De beste immuunversterkende voedselkeuzes

Het immuunsysteem is belangrijk als afweer tegen ziektes. Gelukkig kunnen wij deze verbeteren door het eten en drinken van de juiste voeding. Het immuunsysteem wordt tevens voor tachtig tot negentig procent bepaald in de darmen! Zie hier het verband tussen het immuunsysteem, darmflora, stofwisseling en kanker. Terug naar voeding, welke rol speelt voeding bij een gezond immuunsysteem? Wat moeten we eten om dit een boost te geven? De juiste voedingskeuze is hierbij dus belangrijk maar wat heeft immuunversterkende eigenschappen? Allereerst zijn de volgende voedingsmiddelen immuunversterkend: wortels, appels, zoete aardappels, noten, avocados, olijfolie, blauwe bessen, frambozen, tomaten en groene en zwarte thee. Hieronder ga ik in op enkele van de allerbeste supersterren die het immuunsysteem stimuleren:

1. Kruisbloemige groenten

Hierbij moet je denken aan broccoli, spruitjes, kool, bloemkool en boerenkool. Kruisbloemige groenten bevatten veel vezels, vitamines, mineralen en belangrijke antioxidanten zoals bètacaroteen. Andere kruisbloemige groenten zijn: rucola, paksoi, snijbiet, Chinese kool, boerenkool, koolrabi, mosterdgroente, radijs, koolraap, rapen en waterkers.

2. Kurkuma

Naast dat dit mooie Chinese goedje de breingezondheid verbetert, geeft dit ook jouw immuunsysteem een stimulans. Daarnaast is dit de laatste jaren een rijzende ster gebleken voor een betere gezondheid. Uit talrijke studies is ook naar voren gekomen dat het antikanker eigenschappen heeft. Een uitkomst uit het onderzoek is dat kurkuma longkanker helpt voorkomen bij tabaksrokers.

3. Paddenstoelen

Er is een aantal paddenstoelen die bekend staan ​​als 'medicinale paddenstoelen' die het lichaam kunnen helpen het immuunsysteem op te bouwen. Deze paddenstoelen bevatten een aantal waardevolle stoffen die het immuunsysteem stimuleren, waaronder polysacchariden zoals lentinan, bèta-glucaan, lectine en thioproline. Enkele van de allerbeste paddenstoelen die het immuunsysteem stimuleren zijn: agaricus blazei murrill (ABM-paddenstoel), coriolus versicolor (Aziatische kalkoenstaartpaddestoel), shitake, reishi, maitake, cordyceps oglossoides en phellinus linteus. Dit zijn zeer onbekende varianten maar de champignon is ook al zeer goed.

4. Knoflook

Knoflook heeft een hele intrinsieke smaak en zelf gebruik ik dan ook vaak knoflookpoeder tijdens het koken. Knoflook, evenals uien, prei en bieslook, hebben immuunbevorderende alliumverbindingen die de immuuncelactiviteit verhogen! Studies hebben knoflook in verband gebracht met het verlagen van het risico op maag- en darmkanker. Van diallylsulfide, een stof die in knoflookolie wordt aangetroffen, is ook aangetoond dat het kankerverwekkende stoffen in de lever uitschakelt.

5. Vlas

Vlas ken ik zelf niet, maar het blijkt heel gezond te zijn. Het bevat veel omega-3-vetzuren, die beschermen tegen dikke darm- en andere vormen van kanker. Vlas maakt met name deel uit van het beroemde en zeer succesvolle Budwig Cancer Diet.

6. Hete pepers

Hete pepers zoals cayennepeper (chili pepers) en jalapenos bevatten capsaïcine, een chemische stof die het immuunsysteem versterkt. Daarnaast verlaagt het ontstekingsreacties in het lichaam. Rode pepers zijn zeer gezond dus voeg dat eens toe aan je gerecht.

7. Groene groenten

Groene groenten hebben veel pluspunten, dat heb ik hier al eens beschreven. Blijkbaar geeft deze soort groenten ook een aansporing van je immuunsysteem. Donkergroene bladgroenten (spinazie, raapstelen en andere donkergroene bladgroenten) zijn rijk aan foliumzuur. Foliumzuur helpt de genetische code van de cel te behouden en de normale celdeling te reguleren.

8. Rode druiven

Donkerrode druiven bevatten krachtige bioflavonoïde antioxidanten die werken als preventieve middelen tegen een slecht immuunsysteem. Druiven zijn ook een rijke bron van resveratrol en ellaginezuur, stoffen die de groei van tumoren vertraagt ​​door enzymen te blokkeren die kankercellen nodig hebben. Dit wat betreft kanker, daarnaast heeft de druif nog veel meer voordelen, welke dat zijn lees je hier.

9. Bruin zeewier

Bruin zeewier zoals kombu bevat de polysaccharideverbinding fucoidan. Dit zegt me zelf niet zoveel maar zeewier blijkt een geweldig impuls van je immuunsysteem te zijn. Eet jij het weleens?

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square