Top vijf ziektebestrijdende groenten

Over gezonde groene groenten heb ik al eens geschreven, maar nu is het tijd voor de top vijf ziektebestrijdende groenten. Groente kent vele gezondheidsvoordelen en ze zijn essentieel in een gezonde levensstijl. Eet jij de tomaat al regelmatig? Zie hier de gezondheidsbenefits van de tomaat. Wil je meer weten over de beste immuunversterkende voedselkeuzes, klik dan hier. Er zijn verschillende manieren om ziektes op afstand te houden, waaronder lichaamsbeweging, het vermijden van gifstoffen en het verkrijgen van de juiste voeding. Maar misschien wel de belangrijkste hiervan is de brandstof van je lichaam ofwel voeding. De juiste voedingsmiddelen en voedingsstoffen tegen ziektes kunnen het bestrijden door het immuunsysteem te versterken, het lichaam te ontgiften en ontstekingen te verminderen. Het lijstje van de vijf top groenten is gebaseerd op de top vijf van Ty Bollinger van The truth about cancer in Amerika. Deze voedingsmiddelen zorgen er op talloze manieren voor een ​​gezond lichaam te ondersteunen. Met de juiste voeding zorg je voor een gelukkige, gezonde levensstijl. We zijn gezegend om alles te vinden wat we nodig hebben in de natuur, want de meeste ziekten zijn door de mens zelf veroorzaakt en we kunnen het voorkomen en bestrijden! Hieronder staat de top vijf opgesomd.

1. Knoflook

Knoflook staat bij mij standaard in de keuken als knoflookpoeder. Zelf gebruik ik het dan ook heel vaak tijdens het koken. Het is een smaakvolle toevoeging die geweldig is in bijna elk gerecht. Maar nog belangrijker, het heeft een overvloed aan gezondheidsvoordelen. Boordevol vitamine C en B6, selenium en vezels maakt knoflook een heuse gezondheidsknaller met een geweldige bron van voedingsstoffen. Het kan ook helpen bij de behandeling van hypertensie door de bloeddruk te verlagen, bezit antioxiderende eigenschappen en is een krachtig ontgiftingsmiddel.

2. Broccoli

Dit noem ik ook wel het groene gezondheidsmonster. Zelf eet ik het zo'n twee keer per week en met een reden! Broccoli is een lid van de kruisbloemige groentefamilie en een krachtige antioxidant. Antioxidanten beschermen tegen celschade veroorzaakt door vrije radicalen. Men denkt dat deze frauduleuze cellen een belangrijke oorzaak zijn van de proliferatie van kanker. Kruisbloemige groenten zoals broccoli bevatten ook vitamine C, K en E, zijn ontstekingsremmend en kunnen angiogenese helpen voorkomen (de vorming van nieuwe bloedvaten die kanker helpen prolifereren). Het is ook aangetoond dat het kankerverwekkende stoffen inactief maakt, wat essentieel is in de giftige wereld van vandaag. Het is ook nog eens een hele smakelijke groente wanneer je het kookt, met een snufje peper en zout.

3. Spruitjes

Zelf houd ik er helemaal niet van, maar spruitjes zijn een bron van gezondheidsvoordelen. Spruitjes zitten boordevol voedingsstoffen, waaronder vitamine C, kalium en B-vitamines, en het heeft antioxiderende eigenschappen. Het is een ander lid van de kruisbloemige familie en ze zijn zijn rijk aan zwavelhoudende verbindingen, glucosinolaten genaamd, die de ontgifting ondersteunen, en indool-3-carbinol die het risico op borst-, dikke darm- en longkanker verminderen. Glucosinolaten helpen ook bij het onderdrukken van kankerverwekkende stoffen en induceren van apoptose. Als dat niet genoeg is, zijn spruitjes ook ontstekingsremmend, wat belangrijk is. Een chronische ontsteking is de oorzaak van de meeste chronische ziekten.

4. Boerenkool

Zelf houd ik van boerenkool met aardappels en curry. Curry? Ja dat zou raar over kunnen komen maar het is heel lekker (helaas wat minder gezond). Boerenkool is ook al een kruisbloemige groente. Het is een uitstekende bron van antioxidanten, calcium, vitamine C en chlorofyl. Boerenkool is ook een belangrijke bron van organische zwavelverbindingen, waarvan in onderzoeken is aangetoond dat ze het risico op kanker verminderen. Het is ook een bron van sulforafaan, een soort glucosinolaat. Sulforaphane stimuleert jouw immuunsysteem en het natuurlijke afweersysteem.

5. Artisjokken

Last but not least nummer vijf artisjokken. Zelf eet ik het nooit, maar het blijkt bijzonder gezond te zijn. Deze groente is eigenlijk een meerjarige distel, maar het zit absoluut vol met voedingsstoffen. Vitaminen C, K en B9, calcium, ijzer en kalium zijn slechts enkele van de gezondheidsvoordelen die je binnenkrijgt van artisjokken. Ze kunnen coronaire aandoeningen helpen voorkomen en hebben antioxiderende eigenschappen om vrije radicalen te bestrijden. Een studie toonde aan dat extracten van artisjokbladeren de groei en activiteit van kanker kunnen remmen. En door apoptose op te wekken, zijn ze bijzonder effectief bij de bestrijding van borstkanker.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square