De beste strategieën voor het maken van groene smoothies

Smoothies zijn gezond en in het bijzonder groene smoothies. Zelf maak ik altijd de Popeye smoothie (spinazie, banaan en water), deze wordt in deze blog niet besproken omdat deze wat eenzijdig is. Voor een sappenkuur gebruik je smoothies, heb jij dat al weleens geprobeerd? Het persen van verse groenten is een fantastische manier om je antioxidantenniveaus te verhogen. Groene smoothies zitten boordevol mineralen, enzymen en vitamines om het natuurlijke genezende vermogen van het lichaam te ondersteunen. Het wordt zelfs gebruikt om chronische ziektes, waaronder kanker, de deur uit te doen. Bij het persen wordt de vezel verwijderd uit groenten en fruit. Hierdoor kan het spijsverteringskanaal gemakkelijker voedingsstoffen opnemen in de bloedbaan voor opname in organen en cellen. Dit is bij een sappenkuur het geval, bij smoothies daarentegen blijven de vezels meestal intact omdat je dan alles opdrinkt. De voedingswaarde van sap is het hoogst onmiddellijk na het persen. Naarmate de tijd verstrijkt, breken lucht en licht de voedingsstoffen af ​​en verliest het sap een deel van zijn voedingswaarde. Idealiter zou je ingrediënten van de hoogste kwaliteit moeten gebruiken, zoals biologische groenten en fruit. Je moet sap ook altijd serveren en bewaren in glas in plaats van in een plastic bakje. Denk er bij een groene smoothie ook aan dat je kruiden toevoegt. Hierbij moet je denken aan paardenbloem, peterselie, koriander, gember, kurkuma en mariadistel

Wat moet je persen?

De meest populaire groente en fruit om te mixen in een smoothie zijn groene appels, komkommers, selderij en citroenen en limoenen. Het beste kun je dit dan mengen met krachtige ontgiftende kruiden zoals koriander en peterselie en antioxidantrijke ingrediënten zoals paardenbloem, paksoi, boerenkool, gember en spinazie. Heb je altijd al het gezondheidsverband willen weten van de paardenbloem? Lees dan dit artikel. Wanneer je het suikergehalte laag wilt houden, is het het beste om zoetere groenten en fruit tot een minimum te beperken. Zo voeg je bijvoorbeeld niet meer dan één kleine appel of hoogstens vijf wortels toe aan één portie vers sap. Het is verstandig om dan citroenen of limoenen toe te voegen. Citroenzuur zoals in een citroen of een limoen vermindert de glycemische belasting en verlaagt daardoor de ontstekingswerking van suiker uit de vrucht.

Het beste fruit voor een groene smoothie

De vruchten die hierna worden beschreven zitten boordevol voedingsstoffen en bevatten weinig suiker, waardoor ze uitstekende keuzes zijn voor in een smoothie. Citroenen en limoenen zijn krachtige citrusvruchten boordevol vitamine C en vitamine P, ook wel bekend als citrusbioflavonoïden. Van vitamine P is aangetoond dat het de antioxiderende eigenschappen van vitamine C verhoogt, en samen hebben ze een synergetisch gezondheidsvoordeel. Bioflavonoïden verhogen ook de bloedstroom die nodig is voor oxygenerende cellen en verbeteren de capillaire permeabiliteit die essentieel is voor het handhaven van een gezonde bloeddruk. Daarnaast minimaliseren antioxidanten, vitamine C en vitamine P ontstekingen. Groene appels zijn ook een geschikte kandidaat voor in de smoothie. Deze is wat zuurder dan de rode appel en heeft ook een verlaagd suikergehalte en meer azijnzuur. Azijnzuur is het belangrijkste bestanddeel van appelazijn en is een ander antiseptisch middel dat de functie van de galblaas, lever, maag en darmen stimuleert. Afgezien van het alkaliserende effect op het lichaam, bevatten groene appels procydine. Procydin is een antioxidant met kankerbestrijdende eigenschappen. Waar de appel toch al niet goed voor is!

Hydraterende groenten voor in je groene smoothie

Groenten zijn geladen met water en elektrolyten en de meeste bevatten weinig suiker. Sommige van deze groenten produceren een hoge sapopbrengst en zouden een hoofdbestanddeel moeten zijn van vers sap. Enkele van de beste groenten om te persen zijn komkommers, selderij en paksoi. Donkergroene bladgroenten zijn ook heel belangrijk voor in je smoothie. Chlorofyl uit groene groente is een van de grootste levengevende componenten ter wereld. Deze verbinding geeft voedsel hun groene kleur en is een belangrijk onderdeel van het fotosynthetische proces dat de energie van de zon omzet in chemische energie. Een belangrijke indicator voor de gezondheidskenmerken van plantaardig voedsel is het chlorofylgehalte. Voedingsmiddelen rijk aan chlorofyl zijn diepgroen en zijn zeer goed in staat nieuwe bloedcellen aan te maken en het lichaam te zuiveren van de giftige effecten als gevolg van kanker en straling. Chlorofyl is ook buitengewoon nuttig bij wondgenezing, ontgifting, intestinale regelmaat en ontgeuring van het lichaam. Enkele van de beste chlorofylrijke donkergroenten die je in jouw groene sap kunt opnemen zijn spinazie, boerenkool, peterselie en boerenkool.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square