De vijg | Het heerlijke vreemde superfood

De vijg is een van de oudst bekende vruchten, maar zit voor vele (nog) niet in het dagelijkse eet-repertoire. De vrucht is glad van buiten en zit vol pitjes van binnen. Vaak zijn pitten in een vrucht zo gezond, dit is bij de vijg ook zo. In de zomer zijn er veel (biologische) vijgen verkrijgbaar in de meeste natuurvoedingswinkels en in de supermarkt. De vijg is niet het meest populair, waardoor je zou kunnen zeggen dat het een vergeten vrucht is. Vijgen onderscheiden zich wel als een van de gezondste van alle vruchten.

Specifieke gezondheidsvoordelen

Vijgen hebben volgens recent onderzoek ook het geweldige voordeel dat ze specifieke gezondheidsvoordelen hebben. Dit is logisch omdat elke vrucht dat heeft, maar bij de vijg zit het hem in de vezels. Van oudsher zou de vijg namelijk medicinaal voedsel zijn. Hedendaags onderzoek vertelt ons nu waarom. Door de vele vezels in de vrucht zal het afval in de maag sneller en efficiënter door het maagdarmkanaal worden verplaatst. Vezels remmen de groei van schadelijke bacteriën en stimuleren de groei van gezonde bacteriën. Hoewel gedroogde vijgen een nog grotere voedingswaarde hebben dan verse vijgen, bevatten ze ook meer geconcentreerde suikers, wat een probleem kan zijn voor bepaalde mensen met diabetici of kanker. Hieronder staan de gezondheidsvoordelen van vijgen opgesomd:

  • Ze werken genezend bij wondjes

  • Ze werken verzachtend bij keelpijn

  • Ze zorgen voor een stabielere suikerspiegel

  • Ze werken laxerend bij verstoppingen in het lichaam

  • Ze zijn goed voor de botten

  • Ze bevatten veel vitamines (vitamine A, B) en mineralen (calcium, koper, kalium, ijzer en selenium, meer dan in andere vruchten)

  • Ze vechten tegen hart- en vaatziekten

  • Ze zorgen voor een mooiere huid

  • Ze zorgen ervoor dat je afvalt als dat nodig is

  • Ze werken tegen aambeien

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square