Top 10 meest gezonde groene groenten en fruit

Zelf ben ik zeer fan van het maken van blogs met daarin een top 5 of een top 10. Dit keer staat de kleur groen centraal. Zou de dokter ons in de toekomst nog medicijnen voorschrijven als je mijn motto volgt: ''laat voeding jouw medicijn zijn en het medicijn jouw voeding''? Moet de dokter zijn patiënt niet instrueren in de zorg voor het menselijk lichaam, in voeding en in de oorzaak en preventie van ziekten? Het zou tegenwoordig goed zijn om als patiënt pro actief te zoeken naar een gezonde levensstijl, dat ervoor zorgt dat hij of zij niet ziek wordt. Beter eten en regelmatig bewegen is het regime. Maar wat betekent het om "beter te eten"? Wat je allereerst moet doen is het vermijden van bewerkte voeding en fastfood dat ziektes veroorzaakt. Helaas zit dit helemaal verworven in onze samenleving. Wat nou als je meer groen voedsel zal gaan eten? Zal dit de ziektes op afstand houden? Het goede nieuws is dat er in deze groene categorie allerlei soorten fruit, groenten en kruiden zijn om uit te kiezen. Elke soort heeft zijn unieke gezondheidsvoordelen met wetenschappelijk bewijs. De pluspunten van groene groenten lees je hier. Hieronder staat de top 10 meest gezonde groene groenten en fruit opgesomd.

1. Kiwi's

Wanneer deze goed rijp zijn, zijn ze een behoorlijke traktatie voor de smaakpapillen. Kiwi's bevatten sappig, groen vruchtvlees wat door de tanden wordt verwerkt tot sap in het lichaam. Wat bevat meer vitamine C, een sinaasappel of een kiwi? Het antwoord is de kiwi! Plus zit het boordevol ziektebestrijdende vitamines, mineralen en enzymen die veroudering helpen voorkomen, de gezondheid van de huid verbeteren, de ademhalingsfunctie versterken, het gezichtsvermogen beschermen en de cardiovasculaire gezondheid verbeteren. Dat is nogal wat voor zo'n kleine vrucht. Het blijkt zelfs zo te zijn dat kiwi's de darmen (en dus het overgrote deel van het immuunsysteem) in topvorm weten te houden. De schil blijkt ook zeer voedzaam te zijn, alleen is deze niet zo lekker om te consumeren.

2. Boerenkool

Zelf meng ik boerenkoop altijd in een smoothie, samen met twee bananen en een scheut water. De stengels van groene bladgroente zijn een krachtpatser van vitamine A, C en K. Als je over kruisbloemige groenten praat dan is boerenkool een ware giant in deze familie. Het is van nature krachtig kankerbestrijdend waarvan studies hebben aangetoond dat het de ontgifting kan helpen verbeteren, de gezondheid van het hart kan ondersteunen en de vorming en verspreiding van kwaadaardige kankercellen doet verminderen. Boerenkool is een echte ontstekingsremmer en het helpt het lichaam beschermen tegen schadelijke virussen en bacteriën.

3. Spinazie

Spinazie is wat mij betreft DE groene krachtpatser. Popeye zal dit zeker beamen, maar wordt je er ook sterk van? Zelf maak ik vaak smoothies met bevroren spinazie erin, zeker een aanrader! Ooit bekend als de "Spaanse groente" in Groot-Brittannië, heeft spinazie een rijke geschiedenis van gebruik over de hele wereld, en niet voor niets. Het zit boordevol B-vitamines, vitamine A, C, E en K, sporenelementen zoals koper en magnesium, en nog veel meer. Het groene goedje beschikt over zeer veel krachtige antioxidanten dat helpt voorkomen dat cholesterol in het bloedvaten oxideert, waardoor de bloedsomloop wordt verbeterd en een gezond hart wordt bevorderd.

4. Waterkers

Dit bladgroen is overheerlijk in soepen, salades en sandwiches. Het is technisch gezien een genezend kruid dat tenminste vijftien essentiële vitamines en mineralen bevat. Wat opmerkelijk is, is dat waterkers meer calcium bevat dan melk, meer ijzer dan in spinazie en meer vitamine C dan in een sinaasappel. Het bevat ook een schat aan fytonutriënten, antioxidanten en andere "super" voedingsstoffen die het lichaam helpen beschermen tegen chronische ziekten, waaronder kanker. Waterkers mag een superfood genoemd worden omdat het beschikt over een grote hoeveelheid vitamine K. Dit helpt de hersenen beschermen, versterkt de botten en voorkomt hartaandoeningen. Het gaat volgens verschillende studies zelfs veroudering tegen en zorgt het voor een verbeterde levenskwaliteit.

5. Peterselie

Eigenlijk kun je peterselie niet schalen onder groenten en fruit maar verdiend zeker de vijfde plaats in deze top 10. Peterselie blijkt zeer populair te zijn onder een groot deel van de mensen. Het is dan ook veel gezonder dan men doet vermoeden. Het is een krachtig kruid, wat het vermogen heeft om zware metalen uit het lichaam te verdrijven. Tegen kanker blijkt het ook zeer krachtig te zijn. Het is rijk aan flavonoïden zoals myricetine en apigenine, waarvan onderzoek heeft aangetoond dat het kankercellen en tumoren helpt af te schrikken. Houd je niet van de smaak van peterselie? Zelf heb ik het weleens in een smoothie toegevoegd, wat handig is gezien de gezondheidsvoordelen en je proeft het zowat niet. Het versterkt de botten en houdt de bloedsuikerspiegel in evenwicht.

6. Broccoli

Dit is absoluut mijn favorite groente. Even koken, een snufje peper en zout en klaar is kees. Deze groente valt onder de kruisbloemige groenten net zoals boerenkool. Als het om kanker gaat is het echt winnaar als superfood. Het bevat hoge niveaus van een chemoprotectieve stof die bekend staat als sulforafaan dat de laatste tijd de focus heeft gekregen van uitgebreid kankeronderzoek. Het kan het risico op kanker aanzienlijk verminderen. Niet alleen dat, broccoli bevat veel andere voedingsstoffen tegen kanker, zoals foliumzuur, fosfor, choline, kalium en koper, die vele vormen van deze schrijnende ziekte verder afweren.

7. Galicische kool

Galicische kool oftewel collard greens is de favoriet van de zuidelijke keuken en een ander kruisbloemig wonder. Het zit boordevol eiwitten, vezels en andere belangrijke voedingsstoffen zoals omega-3-vetzuren die de gewrichten helpen smeren en de hersenfunctie ondersteunen. Deze groente is krachtig ontgiftingsvoedsel en houdt pathogene indringers buiten de deur. Tot slot bevat het een genezende stof dat helpt om de afweer van het lichaam tegen kanker te versterken.

8. Kelp

Zelf consumeer ik het nooit, maar gezien de gezondheidsvoordelen zou het wel verstandig zijn om dit eens te doen. Het is een populair ingrediënt in de Aziatische keuken, wat een zeewiervariëteit is. Het is een rijke bron van vitamines en sporenelementen, antioxidanten, fytonutriënten, aminozuren, omega-3 vetzuren, vezels en niet te vergeten (en belangrijkste van allemaal) jodium. Jodium vind je in de meeste voedingsmiddelen niet in substantiële hoeveelheden. Deze is overvloedig aanwezig in planten uit de zee. Dit is niet alleen goed nieuws voor de schildklier, die de hormoonproductie reguleert, maar ook voor uw centrale zenuwstelsel in het algemeen.

9. Selderij

Selderij bestaat voor een groot deel uit water en is erg knapperig. Het lijkt misschien niet veel bijzonders, maar niks is minder waar. Naast het rijke vezelgehalte, dat erg goed is voor de darmen, zit selderij boordevol elektrolytische verbindingen die het lichaam helpen gehydrateerd te houden, evenals enzymen die helpen het lichaam gevoed en schoon te houden. Dan zijn er de antioxidanten, fytonutriënten en andere voedingsstoffen die onder andere vitale organen, het gezichtsvermogen en de viriliteit helpen beschermen. Selderij heeft het vermogen om slagaders te reinigen, het onderdrukken van ontstekingen en het beschermen tegen kanker.

10. Aloë Vera

Deze stekelige woestijnplant staat bekend om zijn vermogen om de huid te kalmeren die te veel aan de zon is blootgesteld. Zelf heb ik ook een tube met aloë vera en het is erg aangenaam voor de huid. Maar het kan nog veel meer betekenen voor de mens zoals als middel tegen maagklachten constipatie en verschillende gastro-intestinale stoornissen. Het heeft kalmerende ontstekingsremmende en zacht laxerende eigenschappen. Aloë vera bevat ook aanzienlijke hoeveelheden enzymen die helpen de voedselvertering te verbeteren, de immuniteit te versterken en een homeostatisch evenwicht te creëren door het hele lichaam.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square