De asperge | Een waanzinnige groente

In de lijst met de beste voedingsmiddelen die goed zijn voor het hart staat de asperge met stip bovenaan. Ze zijn echter niet enkel en alleen goed voor het hart. Deze witte stengel is niet alleen erg lekker, maar biedt ook krachtige voordelen voor de menselijke gezondheid. Asperges heb je echter in meerdere kleuren, zoals groen, wit of paars, welke ieder weer goede stoffen in zich hebben. Je kunt ze zelfs rauw eten, maar de meeste mensen koken ze eerst. Zelf eet ik ze nauwelijks, ik kies liever voor spinazie of broccoli. Vind jij ze ook niet lekker, kies dan een lekker sausje erbij, ook al is dat misschien minder gezond. Je vind ze tegenwoordig ingevroren, rauw, voorgekookt of geconserveerd. Het bevat zoal calcium, ijzer, magnesium, fosfor, kalium, zink, mangaan, choline, selenium, vitamine C, foliumzuur, betaïne, beta-caroteen, luteïne & zeaxanthine, vitamine E, vitamine K, vitamine A, B-vitamines en antioxidanten. Dat is nogal een flinke lijst als je het mij vraagt! Vul jij je dieet aan met deze smakelijke en gezonde aanvulling? Vitamines en andere essentiële stoffen aanvullen kan ook met supplementen, bestel ze hier online! Hieronder lees je waar asperges allemaal goed voor zijn.


De gezondheidsvoordelen van asperges

Asperges zijn goed voor de zwangerschap

Asperges hebben de kracht om ondersteuning te bieden aan de ontwikkeling van de foetus. Zoals hierboven beschreven bevatten ze veel voedingsstoffen en zijn ze gemakkelijk te bereiden. Voor celontwikkeling speelt foliumzuur (ofwel vitamine B9) een essentiële rol en dit kun je vinden in deze lekkere groente. Dit is een essentiële voedingsstof, wat betekent dat we dit middels de voeding moeten binnenkrijgen. Foliumzuur is belangrijk in tijden van snelle groei, zoals tijdens de zwangerschap, de kindertijd en de adolescentie. Zwangerschapsverlies tijdens de zwangerschap zou zelfs mede kunnen worden tegengegaan door het innemen van een foliumzuursupplement. Daarnaast beschermt dit instrument de groeiende foetus tegen neurale buisafwijkingen. Ook kunnen mensen die niet genoeg foliumzuur uit hun dieet krijgen, zwakte en vermoeidheid ervaren als gevolg van bloedarmoede door foliumzuurdeficiëntie. Om aan 19% de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid foliumzuur te komen consumeer je 1 kopje (134 gram) asperges.


Asperges verlagen het risico op een depressie

Een depressie is verschrikkelijk en ik kan het weten. Wat steeds meer duidelijk wordt is dat depressies mede kunnen worden tegengegaan door een gevarieerd gezond dieet. Foliumzuur kan hierbij een belangrijke rol spelen, aldus een wetenschappelijk onderzoek uit 2008. Foliumzuur gaat homocysteïne in het lichaam tegen, dit zou bij mensen met een depressie of diegene die er gevoelig voor zijn te veel worden gevormd. Homocysteïne is een aminozuur dat kan voorkomen dat bloed en voedingsstoffen de hersenen bereiken. Als je te maken hebt met een overmaat aan homocysteïne, zorgt dit ervoor dat we ons net even wat minder voelen. Dit komt door de blokkade van dopamine, serotonine en noradrenaline. Dit zijn de bekende feel-good hormonen. Men legt een verband tussen deze hormonen en slaap, stemming en de eetlust.


Asperges vechten tegen een beroerte

Zoals beschreven in deze blog kan het homocysteïnegehalte worden verminderd door de inname van foliumzuur, wat de kans op een beroerte verkleint. Dit heeft het Office of Dietary Supplements bekend gemaakt. Het bewijs is gevonden doordat ze mensen foliumzuursupplement zijn gaan geven, met een fantastisch resultaat.

Asperges zijn goed voor de cardiovasculaire gezondheid

Voor diegene die niet weten wat cardiovasculair is, dit heeft te maken met de bloedvaten en het hart. Je vind in asperges vezels, kalium en antioxidanten, welke allemaal goed zijn voor het hart. Dit bevestigt maar weer eens mijn bevindingen in mijn voorgaande blog over gezonde voedingsmiddelen voor het hart. Bij een vezelrijk dieet heb je al snel te maken met een lagere bloeddruk. Daarnaast heb je minder lipoproteïne met een lage dichtheid, oftewel 'slecht' cholesterol in het bloed. Zoals ik in meerdere blogs schrijf is het verstandig om de inname van natrium te beperken en de consumptie van kalium te verhogen. Dit is volgens De American Heart Association het perfecte wapen om de bloeddruk onder controle te houden en daarnaast het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen. Dan heb je ook nog de antioxidanten. Daar houden vrije radicalen in het lichaam niet van en gelukkig maar, want deze moleculen willen we liever niet zien. Wanneer er een overmaat zich ophoopt veroorzaken ze hoogstwaarschijnlijk schade aan de cellen in het lijf. Asperges bevatten de antioxidanten bètacaroteen, tocoferol en selenium. Deze zijn goed voor de cardiovasculaire gezondheid.


Asperges voorkomen osteoporose

Er zijn veel voedingsstoffen in asperges te vinden (zie lijst bovenaan de blog). De belangrijkste voor het voorkomen van osteoporose zijn fosfor, ijzer, vitamine K en calcium. Deze dragen bij aan de botgezondheid. Er zit zeer veel vitamine K in asperges want 1 kopje biedt bijna de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Deze vitamine is koning in het bestrijden van deze botziekte, aldus een recensie uit 2018. Ondertussen behoren ijzer, kalium, fosfor, zink en magnesium tot de mineralen die de gezondheid van de botten ondersteunen en asperges bevatten al deze mineralen.

Asperges zorgen voor de preventie van kanker

Er is een nauwverband tussen voeding en kanker. Graag verwijs ik je door naar een van mijn favorite documentaires waarin dit verband naar voren komt. Ga hiervoor naar www.thetruthaboutcancer.nl. Celbeschadiging kan een gevolg zijn aan een overmaat aan vrije radicalen, dit kan leiden tot kanker. Asperges bieden een scala aan antioxidanten die het lichaam kunnen helpen deze ongewenste stoffen te elimineren. Kanker zou volgens wetenschappers zelfs gelinkt worden aan lage foliumzuurspiegels. Volgens een andere documentaire die ik gekeken heb bleek dat kanker te maken heeft met een tekort aan voedingsstoffen en een overmaat aan gifstoffen. Zelf ben ik hier steeds meer in gaan geloven. Dikke darmkanker zou volgens geleerden door de inname van veel voedingsvezels kunnen worden voorkomen. Uit een bevolkingsonderzoek ontdekte ze dat de mensen die een vezelrijk dieet hadden, minder kans hadden om deze ziekte te ontwikkelen.


Asperges zijn goed voor de spijsvertering

Je vind in asperges veel voedingsvezels en water. Beide helpen constipatie te voorkomen en zorgen voor een gezond spijsverteringskanaal.


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square