Informatie over een gezond maag-darmstelsel waarbij je leest over de manier waarop de kans op kanker

Het maag-darmstelsel als basis voor een gezond immuunsysteem

Wat een arts of een oncoloog je op voorhand zou moeten vertellen is: ''het eerste dat je moet doen is ervoor zorgen dat je een gezond maag-darmkanaal hebt, want daarin heeft het lichaam het vermogen om zichzelf te genezen. Het creëren van een gezond maag-darmstelsel is de basis van het gezond lichaam en een perfect werkend immuunsysteem. Dit is wat elke patiënt van zijn arts moet horen, want dit is absoluut waar. Het maag-darmstelsel is een complex systeem dat een miljard zenuwuiteinden bevat. Het is waar de meeste voedingsstoffen worden opgenomen en waar meer dan twee dozijn hormonale interacties plaatsvinden. In de weefsels van het maag-darmstelsel bevindt zich ook 60% tot 80% van de immuuncellen van het lichaam. Helaas zeggen maar weinig artsen een woord over de betekenis van een gezond spijsverteringssysteem als basis voor gezondheid en genezing. De dunne darm is de plek waar de meeste immuuncellen van het lichaam zijn ondergebracht. Voeding is dus zeker helend en laat voeding dan ook jouw medicijn zijn. De dikke darm is voor de meeste mensen een van de meest zieke organen in het lichaam, grotendeels vanwege een gehaaste, gestreste en op fastfood gerichte levensstijl. Daarnaast kan stress het spijsverteringsstelsel beïnvloeden. Het niet goed kauwen van voedsel kan daarnaast leiden tot ondervoeding en het niet opnemen van voedingsstoffen.

Een gezonde maag waarbij de kans op kanker wordt verkleind

In de maag is de juiste hoeveelheid zuur belangrijk voor veel vitale functies. Dit was bij mijn moeder met maagkanker niet goed op orde, er werd een overmaat aan maagzuur aangemaakt en haar maag was gewoon aan het borrelen. Maagzuur bestaat voornamelijk uit zoutzuur en kalium- en natriumchloride. Deze stoffen zijn essentieel voor de vertering van eiwitten en de vernietiging van bacteriën die voorkomen in eiwitrijke voedingsmiddelen zoals vlees en in commercieel verwerkte producten. De opname van vitamines zoals B12 (essentieel voor de werking van het zenuwstelsel) is ook afhankelijk van gezond maagzuur. Een zure onbalans in de maag kan onder andere leiden tot chronische vermoeidheid, schildklieraandoeningen, chronische hepatitis en auto-immuunziekten.

Tekenen van een ongezond maag-darmstelsel en de kans op kanker

Stoornissen en onevenwichtigheden in het maag-darmkanaal kunnen het hele lichaam aantasten. De voor de hand liggende tekenen van een ongezond maag-darmstelsel zijn: gasvorming, een opgeblazen gevoel, brandend maagzuur, diarree, constipatie, prikkelbare darmsyndroom, lage energie, spiervermoeidheid, een gevoel van ongemak en chronische infecties in het spijsverteringsstelsel. Een hoog antibioticagebruik, een hoge suikerinname en chronische stress kunnen ook leiden tot een proliferatie van "slechte" bacteriën in het hele maagdarmkanaal. De meestvoorkomende (en ook de gevaarlijkste) daarvan is candida albicans. Candida is een schimmel die zich voedt met suiker en afvalproducten die zijn achtergebleven tijdens het spijsverteringsproces. Wat heeft kanker hier dan mee te maken? Een verzwakt maag-darmkanaal leidt tot een verzwakt immuunsysteem, eenvoudig en duidelijk. Een verzwakt immuunsysteem kan de sluizen openen voor een domino-effect van ziekten, waaronder kanker. Het directe verband tussen toxische opbouw in de dikke darm en darmkanker is duidelijk. Onthoud dat kanker gedijt in een zure omgeving. Verhoogde zuurgraad in de dikke darm veroorzaakt door giftige opbouw creëert een perfecte omgeving voor kankercellen om te gedijen. Daarnaast kunnen gifstoffen in het maag-darmkanaal ook leiden tot auto-immuunziekten, die rechtstreeks in verband zijn gebracht met kanker.

De stappen die leiden tot een gezond maag-darmstelsel

Hieronder zie je de stappen die je kunt ondernemen om een gezond maag-darmstelsel te krijgen. Eet en drink hierbij maagvriendelijk voedsel en doe wat andere regimes:

  • Verwijder geraffineerde suiker uit je voedingspatroon.

  • Als je vlees eet, zorg er dan voor dat het biologisch is, grasgevoerd en hormoonvrij is.

  • Drink veel water tussen de maaltijden.

  • Verhoog je inname aan groene, blad- en kruisbloemige groenten. Voor meer informatie zie dit artikel.

  • Vermijd genetisch gemanipuleerd voedsel.

  • Voeg gefermenteerd voedsel toe aan je dieet.

  • Genees je darmen met probiotica.

  • Bouw een vastingsperiode in, want 72 uur vasten kan het immuunsysteem beschermen tegen schade en kan leiden tot regeneratie van het immuunsysteem.

  • Drink wat vaker limoen- of citroensap met bijvoorbeeld aloë vera.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square