Vet maakt niet vet (dik)

De media

In de media wordt tegenwoordig gesuggereerd dat vet jouw dik maakt. Zo is er van alles light en wordt er op verpakkingen ''Slechts ...% vet gezet. Echter floreert jouw lichaam op gezonde vetten. Vetten uit kaas, yoghurt, kwark en andere ''dierlijke'' producten zijn juist zo gezond. Zo ook deze uit noten en kokosolie. Je hebt dan ook te maken met verzadigd vet, is verzadigd vet ongezond? Volgens vele, zoals het voedingscentrum, is dit wel zo, maar andere, waaronder ik, zijn ervan overtuigd van niet. Meer hierover zie je in de onderstaande video. Het voedingscentrum zegt dat als je verzadigd vet vervangt door onverzadigd vet, dit dan het LDL-cholesterol en de kans op hart- en vaatziekten.'' verlaagt. Dat is dus zeker niet waar. Waarom zou je kokosolie of rauwe noten vervangen, deze zijn ultiem gezond!

 

Ongezond V.S. gezond vet

Uiteraard is er een verschil tussen gezonde vetten en ongezonde vetten. Transvetten zoals in gefrituurd friet zijn natuurlijk niet gezond. Verder heb je vetten als margarine, halvarine en zonnebloemolie. Dit zijn bewerkte voedingsmiddelen en zeker niet de beste keuze. Kies eerder voor kokosolie, dit bakt super en is heel erg gezond. Uit eigen ervaring weet ik dat dit alleen al een betere keus is omdat er is aangetoond dat je dit tot een hoge temperatuur mag opwarmen zonder dat je hierbij de essentiële voedingstoffen verliest.

 

Het ketogeen dieet

Het dieet waar ik groot voorstander van ben focust zich voornamelijk op gezonde vetten. Het lichaam en het brein gaan heel goed om met vetten. In dit dieet eet je 50 tot 70% vet. Vet maakt je dan ook niet vet! Meer hierover vind je de deze pagina. Wat maakt je dan wel vet? Dat zijn suikers en koolhydraten. Eet jij veel brood, rijst, pasta, koekjes, snoep en andere koolhydraat-rijke producten dan zullen deze je doen aankomen.

 

Video over verzadigd vet

 

 

Tags:

Share on Facebook
Share on Twitter