De broccoli | Het groene gezondheidsmonster

Bij het woord monster denkt men vaak aan iets engs, maar in dit geval moet je denken aan een gezonde, groene groente. Groene groenten hebben veel pluspunten en daar hoort de broccoli uiteraard ook bij. De broccoli is rauw niet te eten, tenzij je het in een smoothie doet. Wat ik zelf vaak doe is de broccoli koken en de stam in een smoothie. Hier proef je bij het drinken niets van en je geniet wel van de gezondheidsvoordelen van het stuk groente. Toen ik nog bij mijn ouders woonde at ik het altijd met een sausje maar sinds ik ben gaan verhuizen consumeer ik het met enkel en alleen peper en zout. De ziektebestrijdende kracht van broccoli maakt dit kruisbloemige groentefamilielid tot een van onze topkeuzes voor een gezond dieet. Daarnaast is deze topgroente ook nog eens heel erg goedkoop! De nutriëntendichtheid en lage glycemische index van broccoli maakt het een uitstekend, caloriearm voedsel voor mensen met elk gezondheidsregime, zelfs diabetici en patiënten die herstellen van een hartprobleem!

De gezondheidsvoordelen van broccoli

Broccoli is van nature rijk aan vezels, is ontstekingsremmend, werkt ontgiftend en heeft een hoog gehalte aan antioxidanten. Glucoraphanin, gluconasturtiian en glucobrassicin zijn drie fytonutriënten in broccoli die helpen om je lichaam te ontgiften. Deze verbindingen zijn niet zo overvloedig actief of effectief in een andere tot nu toe bestudeerde groente! De quercetine in broccoli verhoogt je weerstand, werkt tegen allergieën, vermindert ontstekingen en bestrijdt de verwoestingen van vrije radicalen veroorzaakt door oxidatieve stress. Carotenoïden zoals luteïne, bètacaroteen en zeaxanthine doen er alles aan om jou te beschermen tegen het natuurlijke oxidatieproces dat wordt veroorzaakt door slechte voeding en leefstijl. Als het om kanker gaat, maken kankerstamcellen geen kans door het veel voorkomende gehalte van sulforafaan. Hier is veel onderzoek naar gedaan en wetenschappers zijn verbaasd over het effect dat het heeft tegen het ontwikkelen van deze verschrikkelijke ziekte.

De inhoud van broccoli

Broccoli bevat de vitamines K, C, B, A en E. Daarnaast bevat het chroom, foliumzuur, vezels, mangaam, choline, kalium en koper. Het groene monster biedt voordelen voor het spijsverteringssysteem, het immuunsysteem en cardiovasculaire systeem. Met een watergehalte van 89% hydrateer je ook je lichaam. Bovendien worden de darmen beschermd door het hoge vezelgehalte en hebben nuttige bacteriën een betere kans om te groeien. Een goede darmflora is de sleutel om zoveel mogelijk gifstoffen uit het lichaam te verwijderen. Het extreem hoge gehalte aan vitamine K bevordert de gezondheid van botten en bloed. Het ijzer in broccoli is cruciaal om rode bloedcellen te verplaatsen in het lichaam. Je hart zal met vreugde kloppen van het aanzienlijke kalium. Eet jij de broccoli vaak?

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square