Negen redenen waarom je van boerenkool zou moeten houden!

Groene groenten zijn gezond en daar valt boerenkool zeker ook onder. De pluspunten van groene groenten zijn dan ook te vinden op mijn website, in deze blog. Boerenkool behoort tot de beste immuunversterkende voedselkeuzes. Tegen ziektes werkt boerenkool ook goed want het staat in de top vijf ziektebestrijdende groenten. Waar deze groene bullebak al niet goed voor is! Deze groene bladgroente is recentelijk erg populair geworden en wordt gekenmerkt als ''superfood'', net zoals de drie superberries. Er is daarentegen een groot aantal mensen dat boerenkool vrijwel nooit eet en er niet van houdt, ook al is boerenkool nogal zo populair. Misschien komt dat doordat ze nog nooit hebben ervaren hoe lekker boerenkool kan zijn als het goed wordt bereid of als het in de juiste recepten voorkomt. Één ding is zeker: mensen die ervoor terugdeinzen, lopen de vele gezondheidsvoordelen van boerenkool mis. In de kruisbloemige groentefamilie komt boerenkool ook voor, met zijn vele gezonde verbindingen en uitstekende gezondheidsbenefits. Het zou zelfs in staat zijn om kanker te bestrijden en zelfs te voorkomen. Andere leden van deze "koninklijke" groentefamilie zijn onder meer rucola, paksoi, broccoli, spruitjes, kool, bloemkool, mosterdgroenten, radijs, raap en waterkers.

De geschiedenis van boerenkool

Tot het einde van de middeleeuwen was boerenkool een van de meest voorkomende groene groenten in Europa. Russische boerenkool werd in de 19e eeuw door Russische handelaren in de Verenigde Staten geïntroduceerd nadat ze het voor het eerst in Canada hadden geïntroduceerd. De teelt van boerenkool werd in het Verenigd Koninkrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog aangemoedigd door de Dig for Victory-campagne omdat het gemakkelijk te kweken was en belangrijke voedingsstoffen opleverde die vaak ontbraken door voedselrantsoenering. Tegenwoordig komt boerenkool op veel superfoodlijsten voor, en terecht. Het is zeer voedzaam en bevat een hoog gehalte aan vitamines, mineralen, hersenbevorderende en gezondheidsbevorderende fytonutriënten. Boerenkool is ook een van de gemakkelijkst te kweken gewassen in huistuinen en door lokale boeren. Het kent een flinke dosis gezondheidsvoordelen. Het bevat vooral veel vitamine K, A en C. Daarnaast beschikt het over meer dan 1.000 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine K, 98 procent vitamine A en 71 procent vitamine C (meer dan in een sinaasappel). Boerenkool is ook een geweldige bron van calcium, magnesium, ijzer en antioxidanten. Je zou je nu toch bijna gaan afvragen: waarom eten sommige mensen dit tegenwoordig niet? Als ze dit weten denken ze waarschijnlijk wel anders. Tot slot bevat het een overvloed aan antioxidanten die helpen bij het verwijderen van vrije radicalen uit het lichaam, wat kan leiden tot versnelde veroudering, kanker en andere ernstige ziekten.

De negen belangrijke gezondheidsvoordelen van boerenkool

Dat boerenkool gezond is blijkt uit deze blog wel. Een onuitputtelijke bron van gezonde componenten. Hieronder staat een lijst met de gezondheidsvoordelen van boerenkool.

  1. Het ondersteunt de detoxificatie

  2. Het bevordert de hart- en cardiovasculaire gezondheid

  3. Het helpt bij het tegengaan of beheren van diabetes

  4. Het boost de breingezondheid

  5. Het helpt het cholesterol niveau naar beneden te brengen

  6. Het verbetert de huid en het haar

  7. Het helpt bij gewichtsbeheersing en de spijsvertering

  8. Het vecht tegen kanker

  9. Het zorgt voor een verbetering van de botten

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square