Dadels | De voordelen van deze zoete, kleine vruchtjes

Dadels

Wie van zoet fruit houdt, houdt wellicht van dadels. Omdat ze zo zoet zijn, is de vraag dan ook of het wel een gezonde fruitsoort is. Net zoals in alle andere groenten en fruit bevatten dadels veel voedingsstoffen. Ze zijn hierom een goede snack als tussendoortje of bij een gerecht. Ben jij benieuwd waarom je eigenlijk dagelijks fruit moet eten, lees dan deze blog. De dadel groeit uit een dadelpalm in kleine clusters. In het Grieks betekent dadel ''daktulos'', wat een andere aanduiding is voor ''vingers''. Boeren oogsten dadels in de herfst en vroege winter, dus dadels smaken meestal het meest vers in deze tijden van het jaar. Dadels worden vaak gedroogd en gesealed zodat de houdbaarheid verlengt wordt. Je vindt ze dan ook vaak in afgesloten verpakkingen.


De voedingswaarde van dadels

De voedingswaarde van dadels is goed te noemen en bevat de volgende voedingsstoffen: vitamine B6, ijzer, magnesium en kalium. Dadels strijden dus o.a. tegen een magnesiumtekort. Ben jij hier bang voor of wil je graag andere supplementen bestellen dan is deze website aan te raden. Sommige mensen moeten op hun suikerinname letten zoals mensen met diabetes. Toch zullen dadels de bloedsuikerspiegel niet buitensporig verhogen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat dadels een lage glycemische index hebben. Dit is dus gunstig voor mensen met diabetes, maar eigenlijk voor iedereen die op gewicht wil blijven. Het verband tussen fruit en diabetes lees je hier. Om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden is het eten van dadels met mate geen probleem. Hieronder lees je waar dadels allemaal goed voor zijn.


De gezondheidsvoordelen van dadels

Dadels smaken volgens sommige geweldig en ze kunnen worden gekenmerkt als een ware delicatesse. Daarnaast bevatten ze ook vitamines, minderalen en eiwitten. Ook zijn het een grote bron van polyfenolen. Dit zijn eigenlijk antioxidanten die beschermen tegen ontstekingen. In de meeste groente- en fruitsoorten vind je niet zoveel polyfenolen als in dadels. Hierin springen deze kleine vruchten dus uit. Dadels kunnen een mooie vervanging zijn voor caloriearm snoep. Bepaalde essentiële voedingsstoffen zoals vitamine B-6 en ijzer maken dadels extra gezond. Tevens bevatten dadels ook vezels. Door het eten van dadels houd je dus langer een vol gevoel. Ook zorgen vezels voor een gezonde darmflora. Zoals je hierboven in de blog hebt gelezen bevatten dadels ook kalium, wat onder de noemer elektrolyten wordt geschaald. De hartgezondheid heeft hier baat bij. Daarnaast is kalium verantwoordelijk voor de opbouw van spieren en eiwitten in het lijf. Tot slot zijn dadels een geweldige manier om geraffineerde suikers te vervangen door natuurlijk suikers. Al bij al hebben dadels nogal wat te bieden, eet jij ze ook weleens?


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square