Calcium | Waarom hebben we het nodig, waar zit het in en waar is het goed voor?

Waarom hebben we calcium nodig?

Calcium behoort tot een van de mineralen die we nodig hebben. Velen van ons weten wel dat calcium onder andere in melk zit, daar zijn we tenslotte mee doodgegooid in reclames op tv. Daarnaast is het bij veel mensen bekend dat calcium goed is voor de botten. Dit mineraal komt het meest voor van alle mineralen in het lichaam en is daarom zeer belangrijk. Voor de opbouw en het behoud van sterke botten is calcium dus verantwoordelijk. Het is namelijk zo dat 99% van het calcium in het lichaam in de botten en tanden zit. Voor het brein is calcium ook belangrijk want het zorgt voor communicatie tussen de hersenen en andere delen van het lichaam. Daarnaast is calcium betrokken bij spierbeweging en de cardiovasculaire functie. Het zorgt ook voor het onder controle houden van de bloeddruk.


Waar zit calcium in?

Je vindt calcium in veel producten want ze komen van nature in voeding voor, maar ook verrijken fabrikanten voedingsmiddelen met dit mineraal. Ook kun je calcium vinden in voedingssupplementen. Deze kun je hier voordelig bestellen, mocht je daar behoefte aan hebben. Voor een verbeterde opname van calcium is vitamine D verantwoordelijk. Vitamine D helpt daarbij dus een handje. Vitamine D kun je o.a. binnenkrijgen door de consumptie van visolie, verrijkte zuivelproducten, zonlicht of vitamine D supplementen. Calcium vind je naast melk ook in zuivelproducten (zoals yoghurt en sojamelk), groene bladgroenten (zoals zoals broccoli, raapblaadjes, waterkers en boerenkool) zalm, sardines, verrijkte ontbijtgranen, amandelen, sesam, peulvruchten, granen, maïsmeel en tofu. Hieronder lees je waar calcium allemaal goed voor is.


De gezondheidsvoordelen van calcium

Calcium heeft verschillende functies in het lichaam. Sommige voordelen van calcium zijn hierboven al aan bod gekomen, maar worden hieronder nader toegelicht. Calcium is een essentieel mineraal, wat wil zeggen dat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken en dus binnen moet komen middels voeding of supplementen. Hieronder staat per paragraaf ieder gezondheidsvoordeel van calcium beschreven.


Calcium is goed voor de botten

Zoals je nu weet zit het overgrote deel van calcium in de botten en tanden. Calcium speelt een grote rol bij de groei, ontwikkeling en de instandhouding van de botten. De ontwikkeling van de botten van kinderen wordt mede bepaalt door calcium. Vandaar dat je op tv ook vaak hoort dat het belangrijk is voor kinderen die opgroeien om voldoende calcium binnen te krijgen. Ook volwassen hebben baat bij calcium want wanneer je stopt met groeien dan helpt calcium de botten te behouden. Ook vertraagt dit mineraal het verlies van de botdichtheid, wat een natuurlijk onderdeel is van het verouderingsproces. Vrouwen die de menopauze al hebben doorgemaakt, kunnen de botdichtheid sneller verliezen dan mannen of jongere mensen. Ze hebben een hoger risico op het ontwikkelen van osteoporose en een arts kan calciumsupplementen aanbevelen.

Calcium is goed voor de spieren

Calcium is goed voor de spiercontractie. Wanneer een zenuw een spier stimuleert, geeft het lichaam calcium vrij. Het calcium helpt de eiwitten in de spier bij het samentrekken. Wanneer daarna de calcium uit de spier loopt dan zal de spier ontspannen.


Calcium is goed voor het cardiovasculair systeem

Voor bloedstolling is calcium benodigd. Het stollingsproces blijkt erg complex te zijn en in een bepaalde fase komt calcium om de hoek kijken. De rol van calcium bij de spierfunctie omvat het handhaven van de werking van de hartspier. Calcium ontspant de gladde spieren rond de bloedvaten. Onderzoekers hebben een verband gevonden tussen een hoge calciumconsumptie en een lagere bloeddruk.


Overige gezondheidsvoordelen van calcium

Calcium kent nog meer voordelen voor de gezondheid. Allereerst zorgt een hoge inname van calcium voor een lager risico op het ontwikkelen van aandoeningen met hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap. Als tweede is calcium verantwoordelijk voor een lagere bloeddruk bij jonge mensen. Ten derde zorgt calcium voor een lagere bloeddruk bij degenen van wie de moeders voldoende calcium hebben ingenomen tijdens de zwangerschap. Ten vierde wordt een hoge calciuminname geassocieerd met verbeterde cholesterolwaarden. Ten vijfde zorgt voldoende calcium voor een lager risico op colorectale adenomen, een type niet-kankerachtige tumor.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square