27 voedingsmiddelen die jou meer energie geven

Tenzij je onder chronische vermoeidheid leidt, heb je eigenlijk vaak wel energie. Toch zou je wat vaker meer energie willen hebben. Het probleem is echter dat je niet weet wat je dan moet nuttigen. Na het lezen van deze blog weet je dat voortaan wel. Velen van ons voelen zich op een bepaald moment van de dag moe of uitgeput. Door dat je dan een tekort aan energie hebt, kan dit de dagelijkse activiteiten beïnvloeden en je minder productief maken. Het is misschien niet verrassend dat het soort en de hoeveelheid voedsel dat je eet een essentiële rol spelen bij het bepalen jouw energieniveau gedurende de dag. Hoewel alle voedingsmiddelen je energie geven, bevatten sommige voedingsmiddelen voedingsstoffen die jou kunnen helpen het energieniveau te verhogen en de alertheid en focus gedurende de dag te behouden. Veel mensen denken nu waarschijnlijk aan koffie, laat dit nou net een voedingsmiddel zijn in deze top 27. Energydrank hoor hier uiteraard niet bij, dit is gewoon goede marketing. Het gaat hier om gezonde voedingsmiddelen. Hieronder zie je een lijst met voedingsmiddelen die jou meer energie geven.


Bananen

Bananen zijn misschien wel een van de beste voedingsmiddelen voor energie. Ze zijn een uitstekende bron van complexe koolhydraten, kalium en vitamine B6, die allemaal kunnen helpen om je energieniveau te verhogen.


Vette vis

Vette vis zoals zalm en tonijn zijn goede bronnen van proteïne, vetzuren en B-vitamines, waardoor ze geweldig voedsel zijn om in je dieet op te nemen.


Bruine rijst

Bruine rijst is een zeer voedzaam voedsel. In vergelijking met witte rijst wordt het minder verwerkt en behoudt het meer voedingswaarde in de vorm van vezels, vitamines en mineralen.


Zoete aardappelen

Zoete aardappelen zijn niet alleen heerlijk, maar ook een voedzame energiebron voor wie op zoek is naar een extra boost.


Koffie

Zoals hierboven beschreven staat het zwarte goud, oftewel koffie, zeker in deze lijst. Het is rijk aan cafeïne, dat snel van je bloedbaan naar je hersenen kan stromen en de activiteit van adenosine, een neurotransmitter die het centrale zenuwstelsel kalmeert, kan remmen.


Eieren

Eieren zijn niet alleen een enorm bevredigend voedsel, maar ook vol energie waardoor jij je dag doorkomt. Ze zitten boordevol eiwitten, die je een stabiele en duurzame energiebron kunnen geven.


Appels

Appels zijn een van de meest populaire fruitsoorten ter wereld en ze zijn een goede bron van koolhydraten en vezels. Een middelgrote appel (100 gram) bevat ongeveer 14 gram koolhydraten, 10 gram suiker en maximaal 2,1 gram vezels.


Water

Dit klinkt misschien raar maar water geeft ook energie. Water is essentieel voor het leven. Het is betrokken bij veel cellulaire functies, waaronder energieproductie. Als je niet genoeg water drinkt, kan dit leiden tot uitdroging, wat de lichaamsfuncties kan vertragen, waardoor je je traag en moe voelt. Het drinken van water kan je een boost van energie geven en gevoelens van vermoeidheid helpen bestrijden.


Pure chocolade

Pure chocolade heeft een hoger cacaogehalte dan gewone of melkchocolade. Van de antioxidanten in cacao is aangetoond dat ze veel gezondheidsvoordelen hebben, zoals een verhoogde bloedstroom door je lichaam. Krijg door pure chocolade meer energie!


Yerba maté

Yerba maté is een drank gemaakt van de gedroogde bladeren van een plant afkomstig uit Zuid-Amerika. Het is aangetoond dat het veel gezondheidsvoordelen heeft zoals het boosten van de energiestroom in het lichaam.


Goji bessen

Goji-bessen worden al eeuwen in de Chinese geneeskunde gebruikt vanwege hun vele voordelen. Behalve dat het boordevol antioxidanten, vitamines en mineralen zit, staat deze vrucht ook bekend als een goede bron van vezels.


Quinoa

Quinoa is een zaadje dat populair is vanwege het hoge gehalte aan eiwitten, koolhydraten en voedingsvezels, evenals de vele vitamines en mineralen.


Havermout

Havermout is een volkoren graanproduct dat jou langdurige energie kan geven.


Yoghurt

Yoghurt is een uitstekende snack om je dag van brandstof te voorzien. De koolhydraten in yoghurt zijn voornamelijk in de vorm van enkelvoudige suikers, zoals lactose en galactose. Deze suikers kunnen bij afbraak zorgen voor gebruiksklare energie.


Hummus

Hummus is gemaakt met kikkererwten, sesamzaadpasta, olie en citroen. De combinatie van deze ingrediënten maakt hummus een goede energiebron. De kikkererwten in hummus zijn een goede bron van complexe koolhydraten en vezels, die je lichaam kan gebruiken voor constante energie.


Edamame-bonen

Edamame-bonen kunnen een gemakkelijke en bevredigende snack zijn. Ze bevatten relatief weinig calorieën, maar bevatten aanzienlijke hoeveelheden eiwitten, koolhydraten en vezels. Slechts 1 kopje edamame-bonen kan tot 27 gram eiwit, 21 gram koolhydraten en ongeveer 12 gram vezels bevatten.


Linzen

Linzen zijn niet alleen een geweldige en goedkope bron van eiwitten, ze zijn ook een goede bron van voedingsstoffen en helpen het energieniveau te verhogen.


Avocado's

Dankzij al hun aanzienlijke gezondheidsvoordelen, worden avocado's beschouwd als een superfood. Ze zijn bijvoorbeeld rijk aan gezonde vetten, B-vitamines en vezels. Ongeveer 84% van de gezonde vetten in avocado's zijn afkomstig van enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren.


Sinaasappels

Sinaasappelen staan ​​bekend om hun hoge vitamine C-gehalte. Een sinaasappel kan maar liefst 106% van de ADH aan vitamine C leveren. Bovendien bevatten sinaasappels antioxidanten die kunnen beschermen tegen oxidatieve stress.


Aardbeien

Aardbeien zijn een ander goed fruit dat energie stimuleert. Ze kunnen koolhydraten, vezels en suikers leveren die jouw energieniveau kunnen verbeteren. Een kopje aardbeien levert 13 gram koolhydraten, 3 gram vezels en 100% van de ADH voor vitamine C.


Zaden

Zaden, zoals chiazaad, lijnzaad en pompoenpitten, kunnen ook uw energieniveau verhogen. Deze zaden bevatten over het algemeen veel plantaardige omega-3-vetzuren. Een laag gehalte aan omega-3-vetzuren wordt in verband gebracht met verhoogde ontsteking en vermoeidheid.


Bonen

Bonen zijn rijk aan voedingsstoffen en een geweldige bron van natuurlijke energie. Hoewel er honderden soorten bonen zijn, lijken hun voedingsprofielen sterk op elkaar. Ze zijn een rijke bron van koolhydraten, vezels en eiwitten.


Groene thee

Groene thee staat bekend om zijn lange lijst van gezondheidsvoordelen. Het heeft een hoge concentratie aan krachtige antioxidanten die oxidatieve stress en ontstekingen kunnen helpen voorkomen.


Noten

Noten kunnen een geweldige snack zijn die boordevol voedingsstoffen zit om energie te stimuleren. De meeste noten, waaronder amandelen, walnoten en cashewnoten, staan ​​bekend om hun hoge caloriedichtheid en overvloed aan eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten.


Popcorn

Popcorn kan een uitstekende, caloriearme, stimulerende snack zijn. Het bevat veel koolhydraten en vezels, waardoor het erg bevredigend kan zijn en een goede optie voor een energiestimulerende snack.


Groene bladgroenten

Groene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool zijn uitstekende bronnen van voedingsstoffen die energie bevorderen. Ze bevatten veel ijzer, calcium, magnesium, kalium en vitamine A, C, E en K. Bovendien zitten ze boordevol foliumzuur, vezels en antioxidanten.


Bieten

Bieten zijn onlangs populair geworden vanwege hun vermogen om energie en uithoudingsvermogen te verbeteren. Studies hebben aangetoond dat rode biet de bloedstroom kan verbeteren vanwege het gehalte aan antioxidanten.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square