24 veelbelovende tips voor een betere gezondheid!

Iedereen heeft wel eens behoefte aan wat tips voor een betere gezondheid en een lang leven, hier zijn ze dan, de tips waar jij altijd al op gewacht hebt! Voor een perfecte gezondheid en ontwikkeling is de brandstof van je lichaam cruciaal. Je hebt natuurlijk al veel geleerd over de fantastische blogs en informatie op deze website, maar de tips in dit artikel geven je net wat meer richting als het om gezonde voeding gaat. Betere voeding zorgt ervoor dat je gezond oud wordt en dat je een verminderde kans hebt op (chronische) ziektes. Er is tegenwoordig veel voedingsadvies beschikbaar, online en door diëtisten en professionals, daarom is het nogal moeilijk om het overzicht te bewaren en te komen tot informatie waar je echt wat aan hebt. Op elke website vind je tenslotte weer een andere mening en dit is niet altijd de juiste. In deze blog vind je de op wetenschap gebaseerde tips om jou te helpen een gezonde levensstijl na te leven. Wanneer je onderstaande tips volgt, kun jij de juiste keuzes maken in de toekomst.


Voeg proteïne toe aan elke maaltijd

We weten allemaal dat proteïne (eiwitten) belangrijk is, waarom dit dan niet toevoegen aan elke maaltijd? Zo houd jij de bloedsuikerspiegel in balans. Uit bepaalde onderzoeken blijkt wanneer jij meer eiwitten eet, je een minder grote kans hebt op diabetes type 2. Mensen met deze ziekte hebben hier dus ook baat bij. Een andere studie geeft aan dat het eten van meer eiwitten de bloedsuikerspiegel, gewichtsbeheersing en de cardiovasculaire gezondheid kan ondersteunen.


Eet vette vis

Dit wordt in de media wel vaker geadviseerd en dat is niet voor niks. Omega-3-vetzuren uit vis kunnen je namelijk helpen gezonder oud te worden. Omega-3-vetzuren in vette vis blijken essentieel te zijn voor celsignalering, genexpressie en de ontwikkeling van hersenen en ogen. Omega-3-vetzuren hebben ook de kracht om het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen. Omega-3 heeft ook ontstekingsremmende eigenschappen waardoor degeneratieve ziekten buiten de deur worden gehouden. Je praat dan over de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson.


Eet volle granen

Tarwe ligt weleens onder vuur omdat het tegenwoordig nogal vaak geraffineerd blijkt te zijn. Is tarwemeel dan wel een goede brandstof voor je lichaam? Dit lees je hier. Volkoren granen is daarom altijd een beter idee dan gewone tarwe. In volle granen vind je B-vitamines, ijzer en vezels. Deze voedingsstoffen zijn essentieel voor lichaamsfuncties zoals het vervoeren van zuurstof in het bloed, het reguleren van het immuunsysteem en het in evenwicht houden van de bloedsuikerspiegel.


Eet het regenboog dieet

Waar het eten van een regenboog wel niet goed voor is lees je hier. Het komt erop neer dat je verschillende soorten kleuren groenten en fruit tot je neemt. Elke kleur biedt een andere voedingswaarde. Zo krijg je verschillende soorten antioxidanten binnen, welke gunstig zijn voor een goede gezondheid en als wapen tegen ziekteverwekkers. Voorbeelden van belangrijke antioxidanten zijn: carotenoïden en anthocyanen. Eet gevarieerd, eet het regenboog dieet!


Eet groene bladgroenten

Groene groenten kennen veel pluspunten en zelf consumeer ik ze dan ook vaak door het te mengen in een smoothie. Donkergroene bladgroenten zijn een geweldige voedingsbron. Belangrijke stoffen die deze groenten bevatten zijn vitamines, mineralen en antioxidanten. Ook bevat het foliumzuur, wat een stof is die tegen kanker beschermt. Wat je ook vaak vind in groene groenten is vitamine K, dit helpt osteoporose voorkomen.


Voeg gezonde vetten toe

Over gezonde vetten is nogal wat discussie. Zo zegt het voedingscentrum dat kokosolie geen goed idee is omdat het veel verzadigde vetten bevat, volgens mij (en vele andere) is dat totaal geen probleem, zie ook dit artikel over kokosolie. Het is zaak om transvetten te vermijden zoveel als kan. Deze moeten vervangen worden door onverzadigde vetten, die je kunt vinden in voedingsmiddelen zoals avocado's, vette vis, noten en plantaardige oliën.


Gebruik eens wat vaker extra vierge olijfolie

Wellicht is extra vierge olijfolie het gezondste vet ter wereld (zie ook deze blog). Want als je weet wat deze olie te bieden heeft dan zal je het vast vaker gaan gebruiken. Het heeft voordelen voor de hartgezondheid, een gezonde bloeddruk en een perfect gewicht. Jij kunt deze olie toevoegen aan je dieet door het te mengen in salades of groenten. Ook kun je er op lage temperatuur mee koken.


Eet noten

Onze kijk op rauwe en ongebrande noten is de laatste tijd nogal wat veranderd. Wanneer je dagelijks een portie noten eet in plaats van bewerkt vlees, patat of een toetje dan doe je goeie zaken. Zo kun je gewichtstoename in de toekomst voorkomen. Het is logischerwijs belangrijk om voor de ongebrande, zoutloze variant te kiezen. Een voorbeeld van een zeer gezonde noot is de paranoot. Hier zit seleen in, wat erg goed voor je is. Wanneer je deze noot eet, zit je snel vol en ga je minder snel snacken. Daarnaast stabiliseer je daarmee de bloedsuikerspiegel.


Zorg voor de inname van voldoende vezels

Om het cholesterolgehalte in het bloed te verbeteren en het risico op hartaandoeningen, obesitas en diabetes type 2 te verlagen eet je veel vezels. Voldoende vezels krijg je binnen door het voldoende eten van bijvoorbeeld groenten, bonen, volle granen en peulvruchten.


Eet meer plantaardig voedsel

Er zijn diverse professionals en diëtisten die beweren dat een volwaardig plantaardig dieet het beste voor je is. Dit gaat uiteraard wat ver, maar voldoende plantaardig voedsel eten is logisch. Eet jij een plantaardig dieet, dan is de kans kleiner om overgewicht of obesitas te krijgen. Volgens sommige onderzoeken zou het opnemen van meer plantaardig voedsel in de voeding het risico op het ontwikkelen van ziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten kunnen verminderen.


Voeg bonen en peulvruchten toe aan je dieet

Als je meer eiwitten binnen wil krijgen dan kun je gerust kiezen voor bonen en peulvruchten. Dit past dan ook binnen een plantaardig dieet. Eet jij vlees, probeer dan wat af te wisselen tussen vlees en bonen en peulvruchten. In deze plantaardige voeding vind je nuttige vezels, vitamines en mineralen. Uit onderzoek blijkt tevens dat bonen en peulvruchten jou een voller gevoel geven en dus handig zijn om af te vallen.


Drink voldoende water

Water drinken moeten we allemaal en water is belangrijk voor een goede gezondheid, maar ben jij benieuwd hoeveel je per dag binnen moet krijgen, check dan deze blog. Wist je trouwens dat water kan werken als een antioxidant in het lichaam? Water is ook goed voor het beheersen van een gezond lichaamsgewicht. Daarnaast hydrateer je jouw lichaam en ga je uitdroging tegen. Wanneer je liever andere drankjes wil drinken dan water dan is kruidenthee een goed alternatief.


Geniet van koffie op zijn tijd

Het is algemeen bekend dat een bakje zwart goud goed is op zijn tijd of zelfs elke dag. Veel van ons drinken dan ook elke dag koffie. Koffie drink je zelfs voor een betere gezondheid! Zelfs als je ziek bent kan koffie totaal geen kwaad. Koffie zou bij een consumptie van 3 tot 5 bakken per dag strijden tegen de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson en hart-en vaatziekten. Volgens onderzoek kan koffie geen kwaad tot 6 bakken per dag.


Drink kruidenthee

Thee is in het algemeen heel erg gezond, voornamelijk groene thee is heel gezond. De catechinen in groene, zwarte en andere kruidenthee blijken antimicrobiële eigenschappen te hebben. Veel theesoorten bevatten een kleine hoeveelheid cafeïne, maar kruidentheeën, zoals munt, kamille en rooibos niet. Je kunt water drinken om gehydrateerd te blijven, maar thee is ook een goede optie.


Verminder je suikerinname

Zelf heb ik al eens geblogd over het feit of geraffineerde suiker geen gif voor het lichaam is (zie deze blog), maar voedingssuiker, dextrose en fructose-glucosestroop zouden zelfs het risico op hart- en vaatziekten en metabool syndroom verhogen. Suiker heeft tegenwoordig veel verschillende benamingen en het is dus niet erg opmerkelijk dat we allen teveel suiker binnenkrijgen. Benamingen voor suiker zijn zoal fructose, sucrose en glucose. Natuurlijke suikers, zoals honing en ahornsiroop zijn tegenwoordig ook zeer geraffineerd dus de kans is groot dat je ervan aankomt wanneer je dit te vaak eet.


Drink alcohol met mate

Dit lijkt in het eerste opzicht een open deur die ik open schop, maar je moet weten dat alcohol met mate gezond is. Veel bieren zijn dan ook goed voor je en rode wijn bevat resveratrol, wat een zeer gezonde voedingsstof is. Het maximum per dag is één drankje voor vrouwen en twee drankjes voor manen. Overmatig drinken verhoogt het risico op chronische ziekten en geweld, en kan na verloop van tijd de cognitieve functie op korte en lange termijn aantasten.


Vermijd suikerhoudende dranken

Het drinken van suikerhoudende dranken wordt in verband gebracht met verschillende ziektes. Je moet hierbij denken aan obesitas, diabetes type 2, hartziekte, nierziekte, niet-alcoholische leverziekte en jicht (een soort artitis). Je hoeft daarnaast niemand te vertellen dat suikerhoudene dranken ook tandbederf en gaatjes veroorzaakt. Het zou goed zijn als veel mensen hun suikerhoudende dranken vervangen voor water, koffie of thee.


Eet minder bewerkt en rood vlees

Tegenwoordig is er steeds meer ophef over bewerkt en rood vlees. Het blijkt zelfs dat mensen die veel bewerkt en rood vlees eten hogere sterftecijfers hadden. Dit bleek uit een onderzoek van acht jaar. De mensen die deze voeding vervingen voor andere eiwitbronnen, zoals vis, noten en eieren bleken lagere sterftecijfers te hebben.


Vermijd bewerkte voedingsmiddelen

Uit onderzoek blijkt dat de kans op kanker, prikkelbare darmsyndroom en depressie groter is wanneer regelmatig bewerkte voedingsmiddelen worden gegeten. Mensen zouden in plaats daarvan voedsel moeten consumeren dat puur is en voedsel met lange lijsten met verwerkte ingrediënten moeten vermijden.


Ondersteun het microbioom

Uit onderzoek is gebleken dat een kwalitatief hoogstaand, uitgebalanceerd dieet de microbiële diversiteit verbetert en zo het risico op chronische ziekten kan beïnvloeden. Maar wat is er dan goed voor het microbioom? Je moet hierbij denken aan groenten en vezels, deze zijn gunstig voor het microbioom. Wat desastreus voor het microbioom is, zijn te veel geraffineerde koolhydraten en suikers.


Overweeg een vitamine D-supplement

Zowat iedereen krijgt te weinig vitamine D binnen, zeker in de winter, daarom is het advies voor de hand liggend. Je kunt vitamine D binnenkrijgen middels zonlicht of uit voeding. Voor sommige mensen is het dan ook zeker aan te raden om vitamine D te slikken. Sommige mensen merken dan ook een tekort in energie en merken dat dat komt door een tekort aan vitamine D. Zelf heb ik het ook een tijdje geslikt maar ik voelde geen verschil, dit is wel persoonlijk.


Kies voor kleinere porties

Mensen eten vaak te veel en dat heeft het lichaam eigenlijk helemaal niet nodig, we zijn tenslotte gemaakt op schaarste. Om het gewicht en het dieet te beheersen is het aan te raden relatief kleine(ere) porties te consumeren. Mensen kunnen de richtlijnen aanpassen aan hun culturele of persoonlijke voorkeuren.


Gebruik kruiden en specerijen

Het gebruik van kruiden en specerijen bij het koken kan een maaltijd verlevendigen en heeft extra gezondheidsvoordelen. Als voorbeeld nemen we gember, een heel gezond kruid. Gember zou oxidatieve stress en ontstekingen kunnen helpen voorkomen die optreden als onderdeel van veroudering. En dan kurkuma, kurkuma is ontstekingsremmend en kan volgens onderzoek beschermende effecten hebben op de gezondheid. Ook is er een betere breingezondheid door kurkuma (zie deze blog). Daarnaast zou kurkuma ook werken tegen kanker! Tot slot heeft knoflook veel voordelen, waaronder ontstekingsremmende, antimicrobiële en antioxiderende eigenschappen.


Gun je lichaam rust door te vasten

Dit is absoluut mijn favorite topic van deze blog. Zelf doe ik aan periodiek vasten en eet ik weleens een hele dag niet. Periodiek vasten kan grote gezondheidsvoordelen hebben. Volgens een evaluatie uit 2020 kan periodiek vasten (intermittent fasting) de bloeddruk, het cholesterolgehalte en de gezondheid van het hart verbeteren.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square