazie is een groene krachtpatser. Daar weet Popeye alles van. Hoewel dit bladgroen weinig calorieën bevat, biedt het ongelooflijke gezondheidsvoordelen met vitamines, mineralen en omega-3-vetzuren die je lichaam nodig heeft om sterk te blijven. Rauw is het beste, dat is goed te doen in een smoothie samen met banaan. Het bevat biochemicaliën, flavonoïden genaamd, die schadelijke vrije radicalen absorberen en wegspoelen. Daarnaast is spinazie bijzonder rijk aan foliumzuur en vezels

6. Tomaten

Ook over tomaten heb al eens geschreven op deze website. Wil je weten wat de gezondheidsbenefits van de tomaat zijn? Lees dan dit artikel. Het draait allemaal om het lycopeen ofwel de antioxidant die de rode kleur aan tomaten geeft. Dit is een krachtige antioxidant die bekend staat om de vorming van bepaalde kankers te voorkomen. Ze verlagen ook het risico op hartaandoeningen en zijn van nature ontstekingsremmend. Het geheim van het optimaal benutten van tomaten ligt in de bereiding. Lycopeen komt vrij wanneer tomaten worden gekookt. Zorg ervoor dat je deze vers en het liefst biologisch koopt.

7. Wortels

Heb je weleens een konijn met een bril op gezien? Nee, natuurlijk niet, maar de wortel is dus in eerste instantie wel goed voor het zicht. Deze geliefde groente is een geweldige bron van bètacaroteen, een antioxidant die celschade helpt voorkomen en de groei van kankercellen kan vertragen. Daarnaast zijn ze goed voor je huid en als natuurlijke ontgifter.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square