Bloemkool | Een waanzinnig gezonde groente

Velen van ons weten dat broccoli zo ontzettend gezond is, het is tevens een groene groente en deze zijn extra gezond. Bloemkool is wit, maar zeker niet ongezond. Sterker nog; bloemkool behoort tot een van de beste voedingsmiddelen voor een verbetering van het immuunsysteem. Het is tevens een kruisbloemige groente, een familie die bekend staat om zijn sterke kracht voor de gezondheid. Je vind in bloemkool veel B-vitamines en vezels. Daarnaast beschikt bloemkool over antioxidanten, fytonutriënten en andere belangrijke voedingsstoffen, welke beschermen tegen ziektes, zoals kanker. Voor een gezond gewicht en een perfecte spijsvertering zijn de vezels uit bloemkool ideaal. Ook bevat bloemkool de stof choline, dat essentieel is voor het leervermogen en het geheugen. Bloemkool bevat calcium, magnesium, fosfor, kalium, een grote hoeveelheid vitamine C, vitamine K, vitamine B6 en foliumzuur. Je vind in bloemkool ook nog kleine hoeveelheden van thiamine, riboflavine, niacine, pantotheenzuur, ijzer en mangaan. Volgens het Centers for Disease Control and Prevention staat bloemkool op nummer 24 van de meest krachtige soorten groenten en fruit die er zijn. De voedingsstoffen uit bloemkool helpen bij het versterken van de botten, het stimuleren van het cardiovasculaire systeem en het voorkomen van kanker. Houd je niet zo van bloemkool? Probeer dan eens de bloemkoolbodem voor een pizza. Zo proef je de intrinsieke smaak van bloemkool niet zo. Om te profiteren van de voedingsstoffen uit bloemkool kun je deze ook halen uit supplementen. Steeds meer mensen slikken ze en je kunt ze hier bestellen. Hieronder lees je alle voordelen voor de gezondheid van bloemkool.


De gezondheidsvoordelen van bloemkool

Om de kans op gezondheidsproblemen tegen te gaan is het advies om zoveel mogelijk groenten en fruit te eten en bloemkool hoort hier natuurlijk ook bij. Zo verklein je de kans op obesitas, diabetes en hartaandoeningen. Des te meer plantaardig voedsel je eet, hoe beter. Daarnaast is je energielevel dan hoger en heb je een beter gewicht. Hieronder lees je per paragraaf de gezondheidsvoordelen van bloemkool.


Bloemkool is goed voor de spijsvertering

Er zijn verschillende voedingsmiddelen die goed zijn voor de spijsvertering en bloemkool is daar een van. Dit komt omdat deze kruisbloemige groente rijk is aan water en vezels. Zo vecht dit tegen obstipatie en strijdt het voor een gezond spijsverteringskanaal. Het risico op darmkanker wordt zo verlaagd. Het immuunsysteem heeft baat bij voedingsvezels en hierdoor worden ontstekingen tegengegaan. Hierdoor is de kans op hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en obesitas vele malen kleiner. Wanneer je een vezelrijk dieet hebt is de kans op de volgende ziektes kleiner: coronaire hartziekte, een beroerte, hypertensie, diabetes, zwaarlijvigheid en bepaalde gastro-intestinale ziekten. Bloemkool is een echte knaller omdat het veel vezels bevat. Een hogere vezelinname lijkt de bloeddruk en het cholesterolgehalte te verlagen, de insulinegevoeligheid te verbeteren en het gewichtsverlies voor mensen met obesitas te vergroten.


Bloemkool strijdt tegen kanker

Zoals je hierboven leest strijdt bloemkool tegen kanker. Bloemkool bevat namelijk antioxidanten die cellulaire mutaties helpen voorkomen en oxidatieve stress door vrije radicalen verminderen. Het risico op borst- en andere soorten kanker bij mannen en vrouwen kan worden verlaagt door een bepaald antioxidant genaamd indool-3-carbinol dat veel voorkomt in kruisbloemige groenten, zoals in kool, broccoli en bloemkool. Ook het risico op long- en darmkanker kunnen worden verkleind door de inname van voldoende kruisbloemige groenten. Hier is de stof sulforafaan verantwoordelijk voor. Deze stof zorgt voor de bittere smaak van kruisbloemige groenten.

Bloemkool is goed voor het geheugen

Bloemkool bevat choline, wat een vitamine is. Deze helpt bij je slaap, spierbewegingen, leren en het geheugen. Ook de structuur van celmembranen heeft hier baat bij. Choline verbetert de overdracht van zenuwimpulsen en helpt bij de vetopname. Ook zorgt deze vitamine voor een vermindering van chronische ontstekingen.


Bloemkool is goed voor de botten

Bloemkool heeft veel in zijn mars en dus ook voor sterke botten. Het is algemeen bekend dat vitamine K de botsterkte beïnvloed want wanneer je te weinig vitamine K binnenkrijgt dan is de kans groter op botbreuken en osteoporose. Wil je meer weten over vitamine K, lees dan deze blog en deze blog. Het eten van vitamine K zorgt voor gezondere botten doordat het werkt als een zogeheten modificator van botmatrix-eiwitten. Dit zorgt voor een betere absorptie van calcium en voorkomt uitscheiding van calcium in de urine. Vitamine K is hier te bestellen.


Bloemkool zorgt voor een gezonde bloedsomloop

Cardiovasculaire problemen kunnen worden tegengegaan door de consumptie van veel vezels uit voedsel. Mensen die calciumsupplementen gebruiken, lopen mogelijk het risico op een opeenhoping van calcium in de bloedvaten, maar het innemen van vitamine K met calcium kan de kans hierop verkleinen.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square