Het nut van de blauwe bes

Fruit eten is gezond en we kunnen er zowat niet te veel van eten. Hoeveel stuks fruit eet jij per dag? Ben jij de challenge ook al eens aangegaan waarbij je een hele dag alleen maar fruit eet? Het is zeker de moeite waard. Zelf ben ik ook een challenge aangegaan waarbij ik zeven dagen lang enkel en alleen fruit, groente en noten at, dit was een zeer waardevolle ervaring! Helaas heb ik in die week toen geen blauwe bessen op, want als ik toen wist wat de blauwe bes te bieden heeft dan had ik het zeker gedaan. Bij fruit denkt men niet meteen aan de blauwe bes, eerder aan een appel of een banaan. Blauwe bessen zijn zowat het hele jaar te koop bij de supermarkt of andere gezondheidswinkel, maar als ze niet te verkrijgen zijn wees dan niet getreurd. Omdat hun antioxiderende kracht niet wordt verminderd door bevriezing, kun je er het hele jaar door van genieten. Blauwe bessen zijn de op één na populairste bessen ter wereld. Ze zijn heerlijk, sappig en veelzijdig en qua voedingswaarde scoren ze heel hoog. De gezondheidsvoordelen van blauwe bessen zijn overvloedig, of ze nu vers of bevroren zijn. Het toevoegen van voedingsmiddelen zoals blauwe bessen aan jouw dieet is een cruciaal aspect van het welzijn van het hele lichaam. Kies verstandig, winkel verantwoord, eet netjes en profiteer de komende decennia van de voordelen!

De kracht van de blauwe bes

Bosbessen, ofwel blauwe bessen, zijn van nature voedzaam voor een vrucht. Dat betekent dat ze weinig calorieën bevatten, terwijl ze uitstekende niveaus van vezels, vitamine C, vitamine K, vezels, koper en mangaan bevatten. Er wordt zelfs aangenomen dat ze de hoogste concentratie antioxidanten bieden die beschikbaar zijn in algemeen geconsumeerde groenten en fruit. Het watergehalte zorgt ook voor een heerlijke hydratatie van elke cel. Voor de kenners onder ons bevatten blauwe bessen veel anthocyanines, catechines en andere polyfenolen. Het DNA van de mens wordt iedere dag aangevallen door oxidatieve stress. Vrije radicalen, veroorzaakt door het natuurlijke oxidatieproces, komen veel voor in het lichaam. Het dieet is hier meestal de oorzaak van, de blauwe bes vecht hier juist tegen! De blauwe bes strijdt ook tegen mondproblemen. Zo heeft het New England Research Institute 42.00 mannen bestudeerd en ontdekte dat degenen met de hoogste hoeveelheden natuurlijke vitamine C uit de blauwe bes een 50% lager risico op mondletsels hadden. Een ander voordeel van de blauwe bes is dat het hartaandoeningen bestrijdt. Er is aangetoond dat ze het LDL-cholesterol verlagen terwijl ze de oxidatie van lipoproteïnen beheersen, wat leidt tot verharding van de bloedvaten (atherosclerose). Volgens verschillende onderzoeken verlagen ze ook de hoge bloeddruk (hypertensie) met maar liefst 6%. Bosbessen verlaagden het algehele risico op een hartaanval met maar liefst 32% in een proef met meer dan 90.000 verpleegkundigen. Eet jij de blauwe bes weleens en word jij hier ook zo vrolijk van?

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square