Het eliminatie dieet | Alles wat je moet weten

Zelf heb ik hiervoor nog nooit gehoord van het eliminatie dieet, maar het is blijkbaar een bekend dieet in Amerika waarbij je je immuunsysteem weer in orde kan gaan maken. Daarnaast is een bepaald dieet ervoor bedoeld om lekkerder in je vel te komen. Dit omdat veel mensen zich tegenwoordig toch slecht voelen en moeizaam door het leven gaan. Ze zijn vermoeid, hebben last van spijsverteringsproblemen, slapen niet goed en hebben huidproblemen. Ze voelen zich al zo lang onwel dat ze zich niet eens herinneren hoe het is om je goed te voelen. De oorzaak van de meeste gezondheidsproblemen is een ontsteking. Het sluipt er langzaam in en het gaat dan om een voedselgevoeligheid. Hier is het voedsel dat dagelijks genuttigd wordt de boosdoener die de gezondheid langzaam vernietigd. Het eliminatie dieet springt hier mooi op in en is een effectieve manier om de brandstof van je lichaam, dat symptomen veroorzaakt, te ontdekken en te verwijderen. Na verloop van tijd neemt het ontstekingsniveau af en kan het lichaam zichzelf genezen en herstellen. In deze blog wordt alles besproken dat je moet weten over het betreffende dieet.

Hoe werkt het eliminatie dieet?

Een verbetering van het immuunsysteem speelt een belangrijke rol, want 70% van dit systeem bevindt zich in het maagdarmstelsel. Wanneer je iets eet dat jouw lichaam als een bedreiging beschouwt, reageren het immuunsysteem en de hersenen door een ontstekingsreactie te veroorzaken. Dit wordt gecontroleerd door het enterische zenuwstelsel. Het enterisch zenuwstelsel is een reeks neurotransmitters die de darmen met de hersenen verbindt. Wanneer we eten, stuurt het enterische zenuwstelsel chemische berichten naar de hersenen om enzymen, hormonen en ontstekingsreacties vrij te geven. Deze zelfde signalen zijn berichten die betrekking hebben op voedselgevoeligheden, microbiële infecties en tekorten aan voedingsstoffen. Volg jij een week of vijf het eliminatie dieet dan consumeer je geselecteerde voedingsmiddelen. De geëlimineerde voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen die gewoonlijk bijdragen aan ontstekingen en andere reacties. Na een periode van eliminatie wordt voedsel langzaam opnieuw geïntroduceerd, één voor één. Het eliminatieproces helpt een persoon te bepalen welk voedsel symptomen of negatieve reacties veroorzaakt. Zodra een persoon deze voedingsmiddelen ontdekt en verwijdert, verdwijnen de symptomen en verbetert de gezondheid!

De voedingsmiddelen die je verwijderd uit je dieet

Bij het eliminatie dieet dien je volgens een bepaalde strategie te werken. Eet de meest gezonde voedingsmiddelen en elimineer de minder goede. Vermijd hierbij de meest irriterende stoffen. Acht belangrijke voedingsmiddelen zijn goed voor 90% van alle allergische reacties. Dit zijn melk, eieren, tarwe / gluten, soja, noten, pinda's, vis en schaaldieren. Best opmerkelijk te noemen want vele lijken altijd gezond te zijn geweest, maar niet voor in dit dieet. De twaalf voedingsmiddelen die je zou moeten vermijden tijdens het eliminatie dieet gedurende ten minste drie weken zijn:

  • Gluten

  • Zuivel

  • Geraffineerde suiker

  • Eieren

  • Mais

  • Soja

  • Plantaardige oliën (koolzaad, saffloer, pinda, katoenzaad)

  • Alle granen

  • Schaaldieren

  • Boomnoten

  • Peulvruchten (bonen en linzen)

  • Nachtschaduwgroenten (tomaten, aardappelen, okra, gojibessen, aubergine, cayennepeper en paprika)

De voedingsmiddelen die je toevoegt aan je dieet

Eet schoon, voedzaam voedsel. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je honger krijgt in een eliminatie dieet, want je kunt overvloedig eten zolang het volledig, onbewerkte voedingsmiddelen zijn. De volgende zes voedingsmiddelen kun je eten tijdens het eliminatie dieet:

  • Groenten (de beste groenten zijn boerenkool, artisjokken, bloemkool, broccoli, spruitjes, kool, waterkers, broccolispruiten, boerenkoolspruiten en paksoi. Selderij, venkel, komkommers, sla, zeegroenten, sperziebonen, peultjes, champignons, pompoen en zoete aardappelen zijn ook geweldig om op te nemen tijdens het eliminatiedieet)

  • Eiwit (biologisch gevogelte, grasgevoerd rundvlees, in het wild gevangen vis en vrij wild zijn uitstekende eiwitbronnen)

  • Fruit (je dient fruit te eten met een lage glycemische waarde zoals bessen, grapefruits, citroenen, limoenen en Granny Smith appels)

  • Gezonde vetten (de belangrijkste bron van calorieën moet afkomstig zijn van goede vetten zoals uit avocado's, kokosolie, kokosmeel, kokosboter, kokosvlokken, kokosmelk, olijven en extra vergine olijfolie)

  • Kruiden (gezonde kruiden zijn kurkuma, gember, oregano, koriander, basilicum, tijm en kaneel. De top 10 meest gezonde culinaire kruiden vind je hier)

  • Gefermenteerde levensmiddelen (zuurkool, kimchi, kokoswaterkefir, kokosyoghurt en appelazijn zijn belangrijke toevoegingen tijdens het eliminatiedieet. Gefermenteerde voedingsmiddelen bieden voorgemetaboliseerde voedingsstoffen en probiotica om het spijsverteringsstelsel te genezen)

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square