De acht verrassende gezondheidsvoordelen van zuurkool

Je zou kunnen zeggen dat fermentatie van voedsel een gezonde manier van bereiden is. Gefermenteerde voedingsmiddelen passen binnen een gezond voedingspatroon. Ben jij benieuwd wat gezonde voeding is, lees dan deze blog. We kennen veel gefermenteerd voedsel waarvan zuurkool er een is. Dit is een koolsoort met vele gezondheidsvoordelen. Men denkt dat zuurkool al meer dan 2000 jaar geleden is ontstaan in China. Destijds was fermentatie een van de methoden die werd gebruikt om te voorkomen dat voedsel snel bederft. Mensen zijn in zuurkool blijven geloven en is nu een populair bijgerecht of hoofdgerecht. Het wordt vooral gewaardeerd in Duitsland, waar de naam ''sauerkraut'' vandaan komt. Door de fermentatie die het ondergaat, biedt zuurkool voedings- en gezondheidsvoordelen die veel verder gaan dan die van verse kool. In deze blog lees je de acht verrassende gezondheidsvoordelen van zuurkool.


Zuurkool heeft een hoge voedingswaarde

Voor een optimale gezondheid biedt zuurkool veel voedingsstoffen. 142 gram biedt: 27 calorieën, geen vet, 6 gram koolhydraten, 4 gram vezels, 1 gram eiwit, 41% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van natrium, 23% van de ADH van vitamine C, 15% van de ADH van vitamine K1, 12% van de ADH van ijzer, 9% van de ADH van mangaan, 11% van de ADH van vitamine B6, 9% van de ADH an foliumzuur, 15% van de ADH van koper en 5% van de ADH van kalium. Zuurkool is bijzonder voedzaam omdat het een fermentatie ondergaat, een proces waarbij micro-organismen op de kool zijn natuurlijke suikers verteren en omzetten in kooldioxide en organische zuren. Zuurkoolfermentatie creëert omstandigheden die de groei van gunstige probiotica bevorderen, die ook worden aangetroffen in producten zoals yoghurt en kefir. Probiotica zijn bacteriën die krachtige gezondheidsvoordelen bieden. Ze helpen ook om voedsel beter verteerbaar te maken, waardoor het vermogen van de darmen om de vitamines en mineralen die ze bevatten te absorberen.


Zuurkool verbetert de spijsvertering

Ongepasteuriseerde zuurkool bevat probiotica, dit zijn nuttige bacteriën die fungeren als de eerste verdedigingslinie tegen gifstoffen en schadelijke bacteriën. Ze kunnen ook de spijsvertering en algehele gezondheid verbeteren. Probiotica zoals die in zuurkool kunnen de bacteriële balans in de darmen helpen verbeteren nadat deze is verstoord door het gebruik van antibiotica. Dit kan door antibiotica veroorzaakte diarree helpen verminderen of voorkomen. Onderzoek toont ook aan dat probiotica gasvorming, een opgeblazen gevoel, obstipatie, diarree en symptomen die verband houden met de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa helpen verminderen.


Zuurkool versterkt het immuunsysteem

Zuurkool is een bron van immuunversterkende probiotica en voedingsstoffen. Allereerst kunnen de bacteriën die in de darmen leven een sterke invloed hebben op het immuunsysteem. De probiotica in zuurkool kunnen de balans van bacteriën in de darmen helpen verbeteren, waardoor de darmwand gezond blijft. Een sterkere darmwand helpt voorkomen dat ongewenste stoffen in uw lichaam 'lekken' en een immuunrespons veroorzaken. Het in stand houden van een gezonde darmflora helpt ook de groei van schadelijke bacteriën te voorkomen en kan zelfs de productie van natuurlijke antilichamen stimuleren. Bovendien kan het regelmatig consumeren van probiotische voedingsmiddelen zoals zuurkool het risico op het ontwikkelen van infecties, zoals verkoudheid en urineweginfecties, verminderen. Zuurkool is niet alleen een bron van probiotica, het is ook rijk aan vitamine C en ijzer, die beide bijdragen aan een gezond immuunsysteem.


Zuurkool helpt bij gewichtsverlies

Het regelmatig eten van zuurkool kan jou helpen om af te vallen. Dat komt deels doordat zuurkool, zoals de meeste groenten, weinig calorieën en veel vezels bevat. Bij vezelrijke diëten heb je langer een vol gevoel, waardoor je op natuurlijke wijze het aantal calorieën dat je elke dag eet, kunt verminderen.


Zuurkool helpt stress te verminderen en de gezondheid van de hersenen te behouden

Wist je dat je humeur in verband staat met wat je eet? Het is een feit dat hetgeen je eet jouw stemming en hersenfunctie kan beïnvloeden. Uit steeds meer onderzoeken komt een nauw verband tussen de darmen en de hersenen naar voren. Ze hebben ontdekt dat het type bacterie dat in je darmen aanwezig is, berichten naar je hersenen kan sturen en zo de manier waarop het functioneert en de wereld waarneemt beïnvloedt. Gefermenteerde, probiotische voedingsmiddelen zoals zuurkool dragen bijvoorbeeld bij aan het creëren van een gezonde darmflora, waarvan onderzoek aantoont dat het kan helpen stress te verminderen en de gezondheid van de hersenen te behouden. Probiotica blijken het geheugen te helpen verbeteren en symptomen van angst, depressie, autisme te verminderen. Zuurkool kan ook de gezondheid van de hersenen in stand houden door de opname van stemmingsregulerende mineralen, waaronder magnesium en zink, in de darmen te vergroten.


Zuurkool kan het risico op bepaalde kankers verminderen

Dat zuurkool anti-kanker werkt heb ik al eens in documentaire gezien, maar is het waar? Kool, het belangrijkste ingrediënt in zuurkool, bevat antioxidanten en andere heilzame plantaardige stoffen die het risico op bepaalde vormen van kanker kunnen helpen verminderen. Onderzoekers geloven dat deze verbindingen kunnen helpen bij het verminderen van DNA-schade, het voorkomen van celmutaties en het blokkeren van overmatige celgroei die doorgaans leidt tot de ontwikkeling van tumoren. Recente studies suggereren dat kool en zuurkoolsap het risico op kanker kunnen helpen verminderen door de expressie van kankergerelateerde genen te verminderen. Tot slot zou zuurkool bijzonder goed werken tegen borstkanker en prostaatkanker.


Zuurkool kan de hartgezondheid bevorderen

Wanneer jij (meer) zuurkool zou gaan eten dan heeft het hart hier baat bij. Dat komt omdat het een goede hoeveelheid vezels en probiotica bevat, die beide kunnen helpen het cholesterolgehalte te verlagen. Zuurkool bevat vitamine K2 (menaquinon) waarvan is aangenomen dat dit het risico op hartaandoeningen helpt verminderen door te voorkomen dat calciumafzettingen zich ophopen in de slagaders.


Zuurkool draagt ​​bij aan sterkere botten

Nu hebben we het wederom over vitamine K2. Deze speelt een belangrijke rol bij de botgezondheid. Vitamine K2 activeert twee eiwitten die zich binden aan calcium, het belangrijkste mineraal dat in botten wordt aangetroffen. Aangenomen wordt dat dit bijdraagt ​​aan sterkere, gezondere botten. Verschillende onderzoeken hebben zelfs aangetoond dat vitamine K2 de gezondheid van de botten ten goede kan komen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square