Behoren abrikozen tot een van de gezondste fruitsoorten?

Abrikozen

Hoe vaak eet jij een abrikoos? Wellicht minder vaak dan een banaan of een aardbei, maar wat opvalt aan de abrikoos is zijn uitmuntende voedingswaarde. Het bevat namelijk heel veel vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen. De vraag is dan ook of deze vrucht tot de meest gezonde fruitsoorten ter wereld behoort. Voor diegene die de abrikoos niet goed kennen is dit een kleine, gele, scherp smakende vrucht met in het midden een pit. Eerder heb ik al eens geschreven over de kracht van abrikozenpitten. In deze pitten vind je namelijk vitamine B17, welke door de meest gezonde bevolkingsgroep, de Hunza's, erg gewaardeerd wordt. Zijn abrikozenpitten gezond? Lees het in deze blog. Wil jij jouw dieet een boost geven, eet dan eens wat vaker abrikozen!


De voedingswaarde van abrikozen

Abrikozen kennen veel gezondheidsvoordelen. Zoals gezegd is de voedingswaarde van de abrikoos zeer hoog. Je vindt in deze gele rakker namelijk: calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, natrium, zink, koper, selenium, vitamine C, thiamine, riboflavine, niacine, vitamine B-6, vitamine A, bètacaroteen, vitamine E en vitamine K. Dit is een enorme lijst met vitamines en mineralen welke ook kunnen worden ingenomen middels supplementen. Wil jij je naast voeding ook extra vitamines en mineralen gaan slikken, bestel ze dan voordelig op deze website. Net zoals de meeste groenten en fruit horen abrikozen bij een uitgebalanceerd dieet en zorgen hierbij voor een goed functionerend lichaam. Abrikozen kunnen gedroogd gegeten worden, maar vers is natuurlijk ook prima. Zelfs ingevroren of ingeblikt verandert niks aan de waarde van het voedsel. Abrikozen in siroop is natuurlijk niet zo'n goed idee vanwege de toegevoegde suikers. Hieronder lees je waar abrikozen allemaal goed voor zijn.


De gezondheidsvoordelen van abrikozen

Abrikozen bevatten veel vitamine A

Voor de ooggezondheid is retinol, oftewel vitamine A, belangrijk. Vitamine A zorgt er mede voor dat het lichaam pigmenten aan kan maken voor een goede werking van het netvlies. Nachtblindheid ligt op de loer bij een tekort aan vitamine A. Ook helpt vitamine A om het oog vochtig te houden. Daarnaast boost deze vitamine het immuunsysteem en heeft het ontstekingsremmende eigenschappen. Je vindt vitamine A bijvoorbeeld ook in groene groenten, oranje groenten (zoals wortelen, pompoenen en zoete aardappelen) en eieren.


Abrikozen bevatten veel vitamine C

Het lichaam kan zelf geen vitamine C aanmaken dus dit is noodzakelijk om uit voeding of supplementen te halen. Schadelijke stoffen in het lichaam zoals vrije radicalen worden bestreden door vitamine C. Daarnaast zorgt vitamine C ervoor dat collageen wordt aangemaakt zodat wonden genezen. Vitamine C geeft een boost aan het immuunsysteem en zou zelfs kankercellen kunnen doden. Meer over het verband tussen kanker en vitamine C zie je in onderstaande video. Daarnaast kan deze vitamine bacteriën en virussen bestrijden. Je vindt vitamine C onder andere ook in rode en groene paprika's, citrus vruchten, broccoli en aardbeien.

Abrikozen bevatten veel vezels

Voedingsvezels uit voeding zijn zeer belangrijk voor de darmen maar ook als strijdbijl tegen ziektes. Vezels zijn essentieel omdat ze het lichaam helpen de bloedsuikerspiegel te reguleren. Het bevordert ook de spijsvertering, wat constipatie helpt voorkomen en de algehele gastro-intestinale gezondheid bevordert. Wanneer jij veel vezels eet dan is de kans een stuk kleiner dat je een van deze ziektes ontwikkelt: hartziekte, diabetes of een ontsteking van de darm.


Abrikozen zijn rijk aan kalium

Net zoals in bananen vind je in abrikozen veel kalium. Wanneer jij één abrikoos eet dan heb je al een kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van kalium binnen. Kalium is een elektrolyt die de zenuwen nodig hebben om te functioneren en de spieren moeten samentrekken. Het lichaam heeft ook kalium nodig om voedingsstoffen naar cellen te verplaatsen en celafval af te voeren. Voor de hartgezondheid is kalium ook belangrijk en houdt de hartslag regelmatig. Je vindt kalium ook in bijvoorbeeld: pruimen, rozijnen en aardappelen.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square