De beste brandstof voor je brein

Voeding heeft een groot effect op het brein, zoals je ook in deze blog kunt lezen. Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die een boost geven aan de breingezondheid. Wanneer je zoveel mogelijk van deze voedingsmiddelen in je dieet opneemt, kun je spreken van een zogeheten MIND-dieet. Dit dieet zou de cognitieve achteruitgang vertragen en de gezondheid van de hersnen verbeteren. De voeding uit dit dieet acteert op het geheugen en de cognitieve functie. Wanneer je gezonder gaat eten en dan met name breinvoedsel dan zal je dat merken aan een verbeterde welzijn, focus, concentratie en innerlijke rust. Vitamine E is een voorbeeld van een vitamine die een boost geeft aan de hersens. Deze is hier voordelig in supplement verkrijgbaar.


Waar is breinfood goed voor?

Voeding is niet alleen belangrijk voor een gezond lichaam, maar ook voor een gezonde geest. Zo zou het ook de vruchtbaarheid verbeteren en de veerkracht vergroten. Bepaalde soorten voedsel beschermen en voeden de hersenen waardoor ze door sommige breinfood worden genoemd. Het maakt niet uit hoe oud je bent, het brein voeden met de juiste voeding is voor iedereen aan te raden. Een geschikt voedingspatroon voor het brein zou zelfs de kans op dementie verkleinen. Het is aan te raden zo vroeg mogelijk in je leven te beginnen met het opnemen van gezonde voedingsmiddelen voor het brein. In het MIND-dieet vind je foliumzuur, carotenoïden, vitamine E, flavonoïden en antioxidanten. Voor een verbetering van de cognitieve functie blijken deze stoffen uiterst effectief te zijn. Hieronder lees je de tien voedingsmiddelen die een boost geven aan jouw breingezondheid.


De beste voedingsmiddelen voor je brein

Bladgroenten

Groene groenten zijn heel erg gezond en daar heb ik al eens een blog over geschreven. Volgens het MIND-dieet zou je zou je ten minste zes porties bladgroenten moeten eten per week. Bij bladgroenten moet je denken aan spinazie, boerenkool en snijsla. Deze voedingsmiddelen bevatten belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine K en foliumzuur en bepaalde fytonutriënten. Deze verbindingen bevorderen gezonde celgroei en verminderen ontstekingen in het lichaam.


Overige groenten

Elke dag een portie groenten eten is het advies volgens geleerden van het MIND-dieet. Kies dan liever niet voor zetmeelrijke groenten. De beste groenten die je kunt consumeren voor een gezond brein zijn asperges, artisjokken, paprika's, spruitjes, broccoli en komkommers. Deze groenten zijn allemaal rijk aan voedingsstoffen en bevatten maar weinig calorieën. Het advies is om bij de avondmaaltijd de helft van je bord vol te leggen met bladgroenten en overige groenten, een kwart met volle granen zoals pasta en een kwart met proteïne zoals kip.


Noten

Dat noten ware breinknallers zijn dat wist ik al, maar het probleem is dat nog maar weinig mensen ze met mate eten. Als je het mij vraagt is het verstandig om elke dag noten te eten, maar het MIND-dieet raadt aan om ten minste vijf dagen te genieten van deze vette voedingsmiddelen. Naast de gezonde vetten bevatten noten vitamine E, wat een belangrijke voedingsstof is om cognitieve achteruitgang te stoppen of te vertragen.


Bessen

Bessen vallen onder fruit en fruit heeft ook effecten op de hersenen. Het MIND-dieet raadt aan om ten minste twee dagen in de week bessen te eten. De reden hiervoor is omdat deze kleine vruchtjes fytonutriënten bevatten, zoals flavonoïden en antioxidanten. Zij zouden in staat zijn om het geheugen te verbeteren.


Bonen

Het MIND-dieet raadt bepaalde bonen aan voor een verbeterde breingezondheid. Je moet hierbij denken aan linzen, sojabonen, bruine bonen en zwarte bonen. Het advies is om drie keer in de week bonen te eten. Er zijn echter genoeg mensen die niet van bonen houden, voor hem is de tip om ze in de groentesoep te gooien, er hummus van te maken of ze in een hartige pot chili te stoppen.

Volkoren granen

Volkoren granen zijn heel gezond alleen zijn ze schaars tegenwoordig. In de supermarkt is het gros geraffineerd en dan met name het brood. Ten minste drie keer in de week volkoren granen eten is het advies van voorstanders van het MIND-dieet. De vezels en het gehalte aan glucose zouden een verbetering van de focus en het geheugen opleveren. Bij volkoren granen moet je denken aan havermout, volkorenbrood of pasta, bruine rijst en quinoa.


Vis

Het voedingscentrum raadt aan om twee keer in de week vette vis te eten en dat is niet voor niks. Vette vissoorten zijn zalm, forel, makreel en sardines. Het is zeer geschikt breinvoedsel omdat deze omega-3-vetzuren bevatten. Deze vetzuren zouden je zelfs gezonder oud laten worden. De hersenfunctie heeft hier in ieder geval baat bij. Omega-3-vetzuren hebben de kracht om cognitieve achteruitgang bij ouderen mensen te helpen stoppen. vette visolie is ook heel gezond.


Gevogelte

Kalkoen en kip zijn zeer goed voor de breinfunctie en voorstanders van het MIND-dieet raden dan ook aan dit twee keer in de week te eten. Deze voeding is mager en biedt veel eiwitten en weinig vet. Het frituren van kip of kalkoen is eigenlijk geen goed idee, dus warm het het liefst op in de oven.


Olijfolie

Zelf heb ik al eens een blog geschreven over 's wereld meest gezonde vet, extra vierge olijfolie. In mijn ogen past deze olie dan ook goed in dit rijtje. Het biedt namelijk enkelvoudig onverzadigde vetten waarop het brein floreert. Deze vetten zijn ook in staat het cholesterol te verlagen en bevatten vitamine E. Vitamine E bevordert de hersengezondheid. Het is verstandig om te kiezen voor olijfolie boven zonnebloemolie. Olijfolie kan redelijk hoog worden verhit dus om in te bakken is het meestal geen probleem.


Rode wijn

Dat rode wijn voordelen voor de gezondheid kent is voor velen wel duidelijk. Het MIND-dieet zegt dat het geen probleem is om elke dag één glas wijn te drinken. Rode wijn bevat namelijk flavonoïden die ontstekingen remmen en blijkt neuroprotectieve eigenschappen in zich te hebben. Je zou door het drinken van rode wijn zelfs cognitieve achteruitgang voorkomen of vertragen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square