Gefermenteerd voedsel als brandstof van je lichaam

De menselijke microbiota bestaan uit biljoenen cellen, waaronder bacteriën, virussen en schimmels. De grootste populaties microben bevinden zich in onze darmen: de darmmicrobiota. De micro-organismen die in het maagdarmkanaal leven, worden ook wel darmflora genoemd. Microflora in het maagdarmkanaal van gezonde individuen verschilt van die gevonden bij zieke individuen. De gunstige microflora in het maagdarmkanaal wordt probiotica genoemd, wat 'voor het leven' betekent. Ons lichaam probeert constant een evenwichtstoestand in de darmflora te bereiken. Er is een enorme hoeveelheid onderzoek die de voordelen van evenwichtige darmbacteriën op veel gezondheidsgebieden aantoont. Er zijn veel factoren in onze moderne levensstijl die de balans van de darmflora kunnen verschuiven naar slechte darmbacteriën. Deze omvatten de consumptie van commercieel bewerkte voedingsmiddelen, antibiotica, stress en chloor en fluoride in drinkwater. Dit resulteert in een slechte darmgezondheid, ziekte en obesitas. Probiotica hebben bewezen gezondheidsbevorderende voordelen. Een van deze voordelen is het verminderde risico op kanker. Er zijn veel manieren waarop probiotica het risico op kanker verminderen, waaronder helpen bij ontgifting, apoptose verbeteren (afsterven van kankercellen), tumorgroei remmen en het immuunsysteem stimuleren.

Gefermenteerd voedsel en de geschiedenis

Gefermenteerd voedsel is een uitstekende bron van deze gezonde probiotica. Gefermenteerde voedingsmiddelen zijn gevuld met geconcentreerde voedingsstoffen, probiotica en goede bacteriën. Wanneer gefermenteerd voedsel wordt geconsumeerd, worden de niveaus van goede bacteriën in het spijsverteringskanaal van een persoon verhoogd, waardoor de gezondheid van het microbioom van het lichaam (bacteriële gemeenschap) verbetert. Naast het produceren van verschillende soorten probiotica, bewaart dit proces ook het voedsel en creëert het gunstige enzymen, B-vitamines en omega-3-vetzuren. Onze oude voorouders gebruikten regelmatig gefermenteerd voedsel. Gisting was nodig om voedsel te bewaren, omdat er geen koelkasten waren. Gefermenteerd voedsel werd ook gebruikt door oude medicijnmannen en artsen om kwalen te behandelen. In het begin van de 20e eeuw merkte Nobelprijswinnaar Ilya Ilyich Metchnikoff voor het eerst het verband op tussen gezondheid en een lang leven en de opname van bacteriën die aanwezig zijn bij yoghurtfermentatie. Hij schreef de opmerkelijke gezondheid van een groep Bulgaarse mensen toe aan hun dagelijkse consumptie van met probiotica verrijkt voedsel. Metchnikoff theoretiseerde dat probiotische bacteriën een grotere impact op de menselijke gezondheid zouden kunnen hebben dan pathogene bacteriestammen.

Vier types van gefermenteerd voedsel

Verschillende culturen over de hele wereld hebben hun eigen unieke gefermenteerde voedingsmiddelen. Het is ideaal om een ​​verscheidenheid aan gefermenteerd voedsel te consumeren om de darmen te vullen met verschillende probiotica. Vier belangrijke soorten gefermenteerd voedsel zijn:

Gefermenteerde groenten Rauwe kool heeft probiotica en enzymen die exponentieel worden vermenigvuldigd tijdens de fermentatieperiode. Verse (niet ingeblikte) zuurkool is een fantastische bron van levende enzymen en actieve lactobacillus- en pediococcus-probiotica-stammen. Het meest populaire Koreaanse voedsel, kimchi, wordt meestal gemaakt door kool te fermenteren. Er zijn veel andere varianten van kimchi met komkommers, aubergines, prei, radijs en andere seizoensgroenten. Vaak worden deze bereid met een combinatie van gefermenteerde groenten die ze onder andere antioxidanten, levende enzymen en het speciale organisme lactobacillus geven.

Gefermenteerde soja

Gefermenteerde soja is er in drie hoofdvormen: natto, tempeh en miso. Miso en tempeh bevatten vaak bruine rijst en gerstfermentatie met twee unieke probiotische gistsoorten. Deze gisten versterken de biologische beschikbaarheid van de aminozuren en produceren grote hoeveelheden B-vitamines. De bacterie bacillus subtilis wordt gebruikt om natto te produceren dat rijk is aan proteolytische enzymen en vitamine K2. Natto, ontstaan ​​in Japan, is gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Tempeh, een sojaproduct dat oorspronkelijk uit Indonesië komt, wordt veelvuldig gebruikt als vleesvervanger. Miso, afkomstig uit China en Japan, is een pasta die kan worden gebruikt in soepen en dressings.

Gefermenteerde zuivelproducten

Gefermenteerde zuivelproducten (ook wel gekweekte zuivelproducten genoemd) bevatten diverse microbiota die een positieve invloed hebben op de gezondheid. Zuivelproducten zoals yoghurt, kefir, lassi en amasi worden gefermenteerd met bacteriën op basis van melkzuur. Kefir is een zure, yoghurtachtige drank die traditioneel wordt gemaakt door zuivelmelk te fermenteren. Andere melksoorten kunnen ook worden gebruikt, zoals kokosmelk en notenmelk. Lassi is een drankje op basis van yoghurt die zout of zoet wordt gemaakt. Gezouten lassi wordt op smaak gebracht met kruiden. Zoete lassi bevat suiker of fruit in plaats van kruiden. Amasi is gefermenteerde melk die erg populair is in Zuid-Afrika. Gefermenteerde zuivelproducten delen veel van dezelfde bacteriestammen, waaronder lactobacillus en saccharomyces. Ze bevatten ook een van de krachtigste probiotische stammen, Bacillus coagulans. Deze combinatie van probiotische organismen werkt in synergie om de darmen te herstellen en te beschermen, en om zelfs de meest agressieve opportunistische organismen te vernietigen.

Andere gefermenteerde producten

Andere gefermenteerde producten zijn kombucha en probiotische dranken. Het is bekend dat kombucha gezonde darmbacteriën en spijsvertering ondersteunt. Er zijn veel andere gefermenteerde voedingsmiddelen en dranken. Kombucha is bijvoorbeeld een drank gemaakt van gezoete thee gefermenteerd met een kweek van bacteriën en gist die een 'moeder' wordt genoemd. Sommige kazen worden gefermenteerd als onderdeel van hun productie. Er zijn ook gefermenteerde broden, zoals zuurdesembrood.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square