Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Feit of fabel?

De discussie

Eigenlijk is het een groot probleem dat hier zoveel discussie over is. Vaak lees ik dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, maar waarop is dit dan gebaseerd? Waarom praat iedereen elkaar na, zonder uit te zoeken hoe dat vroeger ging. Ze zeggen dat het ontbijt belangrijk is, om zo direct aan het begin van de dag energie te krijgen. Wat velen niet weten, is dat de meest gezonde bevolkingsgroepen op aarde vaak ontbeten rond 12:00 uur, wat erop neer komt dat het ontbijt eigenlijk overgeslagen werd. Zij gingen eerst werken en dan pas eten. Zij zagen toen al de voordelen van (periodiek) vasten in. Werd dit hen geleerd? Dat is te betwijfelen, waarschijnlijk voelden zij dit aan en dat is evolutionair gezien ook heel logisch. Het lichaam is er namelijk op gemaakt, energie vrij te maken uit voeding (het liefst uit lichaamsvet), maar dit duurt langer dan men tegenwoordig vaak denkt.

 

Moeten we dan ontbijten?

Wanneer je moet eten, is afhankelijk van jouw stofwisseling. Dit is eigenlijk bij iedereen anders. Hoe kan dit? Dit komt omdat het lichaam altijd een bepaalde gewoonte adapteert. Eet jij zes keer per dag, dan zal het lichaam hierom vragen. Ga je dit veranderen naar vijf keer per dag, dan schakelt jouw stofwisseling om. Echter zit de stofwisseling zo complex in elkaar, dat maar weinig mensen deze helemaal begrijpen. De stofwisseling heeft een bepaalde stand waarbij honger volledig wordt onderdrukt, zelfs voor langere tijd. Deze stand is absoluut de gezondste stand. Dit is het teken van verzadiging. Logisch, want vroeger was er niet altijd voeding voorradig. Er zitten echter wel veel gradaties in de stofwisseling, dus de een heeft vaker honger dan de ander. Tegenwoordig is dit signaal bij de meeste mensen niet optimaal. Dit is naar mijn idee het allergrootste gezondheidsprobleem dat er is. Bovenstaande vraag kan ik dan ook niet beantwoorden. Vroeger hadden ze geen internet of diëtisten, toen gingen zij op hun gevoel af. Helaas is door de verstoring van het metabolisme dit gevoel deels verdwenen en weten we niet meer wat we moeten doen en geloven. Het lichaam gaat heel zuinig om met essentiële voedingsstoffen, tenzij het gevoed wordt met voeding dat niet in het lichaam thuis hoort. Deze voeding zorgt er juist voor dat de essentiële voedingstoffen worden uitgeput. Het ontbijt ben ik zelf gaan overslaan en ontdekte dat ik meer energie en focus kreeg in de ochtend. Logisch want het lichaam heeft simpelweg meer tijd om energie uit de voeding en/of vet uit het lichaam te halen. Bepaalde mensen zeggen dat ze 's ochtends niks door hun keel krijgen, maar eten toch maar wat. Hierbij luister je dus niet naar je lichaam, maar na iemand die dat van iemand anders gehoord heeft. Dat is onlogica ten top.

 

Het advies

Mijn beste advies is gebaseerd op het eetgedrag van de gezondste bevolkingsgroep op aarde, de Hunza´s. Het geheim achter een voedingsadvies schuilt het hem in de afbouw van je eetmomenten (periodiek vasten). Ga je je daarbij enkel voeden met hetgeen het lichaam op gebouwd is, dan zul je merken dat je op een gegeven moment op een punt komt dat je weet wat je moet doen. Je gaat dat namelijk zelf ervaren. Ieder lichaam werkt anders en ieder lichaam heeft zijn eigen aanpassing opgebouwd, ten opzichte van (bewerkte) voeding en leefstijl. De term ''ketose'' speelt hierbij een bepalende rol. Voor meer informatie over het metabolisme en ketose verwijs ik je naar deze pagina. Heb je het punt bereikt waarbij je merkt dat je behoefte aan bewerkte voeding sterk is verminderd, je lichaamsvet is afgenomen, je meer energie krijgt en je smaakpapillen zijn veranderd, dan zit je op de goede weg. De Hunza´s aten slechts twee keer per dag en bewogen daar ook nog eens heel veel bij. Tegenwoordig eet men vaak minstens drie keer per dag en is er relatief weinig beweging. De stofwisseling wordt hierdoor vertraagd waardoor men sneller aankomt en verouderd. Hoe vaker je eet, hoe vaker het lichaam insuline moet aanmaken, hoe harder je lichaam moet werken. Eet jij echter vijf keer per dag en dan met name koolhydraat-arm, dan zal het insulineniveau niet zulke hoge pieken maken. Voor een optimale gezondheid blijft de vraag of het beter is om vaker kleinere beetjes te eten of bijvoorbeeld twee keer grotere porties. Hier is simpelweg te weinig onderzoek naar gedaan. Desalniettemin hoop ik er in de toekomst achter te komen wat het beste voor het lichaam is. Wanneer je logisch doorredeneert dan zou je zeggen dat een paar keer per dag beter is. Vroeger werkte men logischerwijs de hele dag en had men geen tijd om zes keer per dag te eten.

Tags:

Share on Facebook
Share on Twitter