De kracht van de kiwi!

De kiwi kennen we allemaal, maar kennen wij ook de kracht die het heeft op onze gezondheid? Het is een heerlijke met pitjes bezaaide vrucht die sappig en lekker is. De ware oorsprong van dit stuk fruit gaat terug tot het oude China. Zij noemde het destijds ''Yang Tao'', wat zoveel betekent als ''Chinese kruisbes''. Iets meer dan een eeuw geleden, 1904, werd de kiwi de grens overgebracht. Daarna werd het al snel het nationale fruit van Nieuw-Zeeland. Van daaruit bereikte het uiteindelijk zijn weg naar het buitenland (de Verenigde Staten, Europa en elders). Tegenwoordig wordt deze vrucht bestempeld als een van de meest geliefde stukken fruit van de wereld. Miljoenen mensen zien het als een perfecte balans tussen zoetigheid, scherpte en knapperigheid. De kleine zwarte zaadjes zorgen ervoor dat de vrucht net een iets andere textuur krijgt dan veel ander soort fruit. Het heeft een uiterst goed smaakprofiel en verzadigd het lichaam snel, maar de kiwi lijkt ook medicinaal een uiterste krachtwerking te hebben! Het blijkt een genezende vrucht te zijn.

De gezondheidsvoordelen van de kiwi

De kiwi is rijk aan vitamines, mineralen en omega-3 vetzuren. Het bevat bijna driemaal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C (vijf keer zoveel als een sinaasappel). De grote hoeveelheden vitamine K is een krachtig wapen tegen bloedstolling, het afbreken van sterke botten en hartaandoeningen. Het helpt daarnaast de kans op hart- en vaatziekten verminderen en de kans op vroegtijdig overlijden verkleinen. Ziektes als osteoporose, hartaandoeningen, diabetes en kanker hebben er baat bij. Kiwi's zijn ook rijk aan vitamine A, vitamine E, kalium, koper en vitamine B6 en B12 (foliumzuur). Vitamine B6 vind je niet in grote getallen in fruit, maar in de kiwi scoort deze vitamine hoog. Dit is gunstig omdat dit het immuunsysteem ondersteunt. Wat erg verrassend is, is dat de kiwi veel omega-3-vetzuren bevat, net als het soort dat wordt aangetroffen in vette vis en verzadigde vetten. Informatie en de voordelen van omega-3-vetzuren voor je lichaam vind je in dit artikel.

De kiwi is daarnaast rijk aan probiotica. Dat betekent dat het goed voor de darmen is. Een gezonde spijsvertering bezit een actief darmmicrobioom, de kiwi, met al haar vezels, werkt daar goed op in. Onderzoek toont aan dat het consumeren van slechts een paar kiwi's per dag een krachtig prebiotisch effect in het lichaam genereert. Dit zodat de balans tussen goede- en slechte bacteriën mooi in harmonie komt. Evenals bovenstaande gezondheidsvoordelen is het heerlijk stukje fruit ook goed voor de stoelgang en helpt het bij het beter opnemen van voedingsstoffen uit voedsel. De kiwi heeft de beschikking over tal van zaadjes die het hoogste niveaus van vitamine E bevatten. Vitamine E is een krachtige antioxidant die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van een aantal belangrijke functies door het hele lichaam. Vitamine E is zo krachtig dat het vaak wordt gebruikt als genezingshulp naast conventionele medische behandelingen om hun schadelijke bijwerkingen te minimaliseren. Al met al is de kiwi een uitzonderlijke krachtpatser die niet over het hoofd mag worden gezien, eet jij hem vaak?

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square