Hoe vaak moet je eten om je stofwisseling op gang te houden?

Logica vanuit het verleden

Vroeger bestonden er geen supermarkten, groenteboeren, friettenten of andere eetgelegenheden. De mens is gemaakt op schaarste. De ene keer was er veel voedsel en de andere keer wat minder. Het lichaam kan goed tegen deze variatie in eetmomenten, tenzij het voeding is dat het lichaam voedt in plaats van vult. Vroeger was er geen bewerkt voedsel dat de stofwisseling negatief beïnvloedde. Wanneer de stofwisseling optimaal werkt, zal namelijk het hongergevoel worden onderdrukt. Het bekende hongergevoel heeft ons lichaam in de hedendaagse samenleving zelf aangeleerd; dit is absoluut essentieel in dit verhaal. Wanneer de stofwisseling gewend is geraakt aan voeding dat veel (snelle) koolhydraten bevat en het lichaam omzet in glucose, zal het lichaam niet tegen heftige afwijkingen van dit eetgedrag kunnen. Dit komt omdat het lichaam telkens weer vraagt om voedingsstoffen die het niet voldoende binnenkrijgt plus het feit dat het lichaam verslaafd is geraakt aan deze voeding in de vorm van koolhydraten, waaronder suikers. 

 

Vroeger versus nu

We kunnen onze eetgewoonte moeilijk vergelijken met de eetgewoonte van vroeger. Tegenwoordig leeft men voornamelijk op glucose, oftewel de energievoorziening uit (bewerkte) koolhydraten. Vet bevat een grotere hoeveelheid aan energie waardoor men langer verzadigd is. Wanneer je het hedendaagse eetpatroon naleeft, zul je vaak honger blijven houden. Hier is de stofwisseling simpelweg niet op gemaakt, tenzij het voeding is waar het lichaam op floreert. Deze voeding bestaat uit groente, fruit, noten, pitten, zuivel, andere natuurproducten en andere items van dierlijke afkomst. Tot slot is TE nooit goed, dus te veel eten ook niet. Er zal simpelweg naar het lichaam geluisterd moeten worden om niet te veel te eten, echter kan het lichaam alleen een goed signaal afgeven als het niet is verstoord en dat is nou juist het probleem. Bij veel mensen is de stofwisseling inderdaad deels verstoord, dus zal er moeten worden gekeken naar de verbetering van deze stofwisseling. Meer over de stofwisseling en ketose lees je op deze pagina op deze website.

(Periodiek) vasten

Wanneer je twijfelt aan bovenstaande argumentatie, is er altijd nog het fenomeen ''vasten''. Vroeger deed men dit vaak, bewust en onbewust. Simpelweg omdat er niet altijd evenveel voedsel voorradig was. Er is de laatste tijd veel onderzoek gedaan naar het uitstellen van eten. Menig arts en ondergetekende zijn ervan overtuigd dat vasten kan helpen voor een verbeterde gezondheid. Hierbij biedt vasten een tal van andere gezondheidsvoordelen. Evolutionair gezien is af en toe vasten logisch. In dit artikel vind je de gezondheidsvoordelen van vasten, maar onthoudt dat het lichaam niet zomaar een ommekeer in eetgedrag accepteert. Geef het lichaam de tijd om de omschakeling te maken en doe dit onder begeleiding van een professional.

 

De discussie

De discussie over het aantal eetmomenten per dag zal nog wel even voortduren. Dit komt omdat men zich enkel en alleen richt op dit aspect en niet op de algemene kijk op gezonde voeding; de manier waarop de stofwisseling werkt en leefstijl. Eet jij de ene dag zes keer en de andere dag twee keer, het lichaam past zich wel aan. Maar nogmaals, dit kan alleen wanneer de stofwisseling op een gezond niveau is. Helaas is bij veel mensen de stofwisseling niet op het gezondste niveau. Eten doe je om je lichaam te voeden en niet omdat je honger hebt, want honger bestaat niet in de westerse samenleving.

Share on Facebook
Share on Twitter