Is vitamine K de sleutel tot een langdurige gezondheid?

Zowat iedereen weet wat vitamine C te bieden heeft, weet je dit niet? Lees dan dit artikel. In het kort bestrijdt het verkoudheid, verhoogt het de immuniteit en verbetert het zelfs de huid. Vitamine D heeft ook veel te bieden en dat is zeker gunstig gezien de weersomstandigheden de afgelopen tijd. Vitamine D bestrijdt ziekten, helpt jouw ​​humeur te verhogen en het reguleert calcium. Vitamine A uit zoete aardappelen en vitamine B uit zalm en zelfs omega's 3-6-9 zijn relatief bekend. Maar hoe zit het met vitamine K? Deze superster van een vitamine is verantwoordelijk voor gezonde botten, een verbeterde cardiovasculaire gezondheid en zelfs een verminderd risico op een beroerte. Het kan zo zijn dat je niet bekend bent met vitamine K. Wellicht ken je de voordelen niet en weet je misschien niet waar het vandaan komt. Maar deze essentiële vitamine kan jouw leven letterlijk veranderen! Vitamine K komt in twee vormen voor. De primaire vorm heet phylloquinone (vitamine K1) die je in groene bladgroenten vindt zoals boerenkool en spinazie. De andere meest voorkomende vorm is menachinonen (vitamine K2), die je via dierlijke producten en gefermenteerd voedsel kunt binnenkrijgen. Misschien is de meest vitale functie van vitamine K het versterken van je botten.

De voordelen van vitamine K

Vitamine K is geen essentiële voedingsstof, wat betekent dat ons lichaam het op natuurlijke wijze produceert. De lever, hersenen, hart, alvleesklier en botten produceren allemaal een bepaald niveau van vitamine K. Helaas wordt het gemakkelijk afgebroken en verliezen we het meeste via onze lichaamsvloeistoffen. Maar het mooie is dat je vitamine K binnen kan krijgen door goede voeding. Een van de belangrijkste taken die vitamine K vervult, is de bloedstolling. Zonder dit zou elke kleine snee voor onbepaalde tijd bloeden, wat een infectie en ernstigere complicaties zou veroorzaken. Terwijl botgezondheid en osteoporose over het algemeen centraal staan ​​bij het bespreken van vitamine K, kan het reguleren van uw cardiovasculaire systeem ook belangrijk zijn. Door slechte voeding, milieutoxines en stress lijden veel mensen aan hypertensie of hoge bloeddruk. Gifstoffen in ons dieet en onze omgeving kunnen arteriële opbouw veroorzaken en stress kan overmatige druk uitoefenen op het cardiovasculaire systeem, wat kan leiden tot beroertes, hartaanvallen en meer. Maar vitamine K1 werkt om die dingen te voorkomen. K1 voorkomt de opbouw van mineralen in de bloedvaten, waardoor het hart bloed (en dus zuurstof) door het lichaam kan pompen. Vitamine K1 is een natuurlijke bloedverdunner. Zelfs artsen met weinig voedingstraining zullen vitamine K aanbevelen om het overrecept van deze medicijnen tegen te gaan. Vitamine K1 is ook een hele goede ontstekingsremmer. Studies hebben aangetoond dat vitamine K, samen met vitamine D, daadwerkelijk kan helpen om ontstekingen te verminderen.

Voedsel dat een hoog aandeel van vitamine K in zich heeft

Hieronder staat opgesomd welke voedingsmiddelen een hoog aandeel van vitamine K in zich hebben. Hierbij kan ik me voorstellen dat je niet alles van het onderstaande lijst wekelijks eet.

  • Waterkers

  • Paardenbloem

  • Boerenkool

  • Broccoli

  • Asperges

  • Snijbiet

  • Kool

  • Kelp

  • Zuurkool

  • Bloemkool

  • Komkommer

  • Kimchi

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square