Is het verstandig om te eten voordat je naar bed gaat?

Dit is een hele interessante discussie waarbij er veel meningen zijn. Dr. Joseph Mercola heeft het goed uitgezocht en komt met de zogeheten 3-8-3 strategie. Hierbij gaat het om acht uur slaap, het eerste eetmoment drie uur nadat je wakker wordt en drie uur voordat je naar bed gaat de laatste maaltijd. Je zou dus kunnen spreken van periodiek vasten want je schuift je ontbijt drie uur naar voren. Wat hij zelfs zegt, is dat wanneer je een hele grote lunch consumeert, je dan het diner het beste kan overslaan, overeten ligt vaak op de loer. Volgens hem is direct eten voordat je gaat slapen een van de slechtste dingen dat je kunt doen. Dit omdat je dan energie in je lichaam opbouwt die je totaal niet nodig hebt. Tijdens je slaap heb je die energie helemaal niet nodig want slaap is bedoeld voor herstel en reparatie. Als je maar vier of vijf uur per nacht slaapt, zal het immuunsysteem van je lichaam niet worden geoptimaliseerd. Dit is een cruciaal onderdeel voor genezing. Belangrijk is dus de timing van voedsel, maar zeker ook de kwaliteit van de brandstof van je lichaam.

De mitochondriale functie

Alles draait volgens Mercola om de mitochondriale functie. Je vraagt ​​je misschien af ​​wat mitochondriën zijn. Het zijn afgeleiden van bacteriën, oude bacteriën, die in bijna al onze cellen zijn ingebed, en elk van onze cellen heeft ongeveer 100 tot 100.000 van deze ''dingen''. Je zou je kunnen afvragen: 'Wat zijn dat?' Dit zijn de krachtpatsers waar ons lichaam daadwerkelijk brandstof uit kan verbranden. Wanneer je voedsel eet, wat voor soort voedsel het ook is, wordt het niet direct omgezet in energie. Het moet in een bepaald proces worden omgezet en het primaire proces gebruikt dan mitochondriën. De mitochondriën hebben elektronentransportketens daar waar ze daadwerkelijk de zuurstof opnemen uit de lucht die je inademt, en het afgebroken brandstofsubstraat, zoals vet en glucose, en ze combineren die samen in deze elektronenoverdrachtsketens. Ze produceren in feite elektronen, die worden overgebracht naar substraten zoals adenosinetrifosfaat die circuleren en deze energie in je lichaam overbrengen.

De mitochondriën en onze gezondheid

Er is echter een probleem, want als je niet in staat bent om effectief vet te verbranden, en je hebt een te veel aan suiker, of als je eet voordat je naar bed gaat dan is er een inefficiëntie in de mitochondriën. Dus wanneer je energie in je lichaam produceert, dien je dat niet te doen voordat je naar bed gaat. Wanneer je je mitochondriën niet goed behandelt, moet je lichaam dit gaat compenseren met antioxidanten, die je zo hard nodig hebt voor andere processen. Maar als je de energie niet gebruikt, als je niet in staat bent om vet te verbranden, en je bent een overmaat aan suiker aan het opbouwen, dan heb je overtollige energie, en dan bouwen de elektronen van de mitochondriën zich op. Het veroorzaakt enorme hoeveelheden vrije radicalen die de weefsels, de celmembranen, het DNA kunnen beschadigen, en uw mitochondriën daadwerkelijk voortijdig kunnen doden. Hierdoor verouder je sneller. Er zijn veel experts die geloven in de mitochondriale theorie van veroudering. Dus we willen de functie en de gezondheid van de mitochondriën behouden en een van de beste manieren om dit te doen, is door eenvoudige strategieën zoals het vertragen van de tijd of niet eten voordat je naar bed gaat. Kortom: eten voordat je naar bed gaat? Absoluut niet, want je lichaam heeft genoeg brandstof om dat te compenseren.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square