De pluspunten van groene groenten

Groenten eten we zowat allemaal, de een wat meer dan de ander. Maar letten we wel eens op de kleur bij het kopen en eten hiervan? Groene groenten hebben weer andere pluspunten voor je gezondheid dan andere kleuren groenten. Zelf eet ik veel spinazie en broccoli, beide familie van de groene groenten. Lust je geen groente? Dan is het handig om spinazie samen met twee bananen en water in een smoothie te mengen en op te drinken. Dan proef je de spinazie in principe niet. Zelf noem ik dit de Popeye smoothie en deze is erg gezond. Uit onderzoek is gebleken dat er overtuigend bewijs gevonden is in het verkrijgen van veel gezondheidsvoordelen van bladgroenten. Het is dus zeker de moeite waard om hier dieper op in te gaan. Wellicht heb je al eens gelezen of gehoord dat het slim is de regenbogen van het voedsel te consumeren om je leefstijl zo goed mogelijk te ondersteunen. De ene keer spinazie en de andere keer een wortel, beide toppers voor een goede gezondheid. Fruit eten lijkt de mens het meest gemakkelijk af te gaan. De meeste mensen vinden het leuk om regelmatig allerlei soorten citrus, meloenen, appels en bessen te eten. Is veel fruit eten trouwens verstandig? Lees het hier. Groene groenten daarentegen lijkt men nog wel eens over te slaan. Veel kinderen kunnen door hun ouders niet verleid worden om ze te nuttigen. Dit heeft te maken met het feit dat paprika en wortel als snack wordt gezien en spinazie of sla bijvoorbeeld niet.

Populaire bladgroenten en hun gezondheidsvoordelen

Bladgroente die je zeker zou moeten toevoegen aan je dieet zijn: rucola, andijvie en andere bladsoorten, Romeinse sla, snijbiet, spinazie, boerenkool en peterselie. Donkere bladgroenten barsten van carotenoïden, foliumzuur, chlorofyl en vezels. Wist je trouwens dat het lichaam met behulp van chlorofyl zonnebrand tegengaat? Groene groenten zijn uitstekende bronnen van vitamines, mineralen, ijzer en calcium. Daarnaast bevat het tientallen antioxidanten die vrije radicalen bestrijden en uit je lichaam verwijderen. De pluspunten van bladgroenten beïnvloeden het hele lichaam op een positieve manier! Ze blijken essentieel te zijn om jong te blijven, het gezichtsvermogen gezond te houden, het slechte cholesterol te verlagen, het risico op hartaandoeningen te verminderen, de botten te beschermen en de persoonlijke kankerrisico te verlagen. Richtlijnen voor de consumptie van groene groenten ligt voor volwassenen zo op minstens twee kopjes donkere bladgroenten per week. Groene groenten zijn krachtpatsers van voeding, hebben een lage glycemische index en bevatten niet veel calorieën, dus wees niet bang om meer te eten, veel meer! Smakelijk eten.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square