Anthocyaan | De manieren waarop dit unieke plantenpigment vecht voor een goede gezondheid

Zelf denk ik dat velen van jullie nog nooit van anthocyaan gehoord hebben. Het komt blijkbaar overal in bepaalde planten, groenten, bloemen, bladeren en vruchten voor. Het geeft bijvoorbeeld rode kool zijn karakteristieke paarsrode kleur. Zelf had ik er ook nog nooit van gehoord, tot vandaag. Na wat research ben ik erachter gekomen dat dit plantenpigment ons veel te bieden heeft. Het pigment uit planten ontwikkelen zij in de natuur ter bescherming van de schadelijke uv-straling van de zon en andere omgevingsstressoren. Door deze adaptieve eigenschappen kunnen zij overleven en zich voortplanten. Wanneer we deze verbindingen, ofwel anthocyanen, consumeren, geven ze ons een krachtige antioxidantbescherming die ons helpt om te gaan met stress, straling en milieutoxines. Deze antioxidanten worden gecategoriseerd als polyfenolen en het consumeren ervan is een van onze beste strategieën voor een goede gezondheid. Anthocyanen helpen men bij het beschermen tegen ziektes. Beschadiging aan de huid wordt meestal veroorzaakt door vrije radicalen in het lijf en afwijkingen in de celstructuur leiden tot veroudering. Anthocyaan is een geweldige stof die juist daar tegen strijdt, maar er is nog meer! Hieronder vind je de vier manieren waarop dit unieke plantpigment vecht tegen ongemakken.


Antocyaan biedt natuurlijke SPF-bescherming

De naam anthocyaan is afgeleid van "cyaan" in het Grieks, wat donkerblauw betekent. De diepblauwe en paarse kleuren van anthocyanen worden op cellulair niveau gecreëerd en bieden bescherming tegen de zon door blauwgroen licht en UV-stralen in planten te absorberen. Deze antioxiderende componenten remmen de stress op de plant aanzienlijk en vangen ook vrije radicalen op voor extra beschermende eigenschappen. Er zijn meer dan 600 soorten van deze geluksmakende pigmentsoort. Het blijkt de genexpressie te beïnvloeden. Het is bewezen dat de activiteit van beschermende genen wordt verbeterd. Daarnaast gaat het ontstekingen tegen en remt het tumorbevorderende activiteiten.


Antocyaan vermindert ontstekingen

Verschillende factoren dragen bij aan de chronische ontsteking die de meerderheid van de mensen tegenwoordig treft. Uitgeputte antioxidanten, tekorten aan voedingsstoffen, verhoogde vorming van vrije radicalen, slechte vetzuurconcentraties, verhoogde toxische accumulatie, evenals aanhoudende emotionele, mentale, fysieke en neurologische stress verergeren allemaal de inflammatoire schade aan onze cellen en weefsels. Van anthocyanen is aangetoond dat ze ontstekingsaandoeningen onder controle houden door een 'cel-zelfmoord'-route in verkeerde cellen te activeren.


Antocyaan verbetert metabolische routes en gaat kanker tegen

Het is bekend dat kanker een stofwisselingsziekte is. Het gedijt op veranderde vormen van energie. Antocyaan verbetert metabolische routes die betrokken zijn bij het reguleren van glucose en kan het optreden van veranderde energievormen die de groei van kanker voeden, beperken. De beschikbaarheid van anthocyanen in onze voeding is veel groter dan bij veel andere krachtige antioxidanten en is dus een gemakkelijk toegankelijk hulpmiddel om kanker te voorkomen. In feite wordt gesuggereerd dat antocyaan-extract een krachtig chemotherapeutisch potentieel heeft tegen colorectale kanker. Daarnaast is ook aangetoond dat obesitas en type 2 diabetici er baat bij hebben en waarbij de stof ervoor zorgt dat de ziektes sterk wordt verminderd.


Antocyaan schakelt apoptose van kankercellen in

Apoptose betekent dat de cel zelfmoord pleegt en dus afsterft. Anthocyanen beschermen oncogenen tegen giftige stoffen die de genezingsverantwoordelijkheden verstoren. Het vermogen van elke verbinding om zo'n diepgaande invloed te hebben op apoptose in abnormale cellen, is zonder meer een van de beste therapeutische strategieën om de effecten van kanker te voorkomen en te genezen. Van natuurlijke extracten die anthocyanen bevatten, is aangetoond dat ze de mutagene expressie van kanker gerelateerd aan de karteldarm en het rectum, de prostaat en de slokdarm remmen.


Hier zijn wat voorbeelden van voedingsmiddelen dat antocyaan bevat:

  • Kersen

  • Paarse bloemkool, rode kool en paarse broccoli

  • Rode ui

  • Aubergine

  • Peulvruchten inclusief rode linzen en rode bonen

  • Bessen waaronder wilde bosbessen, zwarte frambozen, marionbraambessen, zwarte bessen, acai, rode aalbessen, aardbeien, gojibessen en aronia (ook bekend als appelbessen)

  • Druiven

  • Zoete aardappel

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square