Mijn eerste keer in ''Ketose''

Zoals ik al eens eerder heb uitgelegd op deze website, beschikt het lichaam over twee verschillende verbrandingsbronnen met betrekking tot de stofwisseling: ketose en glucose. Bij glucose verbrand je koolhydraten en bij ketose verband je vet. Hier haalt het lichaam de energie vandaan. Meer hierover vind je op deze pagina en deze pagina van deze website.

Mijn ervaring

Op een dag, op het werk, maakte ik het voor het eerst mee dat ik in de ''ketose-toestand'' verkeerde. Ik had daarvoor periodiek gevast van 20:00 uur 's avonds tot aan 12:00 uur 's middags, de dag daarop. Toen ben ik een koolhydraat-arme lunch gaan eten, die bestond uit rauwe noten en rauwe groene (paprika). Daarbij heb ik een paar koppen koffie gedronken, want dit versnelt het proces. Rond 16:00 uur begon ik wat licht in mijn hoofd te worden en werd ik wat duizelig. Dit blijkt compleet ongevaarlijk te zijn. Daarna ben ik veel water gaan drinken omdat het lichaam dan vraagt om vocht. Ik heb het een en ander gelezen over de switch die de stofwisseling hierbij maakt. De stofwisseling schakelt hierbij over van glucoseverbranding naar een ketoseverbranding. Het brein loopt dan een glucosetekort op, wat het lichaam niet gewend is. Wat hierbij belangrijk is, is dat de hersenen prima zonder glucose kunnen (in uitzondering van 3% van de hersencapaciteit, gelukkig heeft het lichaam een intelligent trucje waarbij het die 3% zelf aanmaakt en aanvult). Het blijkt zo te zijn dat de hersenen eigenlijk veel efficiënter en schoner omgaan met de zogenoemde ketonen. Zij floreren daarop. Mijn mindset begon te veranderen van: in wat opgefokt (door de stress) naar geheel rustig en kalm. Ik kon ineens veel beter tegen de druk. Maar wat nog mooier was, was dat ik me uren lang achtereenvolgens kon concentreren, nog meer dan daarvoor. Het leek erop alsof ik mijn werk gemakkelijker af kreeg. Naderhand ben ik gaan sporten, wat mij heel goed af ging. Ik had meer energie, wat komt doordat het lichaam energie vrij maakt uit (lichaams-)vet.

 

Zintuigen

Tijdens mijn ketose-avontuur leek het alsof mijn zintuigen wat begonnen te versterken. Ik was scherper, voelde me meer in vrede en had vrolijke gedachten. Nu besefte ik ineens dat voeding een groot effect heeft op de gemoedstoestand. Ik dacht dat dit alleen bij alcohol zo was, maar dat is dus zeker niet zo. Wanneer je veel koolhydraten (zoals brood) eet, zul je telkens een insuline-piek ervaren, waar je dan ook weer moe van wordt. Bij ketose zul je dat nauwelijks tot niet ervaren omdat het energie-niveau wat meer constant is.

 

Let op!

Wanneer je gaat experimenteren met je lichaamsverbrandingsbronnen is het aan te raden dit in overleg met een professional te doen. Zo is dit niet aan te raden als je onder de 18 jaar bent of als je zwanger bent. Je kunt jezelf namelijk gaan ondervoeden. Topsporters moeten hier ook goed op letten, al hoewel er wel sporters zijn die in een ''ketose-toestand'' sporten. Dat moeten zij natuurlijk zelf bepalen, zij dienen hier educatie over te krijgen bij hun ''baas''.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten