Waar het eten van een regenboogdieet wel niet goed voor is

Een regenboogdieet bestaat uit een diversiteit van verschillende kleuren groenten en fruit. Voor ieder wat wils zou je zeggen. Wat je dan zoal tegenkomt zijn tomaten, appels, pepers, aardbeien, frambozen, sinaasappels, komkommers en blauwe bessen. Weet jij waar de kleur van fruit en groenten vandaan komt? Dit komt door de micronutriënten die ze bevatten. Je praat dan over de vitaminen en fytonutriënten die ze de kleur geven. Nu krijg je kleurrijke tinten die variëren in elke plantaardige bron. We weten allemaal dat het belangrijk is om gevarieerd te eten, in deze blog lees je waarom. Het is dus belangrijk om alle kleuren van de regenboog te eten. Je praat nu over een regenboogdieet dat rijk is aan alle voedingskleuren (d.w.z. geel, oranje, rood, groen, blauw, indigo (soort paars) en paars). Essentieel voor een goede gezondheid is om het gehele spectrum aan kleuren te plaatsen op jouw bord. De nutritionele regenboom levert vele voedingsstoffen waardoor krachtige antioxidanten het lichaam binnendringen en zo kunnen vechten tegen oxidatie en kankerverwekkende stoffen. Het kan je simpelweg behoeden voor de ontwikkeling van verschillende soorten van kanker. Daarnaast wordt het afweersysteem opgebouwd door de antioxidanten die zitten in de voedingsmiddelen uit het regenboogdieet. Het doel is altijd de optimalisatie van het immuunsysteem en het lichaam in staat te stellen om de ontwikkeling van ziektes tegen te gaan.

De gezondheidsvoordelen van het regenboogdieet

Wit

Bij wit moet je hierbij zeker niet denken aan suiker, want is geraffineerde suiker geen gif voor de mens? Maar gezond wit voedsel uit de natuur is zeer voedzaam en werkt genezend. Wit voedsel zuivert het bloed, ontgift de lever, reguleert een gezonde celgroei en vermindert ontstekingen die het vaatstelsel kunnen beschadigen. Je kan hierbij denken aan uien want deze zitten vol met de ontstekingsremmende stof allicine. Het vernietigt virussen, bacteriën en schimmels en kan zelfs kankergroei remmen. Wat je ook onder wit voedsel kan scharen zijn champignons. Ze worden gebruikt in medische behandelingen tegen kanker, diabetes, allergieën en bacteriële infecties. Wil je een ontsteking bestrijden? Dan biedt de champignon vele voordelen. Wat je ook onder wit voedsel kan scharen is: prei, uien, knoflook, lente-uitjes, appels, zoete aardappel met wit vruchtvlees, bloemkool en gember.

Groen

Om de algemene gezondheid en het genezingspotentieel in het lichaam te verbeteren kies je voor groene groenten en fruit. Donkere bladgroenten zijn rijk aan foliumzuur en er is aangetoond dat ze de vruchtbaarheid verbeteren. De pluspunten van het eten van groene groenten lees je in deze blog. Alsof groene groenten al niet genoeg te bieden hebben bevatten ze ook carotenoïden die door het lichaam worden opgenomen en worden gevormd tot retinol of vitamine A. Kruisbloemige groenten zijn in staat ontgiftend in het lichaam te werken en chemopreventie te stimuleren. Wat mijn grote favorite stof uit groene groenten is, is chlorofyl. Van chlorofyl is aangetoond dat het hormonen reguleert die geassocieerd zijn met honger, zoals ghreline, het insulinegehalte verbetert en pro-inflammatoire verbindingen remt die ziekte veroorzaken. Chlorofyl stimuleert ontgifting en biedt voordelen voor wondgenezing en het herstel van weefsels. Onder groene groenten en fruit moet je denken aan: boerenkool, raap en mosterdgroenten, zeegroenten, avocado, snijbiet, romaine en ijsbergsla, boerenkool, spinazie, appels van Granny Smith en rucola. Het beste kun je ze niet koken of roerbakken want dan verlies je de meeste voedingsstoffen. De beste manier om chlorofyl en andere voedingsstoffen zoals vitamine C in groene producten te behouden, is door te stomen als je warmte moet toepassen of probeer ze zoveel mogelijk rauw te eten door ze bijvoorbeeld in een smoothie te doen (spinazie is daar een zeer geschikte kandidaat voor).

Blauw, Indigo en Paars

De pigmentatie in dit voedsel wordt veroorzaakt door de zogenaamde ''anthocyanen''. Uit onderzoek blijkt dat een tekort van de stoffen uit dit voedsel een belangrijke factor is die betrokken is bij de hoge kankercijfers van tegenwoordig. Het blijkt dat anthocyanen verantwoordelijk zijn voor het voorkomen van genetische schade, het stimuleren van apoptose in kankercellen, het verminderen van ontstekingen en het remmen van kankeractiviteit. Blauw, indigo en paars voedsel blijkt erg tegen kanker te werken, want anthocyanen vertonen cytotoxische effecten in kankercellen van de dikke darm, lever, borst en leukemie. Deze voedingsmiddelen werken ook zeer ontgiftend want ze verwijderen metalen uit het lichaam. Daarnaast bevatten de voedingsmiddelen een krachtig antioxidantensysteem. Voorbeelden van blauwe, indigo en paarse groenten en fruit zijn: aubergines, bosbessen, pruimen, rode kool, veenbessen, bramen en zoete aardappel met paars vruchtvlees.

Rood

In rood getint fruit en groenten vind je vooral de antioxidanten anthocyanine, lycopeen en vitamine C. Zij weten vrije radicalen in het lichaam te elimineren voordat weefseltrauma optreedt. De rode pigmentatie in de planten wordt geproduceerd door lycopeen wat de meeste krachtige vrije radicalen verwoester is in zijn familie. Het voordeel van het eten van rood voedsel is dat het ontstekingen in de bloedvaten verminderd en hart- en vaatziekten verlaagt. Lycopeen heeft vermogen om gen-expressie op een positieve manier beïnvloeden, wat uiteindelijk de groei van kankercellen tegengaat. Onder rode groenten en fruit kun je schalen: tomaten, aardbeien, watermeloenen, frambozen, donkere druiven, appels, rode kool, bieten, rabarber, rode paprika, radijs en kersen.

Oranje

Weet jij waar de fel oranje kleur vandaan komt? Dit komt van het beta-caroteen (dit kun je afleiden van het Engelse woord voor wortel: carot). Dit is een antioxidant dat kanker in de maag en slokdarm kan voorkomen. Beta-caroteen versterkt de reactie van het immuunsysteem, waardoor het lichaam op natuurlijke wijze kan omgaan met stressoren zoals vrije radicalen die oxidatieve schade veroorzaken en de ontwikkeling van kanker in gang zetten. Wil je oranje groenten en fruit consumeren? Consumeer dan: zoete aardappel, pompoen, wortelen, grapefruit, abrikozen, mango, papaja en meloen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square