Antioxidanten | Wat zijn het en waar zijn ze goed voor?

Antioxidanten zijn essentiële voedingsstoffen die je vaak vind in groenten en fruit, maar ook in andere voedingsmiddelen. Vitamine C is een voorbeeld van een bekende antioxidant. Kenners weten dat vrije radicalen worden bestreden met antioxidanten. Vrije radicalen zijn onstabiele moleculen die het lichaam produceert door omgevingsfactoren en tijdens de stofwisseling. Je hoort steeds vaker de term fytonutriënten, wat plantaardige antioxidanten zijn. Je hebt daarnaast ook nog de antioxidanten die het lichaam zelf aanmaakt, deze worden endogene antioxidanten genoemd. Hiervoor wordt ook wel de benaming exogeen gebruikt. Vrije radicalen zijn afvalstoffen die door cellen worden geproduceerd terwijl het lichaam voedsel verwerkt en reageert op de omgeving. Dit heeft te maken met het metabolisme. Als het lichaam vrije radicalen niet efficiënt kan verwerken en verwijderen, kan dit leiden tot oxidatie in het lichaam, wat zoiets is als roest in het lijf. Dit kan de cellen en lichaamsfuncties schaden. Antioxidanten strijden daar juist tegen dus het is van groot belang deze binnen te krijgen uit de brandstof van je lichaam (de voeding). Door oxidatie ontstaat oxidatieve stress wat niet goed voor je is en ziektes oplevert. Hierbij moet je denken aan hartaandoeningen, kanker, artritis, een beroerte, luchtwegaandoeningen, immuundeficiëntie, emfyseem, de ziekte van Parkinson en andere ontstekingsgerelateerde aandoeningen. Antioxidanten bestrijden niet alleen vrije radicalen, het zou ook de algehele gezondheid een boost geven. Hieronder lees je waar antioxidanten nog meer goed voor zijn, welke type antioxidanten er zijn en waar ze in zitten.


De voordelen van antioxidanten

Zoals ik hierboven beschreven heb kunnen antioxidanten vrije radicalen bestrijden. Hierbij zorgen deze stoffen voor een bescherming aan celschade die de vrije radicalen veroorzaken. Er zijn verschillende oorzaken van oxidatieve stress zoals: overmatige lichaamsbeweging, weefseltrauma als gevolg van ontsteking en letsel, consumptie van bepaalde voedingsmiddelen, met name geraffineerde en bewerkte voedingsmiddelen, transvetten, kunstmatige zoetstoffen en bepaalde kleurstoffen en additieven, roken, milieuvervuiling, straling blootstelling aan chemicaliën, zoals pesticiden en medicijnen, inclusief chemotherapie en industriële oplosmiddelen. Door deze factoren zou je een verhoogde kans hebben op kanker, atherosclerose en het verlies van het gezichtsvermogen. Het blijkt dat antioxidantensupplementen het verlies van het gezichtsvermogen als gevolg van leeftijdsgebonden macularegeneratie bij oudere mensen kunnen helpen verminderen. Zelf gebruik ik ook supplementen, doe jij dit ook? Bestel ze dan hier.


Type antioxidanten

Er zijn veel stoffen die acteren als antioxidant, misschien wel duizenden. Elk heeft zijn eigen rol en kan met anderen communiceren om het lichaam effectief te laten werken. Plantaardig voedsel bevat de volgende antioxidanten: vitamine A, vitamine C, vitamine E, bètacaroteen, lycopeen, luteïne, selenium, mangaan, zeaxanthin, Flavonoïden, flavonen, catechines, polyfenolen en fyto-oestrogenen. Zoals gezegd heeft elke antioxidant een andere functie die weer anders werkt in het lichaam. Gevarieerd eten is daarom het advies, maar dit is waarschijnlijk niks nieuws voor je.

Waar zitten antioxidanten in?

Voornamelijk in plantaardig voedsel vind je antioxidanten. Hierbij moet je denken aan groenten, fruit en noten. Zelf heb ik eens de challenge gedaan om een week lang enkel en alleen deze voedingsmiddelen te eten, dit was een super ervaring. Lees er hier meer over. Superfoods bevatten het hoogste aandeel aan antioxidanten en worden daarom niet voor niks zo genoemd. Voedingsmiddelen met felle kleuren bevatten vaak het hoogste aandeel aan antioxidanten. Nu zal ik alle voedingsmiddelen beschrijven die rijk zijn aan antioxidanten en de daarbij horende vitamine. Allereerst zijn zuivelproducten, eieren en lever een goede bron van antioxidanten (vitamine A). Daarnaast heb je natuurlijk de meeste groenten en fruit, vooral bessen, sinaasappels en paprika's (vitamine C). Tevens heb je noten en zaden, zonnebloemolie en andere plantaardige oliën, en groene bladgroenten (vitamine E). Dan heb je felgekleurde groenten en fruit, zoals wortels, erwten, spinazie en mango's (bètacaroteen). Ook roze en rode groenten en fruit, inclusief tomaten en watermeloen beschikken over veel antioxidanten (lycopeen). Groene bladgroenten, maïs, papaja en sinaasappels (luteïne) scoren ook goed in de essentiële stoffen. Het kan niet op want rijst, maïs, tarwe en andere volle granen, evenals noten, eieren, kaas en peulvruchten beschikken ook over veel antioxidanten. Daarnaast heb je nog andere voedingsmiddelen die hoog scoren in antioxidanten zoals aubergines, peulvruchten zoals zwarte bonen of bruine bonen, groene en zwarte thee, rode druiven, donkere chocolade, granaatappels, goji bessen. Andere voedingsmiddelen die veel antioxidanten bevatten zijn bosbessen, appels, broccoli, linzen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square