De beste voedingsmiddelen voor het brein

Zoals ik al eerder op deze website heb verkondigd heeft voeding effect op het lichaam en het brein. Er zijn echter bepaalde voedingsmiddelen die meer effect hebben op de hersenen dan andere. Dit zijn voedingsmiddelen die een boost geven aan de breinfunctie. Een bekende daarvan is koffie, dit merk je namelijk zelf al door o.a. meer concentratie en energie. Maar er zijn ook voedingsmiddelen waarvan je in het eerste opzicht minder merkt. De brandstof van je lichaam heeft effect op de structuur en de gezondheid van onze hersenen. De hersenfunctie kan hier op korte of lange termijn van profiteren. We moeten het brein zien als een energie-nemend mechanisme, wat betekent dat het 20% van de energiebehoefte van het lichaam op zich neemt. Om de hele dag geconcentreerd te blijven is de brandstof dus heel belangrijk. Zelf doe ik aan periodiek vasten, waardoor ik in de ochtend extra energie heb, omdat het lichaam dan moet teren op vetopslag. Dit heeft echter niet veel te maken met welke voedingsmiddelen goed zijn voor de hersenen. Wat ik wil zeggen is dat je levensstijl veel invloed heeft op de gezondheid van je brein. Bepaalde stoffen zijn extra goed voor het brein, je moet hierbij denken aan omega-3-vetzuren. Deze vetzuren zorgen ervoor dat hersencellen worden opgebouwd en hersteld. Daarnaast heb je antioxidanten en we weten allen wel dat deze essentieel zijn. Antioxidanten gaan cellulaire stress en ontstekingen in het lichaam tegen. Deze ongemakken kunnen resulteren in hersenveroudering en neurodegeneratieve aandoeningen. De kans op de ziekte van Altheimer is dan ook kleiner wanneer je veel antioxidanten in je voeding binnenkrijgt. Het is dan natuurlijk ook belangrijk om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Sommige van ons nemen hier een supplement voor in. Wil jij dat ook, bestel ze dan hier. Hieronder lees je welke voedingsmiddelen strijden voor een gezond brein, doe er je voordeel mee.


De top 12 gezonde voedingsmiddelen voor het brein

Vette vis

In de media hoor je vaak dat we best wat meer vette vis mogen eten, maar heb jij er weleens bij stil gestaan dat dit de breinfunctie verbetert? De hersenen floreren namelijk op omega-3-vetzuren. Deze zouden je zelfs gezonder oud laten worden. Deze vetzuren spelen een rol bij de opbouw van membranen rond elke cel in het lichaam, inclusief het brein. De neuronen (hersencellen) worden hierdoor verbeterd. De bloedstroom in de hersenen kan ook worden verbeterd door omega-3-vetzuren, aldus een onderzoek uit 2017. Het denkvermogen werd zelfs verhoogt tijdens dit onderzoek bij de proefpersonen. Bronnen van omega-3-vetzuren zijn zalm, makreel, tonijn, haring en sardientjes, maar ook sojabonen, noten, lijnzaad en andere zaden.


Pure chocolade

Vraag jij je af of pure chocolade gezond is, lees dan deze blog. Cacao uit chocolade bevat bepaalde antioxidanten genaamd flavonoïden, welke goed zijn voor de hersenen. Deze stoffen gaan oxidatieve stress tegen, waarvoor het brein gevoelig is. Consumeer jij voldoende antioxidanten zoals die uit chocolade dan ga je leeftijdsgerelateerde cognitieve achteruitgang en hersenziekten tegen. De groei van neuronen en bloedvaten kunnen cacaoflavonoïden bewerkstelligen. Dit heeft effect op het leervermogen en het geheugen. Ook de bloedstroom in de hersenen kan hierdoor gestimuleerd worden. Pure chocolade zou volgends onderzoek de plasticiteit van de hersenen verbeteren. Dit is cruciaal voor leren en biedt andere hersengerelateerde

voordelen.


Bessen

Onder bessen verstaan we aardbeien, bramen, bosbessen, zwarte bessen en moerbeien. De kracht van de bessen zit het hem in de flavonoïde antioxidanten. Deze stoffen zijn verantwoordelijk voor een gezonder brein. Ontstekingen en oxidatieve stress kunnen worden tegengegaan door antioxidanten. Belangrijke antioxidanten in bessen zijn anthocyanine, cafeïnezuur, catechine en quercetine. De antioxidanten in bessen hebben veel te bieden. Ze zorgen voor een verbeterde communicatie tussen hersencellen, het tegengaan van plasticiteit, het maken van nieuwe verbindingen, het stimuleren van leren en geheugen en het vertragen van aan leeftijd gerelateerde neurodegeneratieve ziekten en cognitieve achteruitgang.


Noten en zaden

Zelf weet ik dat noten goed zijn voor het brein want zoals je wel weet lijkt de walnoot op het brein, dit is zowat een exacte kopie. Deze noot strijdt dan ook tegen de hersentumor (zie onderstaande video). Zoals je wellicht wel geleerd hebt uit deze blog zijn omega-3-vetzuren en antioxidanten uit voeding goed voor het brein. Een hogere nootinname zou resulteren in een betere breinfunctie op latere leeftijd, aldus een studie uit 2014. Oxidatieve stress veroorzaakt door vrije radicalen wordt tegengegaan door vitamine E uit noten en zaden. Vitamine E geeft een boost aan de gezondheid van de hersenen, waar we op latere leeftijd profijt van hebben. Deze vitamine zou ook kunnen strijden tegen de ziekte van Alzheimer. Het meeste van deze vitamine vind je in zonnebloemzaden, amandelen en hazelnoten.

Volkoren voedingsmiddelen

Volkoren is altijd beter ten opzichte van bijvoorbeeld gewone tarwe. Moeten we bepaalde broodsoorten dan vermijden? Lees hiervoor deze blog. Niet alleen in noten en zaden vind je vitamine E, ook in volkoren granen. Wil jij weten welke volkoren producten geschikt zijn, koop dan deze voedingsmiddelen: bruine rijst, gerst, bulgur tarwe, havermout, volkorenbrood en volkoren pasta.


Koffie

Zoals ik bovenaan in deze blog al heb beschreven is koffie goed voor het brein. Koffie drink je om geconcentreerd en wakker te blijven. Ook is het handig om de focus erbij te houden. De stof adenosine wordt door cafeïne geblokkeerd, waardoor iemand zich minder slaperig voelt. Het vermogen om informatie te kunnen verwerken zou ook groter worden nadat je een bak koffie hebt gedronken. Antioxidanten ondersteunen de gezondheid van de hersenen en in koffie is die hoeveelheid hoog. Koffie strijdt ook tegen ziektes zoals cognitieve achteruitgang, een beroerte, de ziekte van Parkinson en de ziekte van Alzheimer.

Avocado's

Onze vette vriend is tot heel veel in staat en dus ook goed voor het brein. Wil je weten waar de avocado goed voor is, lees dan deze blog. Het gezonde onverzadigde vet uit avocado's ondersteunen het brein. Daarnaast kan de bloeddruk worden verlaagd door de consumptie van enkelvoudig onverzadigde vetten. Dit betekent dat cognitieve achteruitgang wordt tegengegaan.


Pinda's

Pinda's zijn gezond en dat kun je lezen in deze blog. Ben je benieuwd of je ze mag eten wanneer je wilt afvallen, check dan dit artikel. Peulvruchten zijn uitstekend voor de gezondheid en pinda's horen hier ook bij. Je krijgt energie van pinda's doordat ze onverzadigde vetten en eiwitten bevatten. De vitamines en mineralen uit pinda's zorgen voor een verbetering van het brein. Voornamelijk vitamine E en resveratrol zijn hier verantwoordelijk voor. Resveratrol biedt beschermende effecten en kan kanker, ontstekingen en neurologische aandoeningen, waaronder de ziekte van Alzheimer en Parkinson voorkomen.


Eieren

Eieren behoren tot de gezondere voedingsmiddelen. Hier heb ik laatst een blog over geschreven. Ben jij benieuwd wat eieren ons te bieden hebben, lees dan deze blog. Het ei blijkt ook effectief hersenvoedsel te zijn, voornamelijk door het bezit van B-vitamines. Bepaalde vitamines kunnen hersenkrimp voorkomen en dan praat je over vitamine B-6, vitamine b12 en foliumzuur. Ook gaan ze cognitieve achteruitgang tegen.


Broccoli

Het groene gezondheidsmonster heeft ons veel te bieden voor onze gezondheid. Zelf meng ik het vaak in een smoothie, maar vers en gekookt smaakt het ook goed. Broccoli bevat weinig calorieën, maar wel veel vezels. Broccoli is rijk aan verbindingen die glucosinolaten worden genoemd. Wanneer het lichaam deze afbreekt, produceren ze isothiocyanaten. Isothiocyanaten kunnen oxidatieve stress verminderen en het risico op neurodegeneratieve ziekten verlagen. De hersenen floreren op bepaalde voedingsstoffen uit broccoli, namelijk: vitamine C en flavonoïden.


Boerenkool

Boerenkool is heel erg populair en wordt vaak gegeten in een stamppot. Stoffen uit boerenkool kunnen de hersenen ondersteunen. Ook in deze groente vind je glucosinolaten en antioxidanten, vitamines en mineralen. Daarom wordt boerenkool als een superfood gekenmerkt. Meer over de gezondheidsvoordelen van boerenkool lees je hier.


Sojaproducten

In deze voedingsmiddelen vind je een bepaalde groep antioxidanten, polyfenolen genoemd. Onderzoek heeft polyfenolen in verband gebracht met een verminderd risico op dementie en verbeterde cognitieve vaardigheden bij reguliere verouderingsprocessen. Sojaproducten bevatten polyfenolen die isoflavonen worden genoemd, waaronder daïdzeïne en genisteïne. Deze chemicaliën werken als antioxidanten en bieden een verscheidenheid aan gezondheidsvoordelen voor het lichaam.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square