Serotonine - Wat is het en hoe werkt deze neurotransmitter?

Bovenstaande afbeelding, die hieronder is opgesplitst, is ontwikkeld om te begrijpen hoe de neurotransmitter Serotonine zich manifesteert in ons dagelijks functioneren. Hieronder wordt op elk aspect van het diagram ingezoomd. Serotonine wordt bestempeld als het feel-good hormoon, wat in mij ogen, niet voor niks is. Dit ''hormoon'' zorgt ervoor dat jij goed functioneert in het dagelijks leven! In onderstaande stappen wordt uitgelegd, hoe de aangemaakte Serotonine wordt aangemaakt en welke gevolgen deze heeft in het lichaam:

 

Serotonine wordt aangemaakt in de darmen

1. Serotonine wordt aangemaakt in de darmen na het eten van volwaardige voeding. Uit deze voeding wordt tryptofaan aangemaakt, welke verantwoordelijk is voor onder andere de juiste signalen naar de hersenen. Serotonine kan enkel en alleen door voeding worden aangemaakt.

 

Daarnaast is te zien dat stress de aanmaak van Serotonine tegen gaat en dat zon (ofwel licht) en beweging het niveau juist bevorderen. Zon zorgt voor synthese van tryptofaan en beweging zorgt voor een toename van tryptofaan doordat de voorziening van zuurstof wordt verbeterd.

 

De darmflora is dus leidend in het geheel. Heb jij een gezonde darmflora, dan is de geleiding van Serotonine goed. Eet jij bijvoorbeeld veel geraffineerde koolhydraten, dan wordt er minder Serotonine aangemaakt.

 

Serotonine ''De kalmerende neurotransmitter''

2. Wanneer de darmflora gezond is, merk je de volgende gevolgen:

 

  • Tevredenheid

  • Voldoende rust in combinatie met beweging

  • Een goed geheugen

  • Het vermogen om goed te kunnen concentreren / leren

  • Voldoende geestelijke rust

  • Een goed werkende bloedsomloop

  • Een gezonde eetlust

  • Een goede lichaamstemperatuur

  • Voldoende slaap door de aanmaak van melatonine uit Serotonine

 

Vindt er echter een disbalans plaats (waarbij er niet voldoende Serotonine wordt aangemaakt), dan gebeurd exact het tegenover gestelde:

 

  • Lusteloosheid

  • Depressie

  • Vermoeidheid

  • Vergeetachtigheid

  • Agressie

  • Angst

  • Een lage pijngrens

  • Meer risico op eetstoornissen

  • Meer last van kou

  • Slapeloosheid

Alle facetten die ontstaan vanuit het Serotonine-niveau hebben effect op het centrale zenuwstelsel. Daarnaast zorgt het Serotonine-niveau voor gezonde emoties, gedachten en gedrag. Tot slot bepaalt dit voor het overgrote deel de gezondheid van het immuunsysteem.

 

Gevaren voor jouw serotonine-niveau

3. Van een tekort aan Serotonine in het lichaam wordt een mens niet gelukkig, laat dat duidelijk zijn. Zijn we er wel van bewust welke gevaren op de loer staan? Deze vraag kan alleen maar met NEE beantwoord worden, want vele van ons hebben een ongezonde darmflora. De stofwisseling hangt bierbij ook nauw samen.

 

De grootste gevaren voor jouw darmflora zijn:

  • Geraffineerde suiker

  • Voedingsmiddelen met veel koolhydraten die verwaarloosd zijn

  • Suikervervangers die in het lichaam fungeren als suiker

  • Andere toevoegingen en smaakversterkers

 

Alle stoffen die de natuurlijk balans van het darmflora verstoren zijn negatief voor lichaam EN geest. Dit zijn dus eigenlijk alle stoffen die van nature niet in jouw lichaam thuis horen.

 

In onderstaande diagram zie je dat bij het eten van verkeerde voeding het Serotonine niveau tijdelijk stijgt. Dan wordt je eventjes vrolijk. Daarna zal dit effect echter teniet worden gedaan omdat het lichaam meer (teveel) insuline moet aanmaken. Dan volgt de ''after-dinner dip'' en voel je je lusteloos. Als dit zich maar vaak genoeg herhaalt, dan zal het Serotonine niveau nog verder dalen en zul je nog meer behoefte krijgen aan suikers, lege koolhydraten, toevoegingen en suikervervangers. Dit werkt in het lichaam zo omdat je zo weer die Serotonine-kick wilt krijgen.

Een after dinner dip vermijd je als het ware door volwaardige voeding te eten die jouw darmbacteriën op een positieve manier beïnvloeden.